Rendhagyó próbálkozások

A belső égésű motorokat a fennállásuk alatt már nagyon sokan próbálták meg jobbá tenni, átalakítani, valami újat kitalálni helyettük, de a hozzájuk kapcsolódó és leküzdendő problémák végett nagyon kevés nyert létjogosultságok.

Wankel-motor. A hagyományos Otto- és Diesel motor mellett ez  volt az egyik olyan próbálkozás, ami a hagyományos motorok mellett még a legnagyobb mértékben be tudott törni a piacra. A forgótárcsás motort Felix Wankel fejlesztette ki a XX. század első negyedében, de az ötvenes évekig nem láttak benne fantáziát. Ekkor az NSU felvásárolta és a járműveit ilyen motorral kínálta. Nem sokkal később a Mazda akkori vezetője tudomást szerzett erről a motorról és feltétlenül licensz-jogot akart vásárolni rá. Hosszas egyeztetések után elindult az azóta legendássá vált Wankel-motoros Mazda RX széria. Jelenleg az RX8-asban fut ez a motor, nagyon sok, a konstrukció fejlesztésével eltöltött mérnökórával a hátterében.

Wankel motor

Wankel motor

A motorról címszavakban annyit kell tudni, hogy a dugattyú szerepét betöltő forgótárcsa nem alternáló, hanem forgómozgást végez. Így a motorban nem alakulnak ki olyan folyamatos gyorsító és lassító erők, mint a hagyományos mechanizmusú társaikban, hiszen itt a tömeg nem alternál, hanem folyamatosan forog. S az így nyert (illetve inkább el nem vesztett) energia a motor veszteségeit csökkenti. A motor hatásfokára jellemző, hogy (bár feltöltéssel, de) már 30 évvel ezelőtt is könnyedén 200 lóerő feletti teljesítményt tudtak kicsalni a kéttárcsás 1300ccm-es motorból.
A motor sajátossága, hogy az egy darab, közel háromszög alakú forgótárcsa és a speciális alakú ház között 3 különálló térben folyamatosan, 3 egymástól független folyamat zajlik. A hagyományos szívás-sűrítés-égés-kipufogás folyamat-négyes itt is fennáll, de mivel a forgótárcsa a három teret elzárja egymástól, így a három térben egyszerre van ütem. Ugyanakkor érdekes dolog itt az ütem definiálása, hiszen ha a korábban bevált félfordulatok elvét vesszük alapul, akkor ez elég nehezen definiálható. Ellenben egy fordulat alatt három teljes ciklus lezajlik. Szóval ha félfordulatokra akarnánk vonatkoztatni, akkor ez most másfél-ütemű…?!? Szerintem itt már meg is dőlt az ütemszámba kategorizálás. Nem véletlenül nem hallani sosem a Wankel-motor és az ütem szót egymáshoz kapcsolódóan.

A működését illetően ez tipikusan az az eset, hogy egy animáció sokkal többet elmond a kérdéses részletekről, mint amit frappánsan szavakba lehetne önteni. Aki mélyebben érdeklődik eme motor-különlegesség iránt, könnyen találni róla képeket, videókat, leírásokat.

Kugel-, alias gömbmotorGömb-, alias Kugelmotor. S bár ez még nincs bent a köztudatban, de én személy szerint a sok jövőnélküli kísérlettel szemben ebben a motorban látok fantáziát. A motor kitalálása, mint mint az már szinte megszokott, szintén egy német úriember nevéhez fűződik. A motor hasonlóképpen a Wankel-motorhoz, szintén szakít a hagyományos forgattyús mechanizmus elvével, s egy forgó gömböt használ fel az égés energiájának a mozgássá való alakítására. A működés írásban való részletes kifejtésébe itt sem szívesen kezdenék bele, ezer szó sem érne annyit, mint amit egy jó videó el tud mondani. Akit esetleg jobban érdekel, könnyen találni róla infókat a világhálón…

Aztán időről-időre belefut még az ember egy-két ötletroham életképesebb eredményébe. Ami életképes ötlet, abban előbb-utóbb az autógyártók is felfedezik a lehetőséget, s valami módon felkarolják. Többek között ilyen lehet a MYT-motor is. De az ötletek legjelentősebb része múlt nélkül veszik el a jövő süllyesztőjében.

Geree