Lambda szonda felügyelet

A lambda szonda alapvető funkciója a kipufogógáz oxigéntartalmának mérése. A gyakorlatban az OBD-II-nek megfelelő rendszerekben két fűtött lambda szonda található - soros motoroknál. (V elrendezésű motoroknál hengersoronként 2-2 szonda van). Az egyik szonda a katalizátor előtt található, ez az ún. szabályzó szonda. Ez a szonda a mért értékek függvényében változó feszültségjelet küld a motorvezérlés felé, amelyet a vezérlés az előre meghatározott értékkel összehasonlít, és szükség esetén beavatkozik, azaz módosítja az üzemanyag-levegő keverék összetételét.

A második a katalizátor után beépített ún. monitor szonda. Ennek egyik szerepe a katalizátor megfelelő működésének ellenőrzése. A szondák értékeit összehasonlítva a vezérlőegység képes megítélni a katalizátor állapotát. A monitor szonda segítségével ellenőrizhető továbbá az első szonda működésének hatékonysága, valamint annak öregedése esetén végrehajtható az emiatt szükségessé váló keverékkorrekció.

Az elöregedő lambda szondák jellemzően kétféleképpen torzítják a jelszintet. Az egyik esetben (lásd az ábra felső részén) az eredetinél kisebb feszültségtartományban képes jelezni az eszköz, míg a másik esetben (lásd az ábra alsó részén) a pulzálás sebessége csökken, ezzel együtt a szonda reakcióideje nő meg.

Lambda szonda

Az elöregedő lambda szonda jelének változásai

Az OBD irányelvek előírják a lambda szondák felügyeletét, a szonda bármely hibáját (pl. elöregedésből adódó pontatlanság, zárlat, szakadás, hibás fűtés) a rendszernek fel kell ismernie. A szondák ellenőrzése nem folyamatos, hanem alkalomszerű, és menetciklusonként legalább egyszer megtörténik, ha az alább meghatározott feltételeket a motor teljesíti:

Hőmérséklet: üzemi hőmérséklet
Sebesség: 5 – 80 km/h
Szekunderlevegő-rendszer: nem aktív
Számított katalizátor hőmérséklet: > 350 °C
Lambda szabályozás: aktív

— Schmidi —

A témakörhöz kapcsolódó fórum: Otto motorok OBD felügyelete