Bejárat > Ínyencségek > 14.000 rpm

14.000 rpm

2021. május 8.

A minap belefutottam egy érdekes videóba, ahol a felvétel tárgya az volt, hogy mit láthatunk 14.000-nél egy nagyfordulatú, BMW S1000RR motorkerékpár motorjánál mind a szelepvezérlés, mind az égéstér felől. Itt találjátok a két linket:

A szelepvezérlés felől:
https://youtu.be/nsa6kq-qqIE

Az égéstér felől:
https://youtu.be/vcyT18qk8ls

Számoljunk egy kicsit! Ezer köbcentiméteres motor, tehát hengerenként 250 ccm.

14000 rpm, tehát másodpercenként 233-at fordul a főtengely.

Ezek alapján egy fordulat időigénye 0.0043mp.

BMW S1000RR vezérműtengely

BMW S1000RR vezérműtengely

A motornál nem meglepő, hogy változó szelpevezérlést alkalmaztak, ráadásul két bütyökprofillal. A pontos paraméterekről nem találtam egyértelmű információkat, de egy helyen azt írták, hogy 256°-os a nyitása az 1mm-es benyitások között. Az emelésről pedig 9,67mm-et írtak a szívóoldalon, és 8,54mm-t a kipufogó-oldalon.

Ezek alapján feltételezhetjük, hogy nagyságrendileg kb. 3/4 fordulatot lehetnek nyitva a szelepek. Így a szelepek nyitvatartásának az ideje valahol 0.003mp körül van. Három ezred másodperc.

Ez alatt nyit ki a szívószelep 9,67mm-re, majd zár is be. A szívószelep nyitásának átlagebessége amúgy nem is adódik magasnak, 3,22 m/s, de a maximális sebessége ennek nagyjából a szűk kétszerese.

Viszont azt is érdemes megnézni, hogy 0.003mp alatt a 250 ccm-es henger közel megtelik. A fojtószelep 48-as átmérője alapján a csatorna méreteit nagyjából 45-ösre kalkulálva, az áramlási KÖZÉPSEBESSÉG(!) 52 m/s. No de ugye a levegőnek 0.003 mp alatt el kell indulnia, fel kell gyorsulnia és meg is kell állnia. Vagyis 0.0015mp-ig gyorsul a levegő, és ugyaneennyi ideig lassul. Így a maximális áramlási sebesség máris 100 m/s nagyságrend körül mozog, ami ugyebár 360 km/h körüli.

A levegő összenyomhatóságát jelentős mértékben elhanyagolva, de a nagyságrend szemléltetése érdekében: Látjuk, hogy a levegő 0.0015 mp alatt éri el a 360 km/h sebességet és ugyanennyi idő alatt áll is meg? ;-)

A levegő összenyomhatóságára visszatérve, amikor áramlik a levegő egy laza 360 km/h sebességgel, majd bezár a szelep, körvonalazható, hogy milyen dinamikus nyomásképet láthatnánk a szívósorban. 8-)

Szóval amikor csak úgy elrúgjuk neki, és élvezzük, ahogy ordít a motor, érdemes belegondolni, hogy mi is történik ott legbelül. Mi csak húzzuk/tapossuk a gázt, a mérnökök pedig vért izzadnak, hogy a szerkezet tudja és bírja is a benzinvérű, hülye felhasználók igényeit. ;-) :lol:

u.i: a motor lökete 49,7 mm, ami alapján 14.000-nél még “csak” 23.2 m/s a dugattyú középsebessége, tehát még van benne 2 m/s, ha valaki emelni szeretné, ÉS EMELNI TUDJA a motor fordulatszámát. :mrgreen:

– Geree –

Gergely Ínyencségek , ,

Hozzászólások lezárva