Katalizátor felügyelet

A katalizátor normál használata során végbemenő öregedési folyamat fokozatosan olyan mértékben képes csökkenteni az eszköz hatásfokát, hogy a jármű károsanyag-kibocsátása túllépheti a megengedett határértéket. Az OBD rendszer alkalmas a katalizátor menet közbeni diagnosztizálására is. Ez a funkció a szakaszosan végrehajtott ellenőrzések közé tartozik.

A katalizátor hatásfokát a vezérlés az előtte található szabályzószonda és az utána található monitorszonda jeleinek összehasonlításával számítja ki. A szabályzó lambda szonda lehet többféle kivitelű, de a monitorszonda jellemzően 4 vezetékes, fűtött változat. Ha a járműben több katalizátor is található (pl. V elrendezésű motorok dupla kipufogórendszerei), akkor mindegyikhez tartoznia kell 2-2 lambda szondának is.

A kipufogógáz oxigéntartalma a motor folyamatos keverékkorrekciója következtében a “dús” és “szegény” állapotok között ingadozik. Egy megfelelő hatásfokú katalizátor ezt az ingadozást teljes mértékben lecsillapítja, kiegyenlíti. Ennek következtében a szabályzószonda feszültségingadozását a katalizátor utáni monitorszonda konstans értéke kíséri. A monitorszonda jellemző feszültségtartománya dús üzemben 0,5 – 0,8V, szegény üzemben 0,1 – 0,4V körül alakul.

A monitorszonda feszültségjelének ingadozása jelzi, ha a katalizátor hatásfoka csökken. Amennyiben az átalakítási képesség csökkenése miatt a kibocsátott károsanyag-mennyiség meghaladja a másfélszeres értéket, a MIL lámpa kigyullad, és a megfelelő hibakód bekerül a hibatárolóba.

A katalizátor ellenőrzéséhez az alábbi feltételeknek kell teljesülniük:

Hőmérséklet: üzemi hőmérséklet
Motor fordulatszám: konstans
Motor terhelési állapot: konstans
Lambda szabályozás: aktív
Lambda érték: konstans
Számított katalizátor hőmérséklet: > 350 °C

— Schmidi —

A témakörhöz kapcsolódó fórum: Otto motorok OBD felügyelete