Szekunderlevegő rendszer

A bemelegítés fázisában a motor egyenletes járásához dúsabb keverék szükséges. Mivel a katalizátor működése csak kb. 300 °C-os hőmérséklettől ideális, ezért ebben az időszakban a károsanyag-kibocsátás megnő. A kipufogógázban található elégetlen  vagy részben oxidált szénhidrogén és szén-monoxid részecskék oxigén hatására további, hőfelszabadulással járó reakcióra képesek. Ezt használja ki a szekunderlevegő-rendszer, amely friss levegőt juttat a kipufogócsonkba, ezzel előidézi az oxidációs folyamatot, amelynek a hőtermelése lerövidíti a katalizátor bemelegedési időtartamát.

A szekunderlevegő-rendszer a motorindítás utáni kb. 20. másodperctől rövid ideig (~60-90s) működik. A működtetés időtartamát a hűtőfolyadék hőmérséklete határozza meg.

Az OBD felügyelet a rendszer működésének ellenőrzéséhez a lambda szonda jelét használja fel. A lambda szabályozás ebben az időben még nem aktív, a szonda viszont folyamatosan jelzi a vezérlés felé, hogy rendkívül szegény keveréket érzékel (a bejuttatott plusz oxigén miatt). Ebből a jelből az ECU képes kiszámítani, hogy a szekunderlevegő-rendszer megfelelően működik-e, megfelelő mennyiségű friss levegő került-e a kipufogórendszerbe.

Ha a számítás eredménye az előre meghatározott tartományon kívül esik, a rendszer a MIL lámpa bekapcsolásával, és a megfelelő hibakód eltárolásával jelzi a meghibásodást. A szekunderlevegő-rendszer vizsgálata időszakos, a lefolytatásához a motor indításakor a hűtőfolyadék hőmérsékletének -12 és +50 °C között kell lennie, a motornak alapjáraton kell üzemelnie, és nem lehet eltárolt hiba a fojtószelep, a lambda szondák, valamint a gyújtás rendszerében.

— Schmidi —

A témakörhöz kapcsolódó fórum: Otto motorok OBD felügyelete