Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2020.09.30. 03:57

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 233 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.03. 08:51 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Ebben a topikban az E85-tel kapcsolatos tapasztalatokat kívánom összegyűjteni.

Kérdezz vagy épp oszd meg a tapasztalataidat!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.03. 22:46 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.07.06. 15:55
Hozzászólások: 21
Tartózkodási hely: Nyíregyháza
Hellóka! Én kértem ezt a témát. Azért, mert szeretnék minnél többet megtudni az E85-ről. Azért kértem a Geree.hu Fórum tagjainak a segítségét, mert szöget ütött a fejembe :lol: , amit a Bevezetőben olvastam:
"Egyszer hallgattam egy előadást, ami pont a kollektív tudásról szólt. A tömör lényeg az az, hogy ha mindenki publikálja a tudását és a legújabb kutatási-fejlesztési eredményeit, akkor abból a többiek ugyan szintén proftálhatnak, de talán pont egy másik érdekeltségű szakembernek fog beugrani egy olyan probléma megoldása, amire ők eddig nem jöttek rá. És ha ő ezt szintén közkézre bocsátja, akkor abból egy harmadik ember fog megint egy újabb előrelépést elérni. Így hatványozódik a fejlődés sebessége és senki sem kerül hátrányba." Geree
Ha van valami információd (jó lenne, ha a forrást is elárulnád), vagy gyakorlati tapasztalatod, ötleted érdeklődve várom.
Most fáradt vagyok, de amint kialudtam magam, azonnal leírok mindent amit megtudtamm a Bio-Etanolról. Igaz számomra kevés, ezért kérem a fórumozók segítségét.

Előre is köszike mindent ;)

_________________
TomRacing


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.06. 17:41 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Idézem Tomracing levelét.

Idézet:
Tom vagyok. Először is pár szót magamról. Már ovis koromban érdekelt a szerelés, nyakig össze tudtam magam olajozni, pedig én csak láb alatt voltam és kiakasztottam mindenkit a kérdezgetésemmel. Amíg más homokozott én a szerszámok és csavarok nevét tanulgattam:) Informatikát tanultam és kb. 30 műhelyben dolgoztam több kevesebb ideig. Sok mindent megtanultam ami szükséges az autókhoz.
Elkezdtünk a műhelyben Smiley-val (Ő volt a fényező) egy BMW-t építeni driftre. Kallódott egy kaszni hátul, nekiálltunk átalakítani unalmas időnkben. A motornál az E36 2,5L-estől eljutottunk a V12 5L-es blockhoz. Ugyebár brutális nyomaték kell kis fordulattól. Majd hallottam a Bioetanolról. Nagyobb nyomaték, kisebb égéshő. Azt gondoltam ez kell nekem. Elkezdtem utána olvasni a neten. Hát elszomorított milyen kevés információ van a Bioetanolról. Minden ismerősömet, akire felnézek a technikai tudásuk miatt, kérdezgettem, mit hogyan lehet megoldani.

Egyszer kaptam egy üzenetet Gereetől, hogy sikerült elkészíteni a geree.hu-t. Majd végig olvastam a bevezetőt és ez a rész elgondolkodtatott:
”Az amerikai oktatás sajátossága, hogy csapatmunkára készít fel. Ezzel szemben az itthoni oktatás mindig az egyszemélyi problémamegoldásra nevel. S hogy miért fontos ez? Egyszer hallgattam egy előadást, ami pont a kollektív tudásról szólt. A tömör lényeg az az, hogy ha mindenki publikálja a tudását és a legújabb kutatási-fejlesztési eredményeit, akkor abból a többiek ugyan szintén profitálhatnak, de talán pont egy másik érdekeltségű szakembernek fog beugrani egy olyan probléma megoldása, amire ők eddig nem jöttek rá. És ha ő ezt szintén közkézre bocsátja, akkor abból egy harmadik ember fog megint egy újabb előrelépést elérni. Így hatványozódik a fejlődés sebessége és senki sem kerül hátrányba.”

Majd megkértem Geree-t, hogy indítson egy új témát a Technikai eszmecsere rovatban. Még abban is segített, hogy elhelyezi a honlapon ezt a kis szöveget. Mindent Köszönök neki! A fórum felhasználóinak a segítségét szeretném kérni, abban, hogy osszák meg a tapasztalataikat, információjukat (jó lenne, ha a forrást is megjelölné), ötleteiket és így mindenki profitálhat belőle. Előre is köszönöm! Vagy, ha kérdésed van, a fórumban a helye. Ha esetleg a “Minden az E85-ről” témában, a nem tud egyik felhasználó sem pontos választ adni, kiderítjük valahonnan. Az ilyen kérdésekkel is sok új információ nyomára lehet bukkanni.

Ha hibát találsz az alábbiakban leírtakban, kérlek jelezd.

Ha valakit a pontos számok érdekelnek a bioetanol-lal kapcsolatban, ajánlom figyelmébe a válaszlevelet, amit Héjj Demeter (Magyar Bioetanol Szövetség Alelnöke) írt nekem. Pár kérdést tettem fel neki, amire nem találtam választ a neten. Sokkal több és pontosabb információt kaptam, mint reméltem.


Bioetanolról

Az etanol (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) színtelen, jellegzetes szagú és ízű, éghető folyadék. Az etanolt a köznapi nyelvben legtöbbször az alkohol névvel illetjük, mivel kémiailag az alkoholok közé tartozik. A bioetanol olyan etanol, melyet biológiai úton és nem szintetikusan állítanak elő. Vagyis a metanol kistestvére, csak sokkal olcsóbb:) A Bioetanol Magyarországon E85 néven lehet tankolni. Ami annyit takar, hogy 85% etanol és 15% benzin, de ez a valóságban évszaktól függően eltér (a hideg indítási problémák miatt). Ezért az oktán száma sem mindig 105. Igaz ez csak a kihegyezett verseny motornál számít, az utcai autóknál elhanyagolható.

Az bioetanolról lehet azt hallani, hogy “megeszi a gumi és műanyag alkatrészeket”. Ilyenről még nem hallottam senkitől aki már használja a bioetanolt. Az viszont problémát okozhat, hogy az évek alatt lerakódott szennyeződéseket feloldja a tank és csövek faláról. Amelytől hamar eldugul a benzinszűrő. Ez csak addig jelentkezik, ameddig ki nem tisztul az üzemanyag rendszer. Erre számítani kell akkor is, ha nem tiszta E85-öt tankol valaki. Viszont ezt a tulajdonságát kihasználva, lehet vele tisztítani az üzemanyag rendszert.

Az égési sebesség különbségét inkább meghagyom Geree-nek. Na meg na akarom untatni az olvasókat a motor indikátor diagramjával. Ami fontos nagyobb előgyújtás szükséges a Bioetanolnak. Amely kisebb problémát ott vet fel, ha valaki váltott üzemben akarja használni a gépkocsiját. De persze erre is van több féle megoldás. Azt, hogy mekkora előgyújtásra van szükség sok minden befolyásolja. Az elő gyújtási szög határozza meg az égési folyamat elhelyezkedését a felső holtponti helyzethez viszonyítva és ennek megfelelően befolyásolja a hőhasznosítási mértéket.

A bioetanol és a 95-ös benzin szinte minden főbb paraméterében eltér:(

Égéshő
Benzin: 47,300 kJ/kg
E85: 32,340 kJ/kg

Fűtőérték
Benzin 43 000 kJ/kg
E85: 30 900 kJ/kg

Az égéshő, fűtőérték definíciója Geree cikksorozatába biztos helyet kap. Itt nagy vonalakban szeretném bemutatni a különbségeket.

Valamint a befecskendezett üzemanyag menyisége is eltér. A bioetanolból megközelítőleg 20%-40%-al (terhelés függő) kell többet befecskendezni. Tapasztalatok szerint a fogyasztás megközelítőleg 20%-al nő, ha bioetanolt használunk. A többlet üzemanyagot több féle képen lehet beállítani, motor típustól függ. Egy injektoros autónál a feltöltési idő növelésével és, vagy az üzem anyag nyomás növelésével lehet. Azért érdemes előtte megmérni az üzemanyag nyomást. Mert ha elhasználódott az AC ne várjunk tőle 4-6 bar-t.

Több cég is forgalmaz és beépít olyan elektronikus kütyüket, amelyekkel bioetanollal is tud járni a motor. Igaz nem használja ki azt azt pluszt ami benne van. Így ne fog gazdaságosabban kijönni a bioetanollal való autózás a benzinnél. Mivel az alacsony ár az elsődleges a fejlesztésnél:(
Ez volt a kedvencem:
“A modul beépítéséhez nem kell különösebb szaktudás, a beépítését te is meg tudod oldani a garázsodban”
Ehez nem kell sokat fűzni. Az ilyenek miatt terjed hamarabb az a hír, hogy a bio tönkre vágta a kocsimat:( mint, hogy lehet tankolni E85-öt a sarki benzinkúton. Ez eléggé elszomorít.

A gyújtó gyertyákról említés sem tesz egyik cég sem, amely bioetanol üzeműre alakítja a gépkocsikat. Két cégek küldtem e-mail-t, azzal, hogy a gyertyákat nem e kell cserélni, vagy a gyújtó szikra energiája elég lesz-e a 10 éves autómnak. Még választ sem kaptam. Pedig számomra a gyújtó gyertya nagy talány. Még nem találkoztam olyan leírással ami részletesen foglalkozik ezzel a témával. Pedig nagyon fontos a motorban lejátszódó folyamatok miatt. De már várom, hogy Geree, vagy Schmidi cikksorozata mikor ér ahhoz a részhez, amikor a gyújtás rejtelmeit fedik fel előttünk.

Remélem a témát folytatjuk majd a fórumban, sok új dolgot olvashatunk a hozzá szólások között!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.06. 17:44 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
És Héjj Demeter (Magyar Bioetanol Szövetség elnöke) válaszlevele az E85 témában Tomracing levelére

Idézet:
Az E85 néhány jellemző adata:

Sűrűsége tipikusan 0,77-0,79 g/ml (a 91-95- ös benzinek 0,72-0, 78 g/ml)

Az ideális benzin-levegő stochiometrikus arány ugye valahol 14,7:1-hez körül van, a tiszta etil-alkohol (jelen esetben etanol) esetében ez az arány 9:1-hez. Az elméleti E85 esetében, ahol 85% etanol és 15% 95-ös benzin keverékéből áll, ez az arány 9,765:1-hez.

Az E85 egy kereskedelmi név, valójában az etanol mennyisége 70%-85% között mozog.
Télen több benzint kevernek az üzemanyagba a jobb hidegindítás érdekében. A nyári E85re belőtt, szabályozatlan keverékképzésű motor így télen dús keverékkel járhat.
A 70%-os E85 esetében az elméleti sztochiometrikus levegő üzemanyag arány 10,1:1-hez.

Az E85 szabványa csak minimumokat ír elő. E szerint az "A" osztályú (nyári) E85 minimum 75% V/V etanol és 14-22 V/V % EN228 szerinti benzin (jellemzően 95ös) kell legyen.
A "B" osztályú, téli E85-ben, minimum 70 V/V% etanol és 14-30 V/V% EN228 szerinti benzin az előírt.

Fontos megjegyezni, hogy szeléssavú lamdaszondával történő vezérlés esetén az E85 használata elég könnyű, hiszen az 1 Lambda-érték az ideális 9.7 körüli keverésnek felel meg. Azaz, ha a motorelektronikát programozzuk, vagy az injektor nyitási időket nyújtjuk, vagy nagyobb injektorokat szerelünk és így alapállapotban megadjuk a motornak azt az átlagosan 25%-al több üzemanyagot, akkor a motor vezérlő a lambda értékek alapján már helyesen dolgozik. Tapasztalatok szerint részterhelésen 20%-25%-al több E85öt kell befecskendezni, teljes terhelésnél ez 40% is lehet, így célszerű a megfelelő szállítóképességű injektorokat alkalmazni.

Oktánszám:
Az E85 oktánszáma az említett keverési arányok miatt 100 és 105 között mozog. Ha csak nyári E85öt használnak, számolhatnak 105-el. A magasabb oktánszám és a lángfront kisebb terjedési sebessége az etil-alkohol-levegő keverékben lehetővé teszi, hogy előgyújtás állítással üzemanyagot spóroljunk, vagy éppen többlet teljesítményhez jussunk.

Vízmegkötés:
Az E85 alapanyaga a vízmentes etil-alkohol, amely hajlamos akár a levegőből is vizet megkötni. Ezt ellensúlyozza a hozzáadott benzin és némi adalékanyag. A tapasztalatok szerint ez csak extrém esetekben jelentkezik problémaként, (pl.: hónapokig, vagy évekig tárolt E85, vagy álló autó) Svédországban évtizedek óta nem okoz problémát, pedig ott aztán van téli teszt, a Föld másik oldalán, Brazíliában a melegebb időjárás miatt egyszerűen tiszta szesszel (E100-al ) járnak a 70es évek óta, és ez nem okoz nekik gondot.

A saját tapasztalataim:
Magam 2 éve használok E85 öt különböző járművekben (Simson, BMW R1150 GS, Saab900). Ha sikeresen belövi az ember a befecskendezést. és az előgyújtást, igen kellemesen lehet vele közlekedni. Az etanol egyik pozitívuma pl. a turbós Saab, vagy a léghűtéses BMW esetében a valamivel alacsonyabb hengerfej hőmérséklet, az alkohol jobb hűtő hatásának köszönhetően. Jelenleg én is egy régi Saab 900 etanolos tuningjával kísérletezgetek, örülök hogy más is belevág ilyenbe.

A fajlagos fűtőérték:
Az E85 kb. úgy aránylik fűtő értékben a benzinhez, ahogy a benzin a gázolajhoz.
Az E85 jellemzően 28%-al alacsonyabb fűtőértékű üzemanyag. Érdekes módon, egyéb tulajdonságai miatt a flex fuel autók nem fogyasztanak 28%-al többet E85-ből, a jellemző érték 20% körül van.

Égéshő:
Tipikus benzin: 47,300 kJ/kg
E85: 32,340 kJ/kg
Etil alkohol: 29,700 kJ/kg

Fűtőértékek (cca)
Benzin 43 000 kJ/kg
Etil-alkohol: 26,800 kJ/kg
E85: 30 900 kJ/kg

Szövetségünk egyik tagja, a GOF Hungary csapata pedig gyári, homológ E85ös Ford Fiestával rallyzik, tőlük is kérhetünk további infókat, ha kell.

Remélem tudtam segíteni a leírtakkal, ha bármi további kérdés van szívesen állok rendelkezésre e-mail-ben vagy személyesen.

Héjj Demeter
alelnök
Magyar Bioetanol Szövetség

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.07. 22:00 
Offline

Csatlakozott: 2009.06.28. 09:46
Hozzászólások: 211
Tartózkodási hely: Vál
Jómagam Fiat Uno 1.0 45ie típusú gépjáművet üzemeltetek E85-el. Az egyetlen módosítás az előgyújtás nagyobbra vétele volt.

A fogyasztás kissé nőtt (5.5-ről 6.2-re), a menetteljesítmények nem változtak (eddig sem ment, most se megy :D ).
Kb 20 tankoláson vagyok túl, mostanában jelentkezett az első hiba. Alacsony fordulaton hirtelen padlógázra torpanás, és bedurrogás a kipufogóba. Próbaképp ismét tankoltam egy teli adag benzint, a hibajelenség megszűnt.

Biztos, ami biztos, cserélek egy benzinszűrőt a biztonság kedvéért.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.08.07. 22:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.08.07. 21:57
Hozzászólások: 1
Tartózkodási hely: Biatorbágy
Kívánok!
Maga az átalakítás nem túl bonyolult. Az egyszerűbb átalakításokat valóban meg lehet csinálni egy garázsban komoly szaktudás nélkül is.
Természetesen ilyenkor valóban nincs kihasználva az E85 előnyös tulajdonsága, de maga a használat megoldható, ha nem is túl gazdaságosan. Van aki ezzel beér, és így is tud spórolni. Szerintem attól még nem szabad ezt lenézni.
Jó ideje foglalkozom a témával és tapasztalataim szerint az elsődleges szempont a spórolás, utána a teljesítmény növelés és legutolsó sorban a környezetvédelem.
Verseny célból egyébként nagyon sokan kísérleteznek az E85-tel, engem is meghívtak és napokban megyünk fékpadra egy E85 versenyautóval. A tapasztalatokat majd megírom a blogra ha érdekes lehet.
Egyébként igyekszem az http://www.etanol.blog.hu blogon teret adni minden E85 tapasztalatnak is.

A tapasztalatokról van egy régi indexes forum is:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9170982

Illetve inkább lelkes mint sem szakmai CarStyling forum:
http://www.carstyling.hu/forum_shower.php?id=6043


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.09.24. 20:54 
Offline

Csatlakozott: 2009.06.30. 08:27
Hozzászólások: 59
Tartózkodási hely: Szombathely
>Mielőtt valaki lehurrogna, mert okoskodásnak tünik, én is E85-el járok és szerelem is őket.Előljáróban ennyi.

>>A 105-ös oktánszám az hogy is jön ki? Szerintem sehogy, ugyanis az oktánszámot tudomásom szerint úgy számolják, hogy az izooktán és normál heptán %-os arányának keveréke. Na, most akkor, mivel két anyagról beszélünk, akkor véleményem szerint max 100-as oktánszámú lehet, mivel az a 100%. Esetleg olyat tudok elképzelni, hogy ez a szám egy elméleti oktánszámot jelöl, mivel a 100-as oktánszámú benzinnél jobb a kompresszió tűrése.

>>>Süni! Véleményem szerint az autó nem azért javult meg , mert újra benzint raktál bele, hanem azért rakoncátlankodott, mert rossz E85-öt tankoltál. Ugyanis saját tapasztalatom, hogy bő fél éve járok ezzel az üzemanyaggal, és mindig ugyanott tankolok, ennek ellenére nekem is voltak az általad leírt problémáim. Ennek ellenére sem tankoltam benzint, és a tartály kifogyása után a friss szállításból tankolva megszűntek a problémák.Vagyis SAJNOS nem egyforma az E85 minősége.

>>>>Végül: én egy 1.3-as vashengerfejes, központi befecsis gyönyörű ford fiestát szoktattam rá az alkohol-mámoros közlekedésre.
Nem nagyon volt kibékülve az álltalam beszerelésre kerülő elektronikákkal, és elkezdtem nagyon sokat gondolkodni. Mit is csinál az elektronika: meghosszabbítja a befecskendezési időt, mivel többletüzemanyagra van szükség.Ez a kütyü az ecu-ból kijövő jelet módosítja én pedig a bemenőt változtattam meg, méghozzá úgy, hogy a pillangószelepre egy 100kohm potit raktam és nekiálltam hangolgatni.Így az ecut rákényszerítettem a matekra: ő azt érzékeli, hogy márt nagyon nyitva van pedig még nem is, ezért aztán sok levegőhöz sok üzemanyag dukál és ő azt adja is. Ezenkívül én azért tartom ezt jobb megoldásnak, mivel így a gyújtásba is beleszól az ecu. egy hátránya azért van ennek is: nem váltogathatom olyan kényelmesen az üzemanyagokat, mintha bent lenne az elektronika, hanem csavarhúzó elő és állítgatás.
Bízom benne, hogy felcsigáztam sok ember fantáziáját ez irányba is.

_________________
http://ralili.vinfo.hu


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.10.18. 21:58 
Offline

Csatlakozott: 2009.09.15. 14:28
Hozzászólások: 12
Kedves Geree!

Légyszives olvasd el, és véleményezd.

http://www.mazdaklub.hu/magazin/verseny ... 100-recept

Ugyanis érdekel, de nagyon, h ebböl mi lehet az igaz?

Hol lehet kapni acetont és mennyibe kerül? ;)

Ja, és egy nagyon érdekes cikk, a különbözö benzinek oktánszámárol, illetve teljesitményéröl.
Elgondolkoztato...

http://www.mami.hu/pdf/Benzinteszt_cikk_II.pdf


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.10.19. 20:03 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Phaeton írta:
Kedves Geree!

Légyszives olvasd el, és véleményezd.

http://www.mazdaklub.hu/magazin/verseny ... 100-recept

Ugyanis érdekel, de nagyon, h ebböl mi lehet az igaz?

Hol lehet kapni acetont és mennyibe kerül? ;)

Ja, és egy nagyon érdekes cikk, a különbözö benzinek oktánszámárol, illetve teljesitményéröl.
Elgondolkoztato...

http://www.mami.hu/pdf/Benzinteszt_cikk_II.pdf

Az alkoholok (etil és metil) nem véletlenül népszerűbbek a versenysportban.
Az acetonról, mint üzemanyag-adalékról ugyanúgy nem tudok érdemben
nyilatkozni, mint a Benzolról és a Talnolról sem. A nitrometán egy nagyon
meglehetősen durva anyag, a bőrre jutva azonnal dolgozni kezd. S szerintem
a többi sem babapopsi-krém. A beszerezhetősége (ilyen mennyiségben)
valószínű mindegyiknek problémás, illetve azon is csodálkoznék, ha a liter-
áruk versenyképes lenne a kutakon kapható üzemanyagoknál.

De ha már 102-103-as oktánszám elérése végett bohóckodunk, akkor ott
az E85. Igaz, ez más beállításokat igényel, mint a benzin, s ha meg akarunk
maradni a benzinnél, de kell a magas oktánszámú üzemanyag, akkor
szükséges lehet játszadozni a kevergetéssel, de szinte biztos, hogy ott is
tekergetni kell a beállításokon. Ha viszont mindenképpen alkoholizálunk,
akkor ott a kutakon kapható E85, ami tapasztalat szerint is jobb kopogás-
tűrő, mint a mindennapi kereskedelmi forgalomban kapható benzinek
bármelyike. Ha tehát a kopogás a probléma, akkor azt valószínűleg az E85
oldja meg a legolcsóbban. Ez viszont felvet még egy pár beállítási/átállítási
kérdést, de ez már más tészta...
Szóval én a rövid versenyeken kívül értelmetlennek tartom ezen üzem-
anyagokkal való küzdelmet. Utcára olyan beállítást kell alkalmazni, hogy
elmenjen a kutakon kapható minőségű üzemanyagokkal. A verseny pedig
más terület, más elvárásokkal és leginkább más anyagi háttérrel...

A benzinteszt viszont nagyon szemléletes, nagyon hasznos szerintem bárki
számára; köszi, hogy belinkelted!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Minden az E85-ről
HozzászólásElküldve: 2009.10.20. 06:50 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Phaeton felvetésére Arkhon válasza;

Idézet a Ford-Klub fórumáról:

Idézet:
Nnno. Egy adott anyagi összetétel hogy mennyire alkalmas hajtóanyagnak, befolyásolja a motor működési elve, az égés molekuláris mechanizmusa, a résztvevő anyagok reakcióhője, a reakciósebesség és a keletkező végtermékek. Az égést ha nanosec nagyságrendre lassítjuk, üzemanyag-oxigén fázishatárokon végbemenő, fraktálszerűen elágazó és gyökös láncreakciójú, réteges oxidációnak is betudhatjuk, ami tovaterjed a közegben.
Ezek sebessége akkora, hogy hétköznapi szemmel robbanásszerű.

Tökéletes égés a kémiai reakcióban kiszámolt mennyiségű éghető anyag és oxigén volna, de a pontos arány nem biztosítható, és a tökéletes égés csak oxigénfeleslegben következik be. De a beszívott levegő oxigén mellett nitrogént, CO2-t és városban még egyén nyomnyi vackot is tartalmaz, ami eleve elrontja a tökélyt. Ezen felül, az üzemanyag részleges ún parciális oxidációja hirtelen több energiát tud felszabadítani, mint a végigvitt tökéletes égés, ami időigényesebb. Ennek oka, hogy a szénláncok utolsó hidrogénjei már nehezebben kerülnek megfelelő reakcióba, ill. felszaporodnak a félátmenetes intermedier égétermékek, amik persze tovább égnek, de már nehezebben. (ne feledjük, nanosec időskálán)

A pontos égési folyamat a rengeteg adalékkal belőhetetlen, hiszen a rengeteg molekula adok-kapokban pontosan olyan beavatkozást kell elérni velük, ami gyorsítja az égést, leegyszerűsíti a feltöredező láncok reakcióit, ergo elősegíti egyenletes oxidációjukat. És hát kutyulnak, tesztelik, égetik, aztán meglátják.
Van, hogy nem az üzemanyagon, hanem a motoron állítanak, hogy jobb legyen az égés. Az optimális hőfok is fontos, pl. hidegben jobban végbemegy a reakció, de ez fordítva befolyásolja a reakciósebességet. Sok paraméter kompromisszumát optimumát kell megtalálni, nem pedig valamennyinek a maximumát, mert olyan nincs, legfeljebb egy TNT tégla elrobbantásakor, de az messze áll az irányított égéstől :-)

A végtelen gyors égés persze nem jó, mert nincs dugatyú, ami kibírná a detonációszerű lökéshullámokat, így a legjobb hajtóanyagok nem a robbanóanyagok, hanem azok az elegyek, amelyek égése még nagyon gyors, de írányított, és tetszőlegesen reprodukálható, nem károsítja az égésteret.

Minél egyszerűbb a molekula, annál gyorsabb az égés. Az aceton gyúlékonysága és reakcióképessége miatt jó gyorsító, azonban rossz tágulása és égéhője miatt nem hinném, hogy koncentráltabb állapotban jó hajtóanyag lenne. A metanol közismerten a gyorsulási autók üzemanyaga, tisztán elég jó hatásfokú, gyors és tiszta üzemanyag. A nitro-metán már molekulában tartalmazza az égés egy részéhez szükséges oxigént, így még jobb. A rakétákban dimetil-hidrazint használtak, koncentrált hidrogén-peroxiddal égetve, vagy egyenesen folyékony hidrogént és oxigént. A nagyobb molekulák felszakítása mindig energiát igényel, ami az égéstől veszi el a reakciósebességet. Utóbbi esetekben az égés során keletkező gázok már nem összetettségük, hanem nagyobb hőmérsékletük miatt fejtenek ki nagyobb tágulási teljesítményt. Viszont minél jobban elengedjük a gyökös láncreakciót annál irányíthatatlanabb.
Hidrogén és fluor elegy pl. jobb lenne, egy kis gond hogy azonnal spontán felrobban, amint összekerül...
A tetranitro-metán is inkább ipari robbanóanyag, mint hajtóanyag, repülne a hengerfej..

Azt gondolom, a jó hajtóanyag egyszerre biztosítja a hajtás feltételeit, égése széles spektrumú, előállítása olcsó, a hozzá biztosítandó műszaki színvonal nem bonyolult. Széles a működési spektrum és kíméli a motort, hiszen km-enként nem csak üzemanyagot, hanem a motort is amortizáljuk kissé, ami pénzben ki is fejezhető. S ezen felül "kíméli" a környezetetet, ami röhej, mert még a tiszta CO2+H2O kibocsátás is káros.

Szóval fingom sincs, van-e egzakt módszer belőni a tutit, de hát ez ugye milliárdos iparág, és ott vannak a British Petrol meg a társai Pentagon méretű laborokkal... Csak tudnak valamit

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 233 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 24  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség