Bejárat > Blog - tematizálatlanul, Tévhitek > A szemcseszórásról

A szemcseszórásról

2021. április 25.

Az elmúlt időszakban elég közel kerültem a szemcseszórásos technológiához, volt szerencsém elég mély belátást nyerni, ami tapasztalataimat megosztanám, lévén elég sok, naív lelkesedéssel találkozom a témával kapcsolatban.

Szemcseszórás

Szemcseszórás

Szóval, a témában még nem eléggé elmélyedt, de lelkes ember annyit lát ebből a technológiából, hogy egy kabin nagyjából 50eFt-ból megvan, ezek után már csak egy kissűrített levegő kell, meg lapátolunk az utcavégi játszótérről egy kis macskaszaros homokot és már mindent is meg tudunk csinálni. Hadd dobjak be egy pár érdekes kérdést. :-D

  1. Milyen anyagot akarunk szemcseszórni? Acél, alumínium, réz, üveg, tégla, fa? Ugye itt már látszik, hogy gyorsan különválik a használandó szemcse anyaga.
  2. Mi a szórás célja? Funkcionális tisztítás? Esztétikai tisztítás? Gravírozás? Itt is látszik, hogy a technológiában is markáns különbségek merülnek fel.
  3. Milyen levegőigény kell? Mekkora légszállítású kompresszor és mekkora tartály? Dugattyús vagy csavarkompresszor a jobb választás? Mert nem mindegy a kompresszornak sem, hogy állandóan megy, vagy pedig ki-be kapcsolgat.
  4. Kell-e párakiválasztás a sűrített levegőhöz? Ugyanis a szódabikarbóna vízben oldódik, és a komprimált levegőből bizony kicsapódik a pára a tartályban, ami nem biztos, hogy szerencsés a szódázás esetében.
  5. Olajos vagy olajmentes kompresszort vegyünk? Hisz az olajos sűrített levegő sem biztos, hogy szerencsés a szemcseszórás bizonyos anyagainál.
  6. Lég-elszívás. A szemcseszóráskor sok levegőt fújunk a kabinba. Ennek ugye valahol ki kell jönnie. De ha nincs rendesen megszűrve, akkor csak egy por-generátort hoztunk létre a kabin helyiségében.
  7. Hogyan szűrjük meg a levegőt? Mert a szemcsevisszanyerés releváns kérdés lehet. (Lásd a 10-es pontot)
  8. Az adott munkadarabot száraz vagy nedvesszórással tisztítsuk?
  9. Milyen nyomást használjunk az adott anyag tisztításánál? Mert a kis nyomás mondjuk nem szedi le a szennyeződést; míg a nagy nyomással a szemcse belediffundál az anyag felületébe, ami egy motorbelsőval találkozó alkatrésznél óriási károkat tud okozni.
  10. Milyen anyagot használjunk a tisztításnál? Homok? Korund? Üveggyöngy? Szódabirkabóna? Kerámia? Dióhéj? Esetleg szárazjég? Ezeknek nem csak a felhasználási technológiája, de az ára is nagyon eltérő! Egy zsák homok párezer forint, míg egy zsák kerámia ára már hat számjegyű!
  11. Milyen szemcseméretű anyagot használjunk? 50-100 mikronos? Vagy 500 körülit? Esetleg már 800-1000 mikron körülit? Vagy minden anyagból többféle méretet is célszerű lenne tartani?
  12. Mennyi idő alatt használódik el egy szemcse, alias mennyi időnként kell újat venni?
  13. És minden bizonnyal még egy jópár hasonlő kérdést tudna megfogalmazni az, aki aktívan foglalkozik a technológiával.

Nekem is van itthon egy kabinom, én is kipróbáltam már több anyagot, és ezen kérdéseken már végigmentem én is. És van az az eset is, amikor kifejezetten el kell butítani a technológiát, mert nem mindig a csillogó-villogó alkatrésze a cél, hisz a kért eredménynek alkalmazkodnia kell a környezetéhez. Nem rég készítettem egy karburátort és egy hozzá tartozó szívósort, ami egy szép, de nem restaurált autóra megy. Így az esztétikai restaurálás ütötte volna a környezetét, így el kellett rontani. Csináltam egy összehasonlító képet:

Mit mivel hogyan?

Mit mivel hogyan?

Az alsó szívósor esztétikai tisztításon esett át. És bár csillogó felületet nehéz jól fényképezni, de tényleg csillogós a felülete.

A karburátorhoz tartozó szívósor egy általános tisztításon esett át, amit egy kissé mattabb felülettel kaptam vissza. Teljesen gyárias a jellege.

És hát a karburátort is a spiáter gyárias, középszürke, matt színével kaptam vissza. Amit ha összevetünk a következő képpel, akkor látszik, hogy egy esztétikai tisztításon átesett spiáter világosabb és selymesen fényesebb is.

Esztétikai tisztítás

Esztétikai tisztítás

Szóval a nagy lelkesedés közepette, a “Dobjunk össze egy kabinra együtt!” megközelítés közben azért gondoljuk át a fenti kérdéseket. Akivel én csináltatom az ilyen tisztításokat, neki három nagy (motorblokk kényelmesen befér és körbeforgatható benne), és két kicsi kabinja van, amelyek mindegyike más technológiát valósít meg, de a használt szemcsét ugyanúgy cserélgeti benne.

Szóval a szemcseszórás olyan, mint a kétütemű motor. Egyszerűnek látszik, de valójában nagyon is sok tapasztalatot igénylő, összetett technológia. A “Gyere nyuszi, hamm bekaplak!” megközelítéssel óvatosan, nehogy a befőtt tegye el a nagymamát… ;-) :-D

– Geree –

Gergely Blog - tematizálatlanul, Tévhitek , , , ,

Hozzászólások lezárva