A közös gyerek: Otto von Diesel

Egyik volt kollégám ugratgatta mindig az akkori munkahelyemnél az új belépőket, hogy a cég egyik, nagy tiszteletben álló, idős embere nem más, mint Otto von Diesel ükunokája. Ezen persze mindig jót derültünk, s a téma megnevezéseképpen talán élhetek ezzel az ide illő, frappáns kitalációval. De hogy is alakult ki ez a képzavar és mit is akar jelenteni, mit is akarok vele mondani? Régebben voltak a Diesel-motorok és a benzines motorok. Teljesen más működési elven. Az alapelv ugyan MÉG(!) ma sem változott, de a motorok konstrukciója már nagyban közelít egymáshoz. Még nem is kell olyan nagyon idősnek lenni, hogy az ember emlékezhessen arra, amikor még azt mondták, az autó az benzines, s ami gázolajjal megy, az teherautó. Manapság pedig már több, nagynevű gyár legerősebb autója is gázolajjal működik.

De egy kicsit konkértabban: 25-30 évvel ezelőtt még voltak a jó kis, elnyűhetetlen, örvénykamrás, szívó Diesel-ek. Meg persze a karburátoros benzinesek. Idővel mindkettő fejlődött, az Otto-motorok központi, majd hengerenkénti injektorosak lettek, a Diesel-ek pedig feltöltöttek. Ez a lépés elég sokáig hozta a pénzt az auógyáraknak, de nem rég már ez is kifulladt, így megint valami újat kellett kitalálni. Sok apró lépcső és vadhajtás után megint látszik egy trend, a Diesel-eknél az ún. Common Rail, vagyis közös nyomócsöves konstrukciók, míg a benzines konkurenseiknél a közvetlen befecskendezés. És aki egy kicsit szemfüles, s képes egy kicsit átlátni a szitán, láthatja, hogy megállíthatatlanul közelednek egymáshoz a megoldások. A Diesel-eknél mostanság divatos common rail rendszer elveiben szinte teljesen megegyezik az Otto-motorok hengerenkénti befecskendezésével: nagy nyomást előállító berendezés, rail-cső, hengerenkénti befecskendezés. Ugyanakkor fordítva is igaz, hiszen a benzinmotorokban mostanság egyre elterjedtebb közvetlen befecskendezése szintén nagyon hasonló a korábbi előkamrás Diesel-ek működéséhez.

És hogy mi a trend? Szerény véleményem szerint a két folyamat megvalósított konstrukciói idővel még közelebb fognak kerülni egymáshoz, sőt, talán bátortalanul még azt is meg merem kockáztatni, hogy össze fognak mosódni. Kísérletek már most is vannak az irányított égésre, s nem lennék meglepve, ha egy nagy koponya egyszer bejelentené, hogy sikerült egy olyan motor alkotnia, ami a mostani két különböző motor előnyeit egyesíti a hátrányai nélkül. De ez már utópia. Könnyen lehet, hogy addigra már az egész belsőégésű motor a most ismert formájában, akár az olaj hiánya, akár más gazdasági technikai okok miatt, eltűnik a Föld felszínéről - hogy átadja a helyét valami másnak…

Geree