Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2021.08.03. 04:10

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 404 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 41  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.09.13. 19:57 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
becseit írta:
Geree írta:
kondenzátorként fog működni a kábelben


kb. 100 pF méterenként

Az, hogy mennyi, nem tudom. De ha ennyire látványosan nő a szikrateljesítmény,
és esetleg ennyire látványosan szegényíthető a keverék is ezzel együtt, és ezzel
még mérhető fogyasztáskülönbség is realizálható, akkor pont nem érdekel, hogy
mennyi az annyi. :lol:

A tapasztalatok majd árulkodnak. A Sierra motorja amúgy is érzékeny, nem szereti
a szegénykeverékes üzemet, hamar kihagyogat tőle. Nemsoká meglássuk, hogy
valóban képes-e ez a konfig üzembiztosan begyújtani a szegényebb keveréket.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.09.13. 20:24 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2013.12.21. 21:38
Hozzászólások: 903
Tartózkodási hely: B-A-Z
Geree írta:
becseit írta:
Geree írta:
Mosmá' jól érzi magát. :lol:


A teljes középső dob bele kiment a hátsó dobon....
Jövő héten érkezik a cseredarab.

:lol:

Akkor legalább most már ez is rendben lesz.


Ja. De amíg kiment, addig lehettek enyhén túlfojtásos üzemmódok is. Sőt, ha a harmadik dobban megszorult valami, még az is. Ennek ellenére olybá tűnik, hogy a kocsinak ugyan alapjáraton olyan hangja van, mint egy csörgőlabdának, de a fogyasztás szemmel láthatóan javulni látszik.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.09.14. 10:25 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
becseit írta:
Ja. De amíg kiment, addig lehettek enyhén túlfojtásos üzemmódok is. Sőt, ha a harmadik dobban megszorult valami, még az is. Ennek ellenére olybá tűnik, hogy a kocsinak ugyan alapjáraton olyan hangja van, mint egy csörgőlabdának, de a fogyasztás szemmel láthatóan javulni látszik.

Na ja. Ha a kipufogócső nem merőlegesen, hanem párhuzamosan
helyezkedik el a gázáramlási irányhoz mérten, az sokat tud segíteni... :lol:

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.09.22. 14:08 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Geree írta:
Tegnap voltam gyertyakábel-beszerző körtúrán, és egy érdekesnek
ígérkező dolgot zsákmányoltam.
...
a felcsévélt ellenálláshuzalt bevonják egy szénréteggel,
...
No és itt jön be a képbe még egy csavar! Mivel a vezető szál egy
induktivitást is alkot, ezért ennek van mágneses tere is. Ezért
- egy ki tudja honna jött ötlet által - ha ráhúznak egy fém hálót,
akkor az egyfajta módon kondenzátorként fog működni a kábelben
lévő tekerccsel együtt, ami rezgőkört alkot.

No, a hétvégén összelapátoltam egy szett ilyen kábelt és a tapasztalat
a következő. Bár az autó a legutóbbi konfigurációjában, főleg melegítés
alatt, gázadásra hajlamos volt torpanni, amit a műszer is igazol az el-
szegényedéssel, ez most határozottan lecsökkent. Tehát az eddigi
1.05-1.10-es lambda körül jelentkező torpanások, kihagyások száma
igen jelentősen lecsökkent. Nem tűnt el ugyan teljesen, de az eddigi
kihagyogatások most egyértelműen eltolódtak 1.15 fölé. Bár nem tudok
egyértelmű számokat mondani, lévén nem szegénykeverékkel jár a motor,
és nem is tervezek a Sierrával ilyenekkel próbálkozni, de egyértelműen
szebben viselkedik a motor az elszegényedő keverék mellett.

Azt viszont, hogy az előzőleg bent lévő, 8-11kOhm ellenállású, szén-
réteges kábelekhez képest erősen redukált ohmikus ellenállás miatt
lett nagyobb a szikra, vagy pedig a fém "befonat" miatt, egyelőre nem
tudom megmondani, csak a gyors tesztkanyar első tapasztalatairól
számolok be. Ha lesz egy szabad órám, akkor a szikraerősségmérő
szerkentyűvel letesztelem. Ott az ívhosszon mérhető a különbség.

Folyt. köv.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.10.22. 08:38 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
A minap elővettem az Öreget, és betettem az eddig kimaradt, korábban
is említett kis ellenállású, zavarszűrt kábelt a főkábel helyére; kíváncsian
várva az eredményeket.

Nos, összeszámolva 3.5 kOhm a hengerenkénti szekunder összellenállás.
- 0.8 kOhm főkábel
- 1,2 kOhm a legnagyobb ellenállású gyertyakábel
- 1.5 kOhm-osak a gyertyáim.

Ezzel az értékkel alapvetően illene elég rendesen szinkronizálnia a rádiónak
a fordulatszámmal, valamint a fordulatszámmérőnek is illene igen tisztességes
mértékben ugrálnia, de teljes csend és hullaszag van. Ellenben azt követően,
hogy kicseréltem a szűk 10 kOhm-os főkábelt is erre a 0.8 kOhm-os kábelra,
mintha még előbújtvolna egy kis tartalék a motorból. Szegénykeveréke kis-
gáznál mindenképpen simábban jár, egyáltalán nem érződik benne kihagyás,
tehát - a kis ellenállás miatt egyáltalán nem meglepő módon - a nagyobb
szikrateljesítmény határozottabban birkózik meg a kritikus körülményekkel.

Most már csak a tartósteszt van hátra, de a funkciónális tesztek mindenképpen
pozitívak! 8-)

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.11.02. 20:32 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Ma végre hozzájutottam, hogy a nemrég zsákmányolt szikraugratóval
megnézzem, hogy mit mutat az ívhossz az új kábeleimmel. Nos, a le-
testelt drótfonattal ca. 1.5cm-es csúcstávnál adta ki a szikrát meg-
bízhatóan, kihagyogatás nélkül. Ha levettem a testelést a drótfonatról,
akkor bő 1cm-es távolságnál húzott át folyamatosan, kihagyás-mentesen.

Persze testeletlen állapotában is volt, amikor áthúzott 1.5cm-re, de
ez csak amolyan alkalmankénti áthúzás volt. És ahogy közelítettem a
csúcstávot az 1cm-hez, úgy lett gyakoribb az áthúzás, és végül bő
1cm körül vált már gyakorlatilag kihagyásmentessé.

Szóval a saját mérésemen alapuló konklúzióm is az, hogy ez a drót-
fonatos megoldás a tekercselt ellenálláshuzalos kábelen valóban
mérhető szikraerősség-többletet hoz létre.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.11.02. 23:32 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2013.12.21. 21:38
Hozzászólások: 903
Tartózkodási hely: B-A-Z
Geree írta:
Szóval a saját mérésemen alapuló konklúzióm is az, hogy ez a drót-
fonatos megoldás a tekercselt ellenálláshuzalos kábelen valóban
mérhető szikraerősség-többletet hoz létre.


Ha egy hagyományos gyújtásra van kötve (zárásszög vezérlés/szabályozás nélküli) akkor a gyújtótekercsben tárolt energia -így a szikra energiája is- jó közelítéssel teljesen megegyezik az árnyékolatlan gyújtókábel esetén használttal.
Mivel a nagyobb szikraugratási távolság egyértelműen nagyobb szekunder feszültséget feltételez és a szekunder áramkör megváltozott belső ellenállású áramkörében az I=U/R összefüggés szerint az áram sem marad változatlan*, az energia megmaradás elve szerint -saccra- a szikra időtartamának rövidebbnek illene lennie, mint a hagyományos kábel esetén.

*nem ismerem az R változásának értékét (az elosztós VAG-nál, gyárilag a trafótól 3x1k+5k=8k) , de az esetleges nagyobb szekunder gyújtóáram a rotor/elosztófedél szegmensek/gyújtógyertya elektródák kopása szempontjából nem teljesen elhanyagolható szempont, mivel a szükséges egyszerűsítéseket elvégezve ugyanaz a gyújtási energia -a feszültség és az áram növekedése esetén, akár lényegesebben- rövidebb idő alatt "megy át" a rendszeren.

A személyes véleményem az, -tipikus hülyegyerek duma- hogy ha ez, egy kompromisszumok nélküli, tuti megoldás, miért nem ez van benne -minden autóban- gyárilag.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.11.03. 09:50 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
becseit írta:
Geree írta:
Szóval a saját mérésemen alapuló konklúzióm is az, hogy ez a drót-
fonatos megoldás a tekercselt ellenálláshuzalos kábelen valóban
mérhető szikraerősség-többletet hoz létre.


Ha egy hagyományos gyújtásra van kötve (zárásszög vezérlés/szabályozás nélküli) akkor a gyújtótekercsben tárolt energia -így a szikra energiája is- jó közelítéssel teljesen megegyezik az árnyékolatlan gyújtókábel esetén használttal.
Mivel a nagyobb szikraugratási távolság egyértelműen nagyobb szekunder feszültséget feltételez és a szekunder áramkör megváltozott belső ellenállású áramkörében az I=U/R összefüggés szerint az áram sem marad változatlan*, az energia megmaradás elve szerint -saccra- a szikra időtartamának rövidebbnek illene lennie, mint a hagyományos kábel esetén.

*nem ismerem az R változásának értékét (az elosztós VAG-nál, gyárilag a trafótól 3x1k+5k=8k) , de az esetleges nagyobb szekunder gyújtóáram a rotor/elosztófedél szegmensek/gyújtógyertya elektródák kopása szempontjából nem teljesen elhanyagolható szempont, mivel a szükséges egyszerűsítéseket elvégezve ugyanaz a gyújtási energia -a feszültség és az áram növekedése esetén, akár lényegesebben- rövidebb idő alatt "megy át" a rendszeren.

A személyes véleményem az, -tipikus hülyegyerek duma- hogy ha ez, egy kompromisszumok nélküli, tuti megoldás, miért nem ez van benne -minden autóban- gyárilag.

A szikra időfüggése logikusnak hat, de sem megmérni, sem hozzászólni nem tudok.

Ami viszont biztos, hogy a jelenlegi konfiguráció a trafótól 0k(főkábel) + 0k(rotor) +
+ 1k(gyertyakábel) + 1.5k (gyertya), vagyis 2.5kOhm. Az, hogy ez az autó gyárilag
milyen kábellel jött ki 31 évvel ezelőtt, nem tudom, de erősen gyanús, hogy "sima"
szénréteg-ellenállásossal. Plusz még jó eséllyel volt 5k a gyertyában is. Tehát áganként
ca. 20kOhm-mal dolgozott. Ha ezzel szemben sikerült az ellenálláson fognom valamennyi
áramot és ez megbízhatóbban gyújtja be a szegény keveréket, már megérte.

Az pedig, hogy valóban mennyire jó, nem tudom, pl. hosszútávon az erősebb szikra
nem öli-e meg gyorsabban a gyertyát, stb, az majd kiderül. A gyorsan mérhető tapasz-
talatok jók. Az autógyárak pedig véleményem szerint jelenleg azért nem haszálnják,
mert már alig van, aki hagyományos gyertyakábelt használ; az integrált-trafós megoldás
felé megy el mindenki. Régebben pedig még valószínűleg nem ismerték ezt a fajta kábel-
építési technikát. És végül pedig legkevésbé sem olcsó, ráadásul a ráhúzott drótfonatot
illene védeni pl. zsugorcsővel, hogy ne foszoljon ki, stb.
Valamint az ára is 60%-kal magasabb az általam eddig használt duplaszilikonos, sodrott
réz kábelhez képest.

Tehát a véleményem szerint ez most egy olyan piaci rést tölt be, amely már idejétmúlt.
Tehát csak a lelkes öregautósok körében, avagy sportcélú, esetleg egyedi felhasználásnál
lehet még létjogosultsága.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.11.03. 16:51 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2013.12.21. 21:38
Hozzászólások: 903
Tartózkodási hely: B-A-Z
Geree írta:
Régebben pedig még valószínűleg nem ismerték ezt a fajta kábelépítési technikát.


A régi öregek már kitalálták a világot úgy, hogy most már csak a profitra kell tervezni: ;)

Csatolmány:
rnyékolt gyújtókábel.jpg
rnyékolt gyújtókábel.jpg [ 125.52 KiB | Megtekintve 2882 alkalommal. ]

Csatolmány:
rnyékolt gyújtókábel 2.jpg
rnyékolt gyújtókábel 2.jpg [ 128.65 KiB | Megtekintve 2882 alkalommal. ]



Kfz 17 (mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 17-esek többnyire híradós kocsiként funkcionáltak)

Csatolmány:
KFZ 17.jpg
KFZ 17.jpg [ 91.16 KiB | Megtekintve 2881 alkalommal. ]


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2014.11.03. 21:37 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
becseit írta:
Geree írta:
Régebben pedig még valószínűleg nem ismerték ezt a fajta kábelépítési technikát.


A régi öregek már kitalálták a világot úgy, hogy most már csak a profitra kell tervezni: ;)

Kfz 17 (mondjuk az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 17-esek többnyire híradós kocsiként funkcionáltak)

Lehet, hogy ennek is volt valami hatása a szikrára, de az eredeti célja valószínűleg nem ez volt... :roll:

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 404 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 ... 41  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség