OBD-II Diagnosztikai kapcsolat

Csatlakozóaljzat

Az előírások megkövetelik a gyártóktól az OBD adatokhoz történő egységes hozzáférési lehetőséget. Ennek megfelelően a diagnosztikai csatlakozó kivitelét, annak elhelyezését, és az adatátvitelhez használható protokollokat is szabályok rögzítik.

Az aljzat beépítésére olyan helyet kell választani, ahol a karbantartást végző személy számára könnyen hozzáférhető, de a normál üzemeltetés során az esetleges sérülésektől védve van. A gyakorlatban a csatlakozó a műszerfalban vagy alatta, a kormánykerék közelében, 1m-en belül található.

Lábkiosztás

A járműben található csatlakozó (J1962) 16 pólusú „mama” aljzat:

OBD II csatlakozó

OBD II csatlakozó

Ennek megfelelően a diagnosztikai eszközök csatlakozója, ugyanilyen 16 pólusú „papa” dugó:

OBD II csatlakozó

OBD II csatlakozó

A csatlakozók lábkiosztása:

2: J1850 +
4: Jármű test
5: Jel test
6: CAN magas jel
7: ISO 9141-2 / ISO 14230 K-vonal
10: J1850 -
14: CAN alacsony jel
15: ISO 9141-2 / ISO 14230 L-vonal
16: Akku +12V

Az adott jármű által használt protokoll a csatlakozó alapján azonosítható (adott lábak megvannak, vagy hiányoznak):

SAE J1850 PWM: 2, 4, 5, 10 és 16
SAE J1850 VPW: 2, 4, 5, 16 (nincs 10)
ISO 9141-2 / ISO 14230: 4, 5, 7, 16 (15 lehet, de nem kötelező)
CAN: 4, 5, 6, 14, 16

A többi lábra a szabályozás nem terjed ki, azokat a gyártók saját hatáskörben egyéni célokra felhasználhatják.

Protokollok

SAE J1850 PWM (a Ford Motor Company szabványa)

  • 41.6 kbaud sebesség
  • 2. láb: Busz +
  • 10. láb: Busz -
  • Magas jelszint: +5V
  • Üzenetcsomag hossza: 12 byte (CRC-vel együtt)
  • Használt átvitelvezérlési mód: “Carrier Sense Multiple Access with Non-Destructive Arbitration” (CSMA/NDA) / Vivőérzékelő időosztásos hozzáférés üzenetrombolás nélküli arbitrációval

SAE J1850 VPW (a General Motors szabványa)

  • 10.4/41.6 kbaud sebesség
  • 2. láb: Busz+
  • Az inaktív busz jelszintje alacsony
  • Magas jelszint: +7V
  • Jelszintek közötti határérték: +3.5V
  • Üzenetcsomag hossza: 12 byte (CRC-vel együtt)
  • Használt átvitelvezérlési mód: “Carrier Sense Multiple Access with Non-Destructive Arbitration” (CSMA/NDA) / Vivőérzékelő időosztásos hozzáférés üzenetrombolás nélküli arbitrációval

ISO 9141-2 (főleg a Chrysler, és európai, ázsiai gyártók által használt)

  • RS-232-hez hasonló protokoll
  • 10.4 kbaud sebesség
  • 7. láb: K-vonal
  • 15. láb: L-vonal (opcionális)
  • K-vonal inaktív szintje magas
  • Magas jelszint: Vbatt (akku feszültség)
  • Üzenetcsomag hossza: 12 byte (CRC-vel együtt)

ISO 14230 (KWP2000) (legtöbb európai és ázsiai gyártó által használt, pl., Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Fiat, Honda, Hyundai, Jaguar (X300, XK), Jeep 2004-től, Kia, Land Rover, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Saab, Skoda, Subaru, Toyota, Vauxhall, Volkswagen 2001-től, Volvo 2004-ig)

  • 1.2-10.4 kbaud sebesség
  • 7. láb: K-vonal
  • 15. láb: L-vonal (opcionális)
  • A fizikai réteg megegyezik az ISO 9141-2-vel
  • Egy adatmező max. hossza: 255 byte

ISO 15765 (CAN)

  • 250 kbaud vagy 500 kbaud sebesség
  • 6. láb: CAN magas
  • 14. láb: CAN alacsony
  • Inaktív jelszint mindkét vezetéken azonos: ~2.5V
  • Aktív jelszint: a magas szál feszültsége legalább 2V-tal magasabb az alacsony szálnál

— Schmidi —

A témakörhöz kapcsolódó fórum: Az OBD rendszerek