Tüzelőanyaggőz kipárolgásgátló-rendszer

Nemzetközi előírások alapján a benzinnel hajtott gépjárművekből párolgás útján tüzelőanyaggőzök nem juthatnak a levegőbe. A tüzelőanyaggőz olyan helyeken jöhet létre, ahol a rendelkezésre álló  teret az üzemanyag nem tölti ki teljesen. Korábban egy autóban két ilyen hely létezett, a karburátor úszóháza és az üzemanyagtank, a modern járművekben már csak az utóbbi a jellemző.

Az üzemanyagtankban egy meghatározott mértékűnél nagyobb nyomás nem alakulhat ki, ezért azt egy nyomáskorlátozó szelep segítségével megadott határokon belül kell tartani. A nyomáskorlátozás gáz kivezetésével történhet, az azonban a korábban említett előírások miatt nem kerülhet a szabadba. Ennek megoldására az ún. aktív szén tartály szolgál, amely képes megkötni a rajta keresztül haladó gőz szénhidrogén tartalmát.

A tartályban található szén kb. 80-140 gramm szénhidrogén megkötésére képes. Az anyag regenerálását, azaz a felületén megkötött szénhidrogén eltávolítását a motor által beszívott külső levegő végzi el. A regenerálást végző öblítőszelepet a motorvezérlés irányítja. A szelep fokozatosan nyitható, így a lambda visszacsatolás alapján a felszabaduló gőzök keverékdúsító hatása kiegyenlíthető, a károsanyag-kibocsátás nem emelkedik.

Az OBD felügyelet a rendszer tömítettségét vizsgálja. Ehhez a rendszer teljes lezárását biztosító mágnesszelepek és a beépített nyomásjeladó szükségesek. A vizsgálat több lépésben megy végbe, és ha bármelyik ponton hibás működésre utaló jeleket észlel, a vezérlés a tesztet megszakítja, és a megfelelő hibakódot eltárolja.

— Schmidi —

A témakörhöz kapcsolódó fórum: Otto motorok OBD felügyelete