Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2021.08.03. 04:00

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 404 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.01.04. 02:38 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Mivel korábban már gyújtás témájú hozzászólások is kezdtek kialakulni,
gondoltam, nyitok már ennek is egy saját sarkot. Tehát ide jöhet az
összes, villámlással kapcsolatba hozható hozzászólás! :D

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2010.01.04. 03:00 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Balage84 egy másik topikban írta:
Szia Geree.
Hengerenkénti gyújtótrafót érdemes beépíteni?

Attól függ, hogy mi az általa elérendő cél?

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.02.27. 19:48 
Offline

Csatlakozott: 2009.12.29. 23:12
Hozzászólások: 6
Tartózkodási hely: Legyesbénye (B.-A.-Z. megye)
Üdv mindenkinek. Egy szerény képességű Escort 1.3 CFI (egyébként elégedett) tulajdonosa vagyok. HCS motorról van szó, motorkód: J6A. Van 3 garnitúra biztosan hozzávaló gyertyám: Motorcraft és két különböző NGK (BPR6EF, BPR6EFS). Az NGK típusúakkal (a gyártó szerint a két típus egyenértékű) dinamikusabb az autó, mintha a fogyasztása is kisebb lenne, viszont jobban hallani a motor mechanikus zaját (csörgősebb). A Motorcraft-tal (AGFS22CM1) kevésbé dinamikus (szinte lusta), lassabban pörög fel, viszont simább a hangja a motornak (homogénebb). A szelephézag-beállítás mindegyik esetben ugyanaz. Érdekes jelenség, nem tudom, mi lehet a különbség a működésbeli hatásukban. Az NGK-val jobb lenne az égés? Van valakinek ötlete?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.02.28. 11:42 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
T.Sanyi írta:
Egy szerény képességű Escort 1.3 CFI (egyébként elégedett) tulajdonosa vagyok. HCS motorról van szó, motorkód: J6A. Van 3 garnitúra biztosan hozzávaló gyertyám: Motorcraft és két különböző NGK (BPR6EF, BPR6EFS). Az NGK típusúakkal (a gyártó szerint a két típus egyenértékű) dinamikusabb az autó, mintha a fogyasztása is kisebb lenne, viszont jobban hallani a motor mechanikus zaját (csörgősebb). A Motorcraft-tal (AGFS22CM1) kevésbé dinamikus (szinte lusta), lassabban pörög fel, viszont simább a hangja a motornak (homogénebb). A szelephézag-beállítás mindegyik esetben ugyanaz. Érdekes jelenség, nem tudom, mi lehet a különbség a működésbeli hatásukban. Az NGK-val jobb lenne az égés? Van valakinek ötlete?

Mivel a különböző konfigurációk között csak a gyertya a különbség, ami lényegében
vagy ad szikrát vagy nem, így logikus magyarázatot nem tudok adni a jelenségre.
Még ha a gyárihoz képest egy többszikrás gyújtásrendszerrel lennének ugyanezek
a tapasztalatok, akkor már könnyebben tudnék magyarázatot adni rá, de így nem. :roll:

Így igazából csak azt tudnám mondani, hogy amelyiknek a hatásai jobban tetszenek,
azt tedd be és élvezd. Azt már csak kisbetűvel jegyzem meg, hogy én személy szerint
a Te tapasztalataidtól függetlenül is NGK-párti vagyok. A Motorcraft-tal pedig amúgy
sem vagyok kibékülve, mert egy párat már végigmértem, és akkora ellenállásbéli különb-
ségeket mértem rajta, hogy még én is meglepődtem. Tudom, pont én mondtam két
mondattal feljebb, hogy ha van szikra, akkor a többi már mindegy, de én mégis csak
azt mondom, hogy azért itt sem baj, ha egyformák azok a gyertyák. És az NGK-k pedig
sokkal inkább egyformák...

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.02.28. 14:55 
Offline

Csatlakozott: 2009.12.29. 23:12
Hozzászólások: 6
Tartózkodási hely: Legyesbénye (B.-A.-Z. megye)
Kösz a választ, Geree! Ellenállásmérésnél nekem is ugyanezek voltak a tapasztalataim. A gyertyákat és a kábeleket úgy párosítottam (a kábelek ellenállása is eltér egymástól kissé), hogy amennyire lehet, kiegyenlítődjön a különbség. Ártani nem árt...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.03.30. 19:21 
Offline

Csatlakozott: 2009.12.29. 23:12
Hozzászólások: 6
Tartózkodási hely: Legyesbénye (B.-A.-Z. megye)
Még egy kérdés: mi történne, ha ugyanolyan konstrukciójú (kúpos), azonos hőértékű, de 0 ohm ellenállású gyertyát használnék? A trafót elvileg kímélné, nem? Lenne valamilyen (káros) hatása a gyújtáselektronikára? Az égés minőségére?


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.04.01. 08:44 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
T.Sanyi írta:
Még egy kérdés: mi történne, ha ugyanolyan konstrukciójú (kúpos), azonos hőértékű, de 0 ohm ellenállású gyertyát használnék? A trafót elvileg kímélné, nem? Lenne valamilyen (káros) hatása a gyújtáselektronikára? Az égés minőségére?

Különbséget szinte biztos, hogy nem éreznél, de én is inkább az ellenállás
nélküli, vagy a lehetőség szerinti legkisebb ellenállású gyertyákat keresem.

Egy dolog biztos: minél nagyobb egy áramkör ellenállása, annál kisebb áram
folyik rajta, ami viszont a szikrateljesítmény csökkenését vonja maga után.
Amúgy az ellenállásos gyertyával szemben az ellenállás nélkülinek jellemzően
az üzemmeleg tartományon kívül, mint pl. a hideg motorral való többszöri
leállítás-elindulásnál van jelentősége, amikor még kormos a gyertya. Ugyanis
ilyenkor ha kicsi a szikrateljesítmény, akkor könnyebben tud kihagyni, ami
ha bekövetkezik, akkor egyre kisebb az esély arra, hogy egy-egy kósza
szikra betaláljon, így égést generálva, ami által a gyertya is ki tud égni.

S mivel a korom jó vezető, ezért ha egy gyertya bekormozódik, és még a
szikra-teljesítmény is kicsi, akkor a szikra hülye lenne a nehezebbik utat,
a levegőn keresztüli átugrást választani - hogy ha a korom mentén simán
erőlködés nélkül el tud sunnyogni... :lol:
És ilyenkor van a baj. Tehát erős trafó, kis ellenállású gyertyák és kábelek,
az a biztos. És itt már csak a gyertya kialakítása lehet kérdéses. Nem baj
ugyanis, ha nem egy-, hanem többpólusú, ennyivel több lehetősége van
a szikrának áthúzni. Tehát ha egy pólus nem "működik", még mindig van
másik, ahová át tud húzni a szikra. És ezt már csak egy olyan gyertya
tudná überelni, amin a kúszószikrára tervezett testelektróda is van (a
bekormozódáskor egyszerűbb ide áthúznia, mint a jól vezető, ámbár
hosszú korom-utat megtenni) És egy ilyen konfiggal már szinte biztos,
hogy semmilyen körülmények között nem léphet fel gyújtáskimaradás.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.04.05. 15:53 
Offline

Csatlakozott: 2010.04.05. 14:43
Hozzászólások: 109
Tartózkodási hely: Szeged
Szeva Geree!

Érdekelne, hogy szerinted a '87-es Orionomban, hogyan lehetne egy "kicsivel" korszerűbb gyujtást kialakítani. Vagy csinált már ilyet valaki?
Előre is köszi a válaszokat. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.04.06. 12:53 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 15:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
tomabear írta:
Érdekelne, hogy szerinted a '87-es Orionomban, hogyan lehetne egy "kicsivel" korszerűbb gyujtást kialakítani. Vagy csinált már ilyet valaki?

Az a kérdés, hogy miért, vagyis mi a dolog háttere? Mit szeretnél elérni vele?
No meg az a legfőbb kérdés, hogy milyen gyújtásrendszer van az autóban?

Ha röpsúlyos-vákuumos elosztós, akkor az ezáltal létrehozott előgyújtásgörbe
valóban nem a legpontosabban közelíti meg a motor által kívánt ideális görbét,
de ha minden jó rajta, akkor még mindig elég pontosan ahhoz, hogy kifogástalanul
tegye a dolgát. Ha valami kívánnivalót hagy maga után a működésben, akkor
ott valami rossz, s azt ki kell cserélni.

Ha olyan apró részletek kiaknázására szeretnél aránytalanul sok pénzt költeni,
amellyel a motor által kívánt valós gyújtásgörbét lehet leprogramozni, akkor
ezt is lehet, de ennek a megvalósítása is sokkal inkább a szép technikai kihívás
kategóriába esik, mintsem a valós megtérülő befektetés kategóriájába.

Ami viszont ér valamit, hogy ha minden kopó alkatrészt kicserélsz minőségire,
és gyári értékre beállítod. A régi konstrukciók esetében a gyári előgyújtás-
értéket még lehet növelni egy pár fokkal, javultak annyit az üzemanyagok,
de ha nem vagy biztos abban, hogy egyértelműen kihallod a kopogást, akkor
azért óvatosan, mert könnyen dugótörés lehet a vége. A gyári érték a biztos.

Illetve ami trükköt még bele lehet vinni a történetbe, az az alkatrészek össze-
válogatása. Én gyertyából már régóta fújok a gyári Motorcraft-ra, ezen elavult
konstrukciók helyett egy platina-, vagy iridiumelektródás gyertya mindenben
többet tud. Nem olcsó, mivel egy gyertyáért is elkérik a 4000Ft-ot, de élet-
tartamra sem 10ekm-esek, hanem minimum ötszörösei. Tehát hosszútávon
kifizetődik. Ezen felül én mindig mérni szoktam az ellenállásos alkatrészek
ellenállását is, és abból lehetőség szerint a legkisebbel rendelkezőket választom.
A gyári gyertya 5-6-7kOhm körüli értékkel rendelkezik, elég nagy szórással.
Ezzel szemben a nemesfém-elektródások között nem egy van, ami 1-1.5kOhm
körüli értéket mutat. Ez az ellenállás-különbség pedig szikrateljesítményben
realizálódik. S ugyanez igaz a gyertyakábelekre is. Nekem Beru Powercable
van bent, jelentősen kisebb ellenállásúak, mint a többi, ami a kezemben volt.
S a rotorból is ellenállás nélkülit szoktam keresni.

Mivel a motorod pontos típusát nem ismerem, így nem tudok semmi alternatív
gyertyát sem javasolni, de javaslom böngészgesd a következő NGK katalógust,
onnan ki lehet legózni, hogy melyik gyertya lehet jó: Oldtimer katalog
Vigyázat, 23MB-os file!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Gyújtástopik
HozzászólásElküldve: 2010.04.06. 20:20 
Offline

Csatlakozott: 2010.04.05. 14:43
Hozzászólások: 109
Tartózkodási hely: Szeged
Üdv Geree!

Köszönöm a részletes leírást, lényegében erre lettem volna kiváncsi. :D


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 404 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra [ nyi ]


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség