Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2019.07.21. 11:42

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 11 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.03. 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2014.08.28. 11:18
Hozzászólások: 14
Sziasztok!

Tímár László a nevem 1970-es évjáratú vagyok és Debrecenben élek.
Az autóm egy 1982-es BMW E21 320/6-os, immár közel 14 éve. Ez volt az utolsó hathengeres karburátoros BMW.
A híres/hírhedt Solex 4A1-es karburátorral van szerelve.
Én a gyári megoldások híve vagyok, de mivel a karburátoros tudás kiveszőben van illetve, ez tipikusan az a terület ahol minél többet tud az ember annál több kérdése lesz :D regisztráltam ide.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.04. 07:45 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
fehércápa írta:
Sziasztok!

Tímár László a nevem 1970-es évjáratú vagyok és Debrecenben élek.
Az autóm egy 1982-es BMW E21 320/6-os, immár közel 14 éve. Ez volt az utolsó hathengeres karburátoros BMW.
A híres/hírhedt Solex 4A1-es karburátorral van szerelve.
Én a gyári megoldások híve vagyok, de mivel a karburátoros tudás kiveszőben van illetve, ez tipikusan az a terület ahol minél többet tud az ember annál több kérdése lesz :D regisztráltam ide.

Szia, üdvözöllek köreinkben!

Habár én a Fordnál cövekeltem le, de a Cápáknak (mindegy, hogy melyik sorozat)
még mindig kiemelt helyen van a kdevenceim között. Az pedig külön kuriózum,
hogy ha jók az infóim, akkor az autó saját karbija négytorkú, progresszív ikerkarbi,
az EU autók körében tudtommal elég ritka megoldás volt.

Kérdezz bátran, megpróbáljuk összeszedni rá a megoldást! :)

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.05. 10:12 
Offline

Csatlakozott: 2014.08.28. 11:18
Hozzászólások: 14
Geree írta:
fehércápa írta:
Sziasztok!

Tímár László a nevem 1970-es évjáratú vagyok és Debrecenben élek.
Az autóm egy 1982-es BMW E21 320/6-os, immár közel 14 éve. Ez volt az utolsó hathengeres karburátoros BMW.
A híres/hírhedt Solex 4A1-es karburátorral van szerelve.
Én a gyári megoldások híve vagyok, de mivel a karburátoros tudás kiveszőben van illetve, ez tipikusan az a terület ahol minél többet tud az ember annál több kérdése lesz :D regisztráltam ide.

Szia, üdvözöllek köreinkben!

Habár én a Fordnál cövekeltem le, de a Cápáknak (mindegy, hogy melyik sorozat)
még mindig kiemelt helyen van a kdevenceim között. Az pedig külön kuriózum,
hogy ha jók az infóim, akkor az autó saját karbija négytorkú, progresszív ikerkarbi,
az EU autók körében tudtommal elég ritka megoldás volt.

Kérdezz bátran, megpróbáljuk összeszedni rá a megoldást! :)


Igen négytorkú, a progresszív az az esőáramút jelenti? (downdrought)
Egy valószínűleg amerikai fickó azt írta róla hogy „szánalmas” utánzata a Rochester QuadraJetnek. Nem ismerem a amerikai karbikat hogy milyenek, de szerintem nem olyan rossz ez, különben gondolom nem tették volna a Rolls-Royce-ba és a Bentley R 6,8 Turbo-ba 1986-ig.
A BMW-nél a K-Jet mellet még megtűrték, de 81-be az 5-ösből és 82-ben a 3-as szériából is mennie kellett már mivel beindult a nagy injektoros dömping (L-Jet, utána Motronic), és korszerűtlennek tartották. Láttam egy olyan BMW-s injektoros reklámfilmet a 80-as évek elejéről amiben szó szerint koporsóba tették ezt a karbit és eltemették, mondván éljen az Injektor! Ez gondolom egy viccesen morbid reklám akart lenni :D Hogy dobjanak a látványon, a sírgödörbe neonfényeket tettek és füstgépet is alkalmaztak, így bár eltemették mégis kicsit olyan hatása volt nekem mintha a mennybe emelték volna :lol:
A 60 feletti literteljesítményével nem nagyon maradt le a korabeli injektorok mögött és az egyszerűbb és olcsóbb szervizelés és olcsóbb ára miatt népszerű volt Németországban E21-ből pl. a 320/6-osból adták el a legtöbbet.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.07. 09:30 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
fehércápa írta:
Igen négytorkú, a progresszív az az esőáramút jelenti? (downdrought)
Egy valószínűleg amerikai fickó azt írta róla hogy „szánalmas” utánzata a Rochester QuadraJetnek. Nem ismerem a amerikai karbikat hogy milyenek, de szerintem nem olyan rossz ez, különben gondolom nem tették volna a Rolls-Royce-ba és a Bentley R 6,8 Turbo-ba 1986-ig.
A BMW-nél a K-Jet mellet még megtűrték, de 81-be az 5-ösből és 82-ben a 3-as szériából is mennie kellett már mivel beindult a nagy injektoros dömping (L-Jet, utána Motronic), és korszerűtlennek tartották. Láttam egy olyan BMW-s injektoros reklámfilmet a 80-as évek elejéről amiben szó szerint koporsóba tették ezt a karbit és eltemették, mondván éljen az Injektor! Ez gondolom egy viccesen morbid reklám akart lenni :D Hogy dobjanak a látványon, a sírgödörbe neonfényeket tettek és füstgépet is alkalmaztak, így bár eltemették mégis kicsit olyan hatása volt nekem mintha a mennybe emelték volna :lol:
A 60 feletti literteljesítményével nem nagyon maradt le a korabeli injektorok mögött és az egyszerűbb és olcsóbb szervizelés és olcsóbb ára miatt népszerű volt Németországban E21-ből pl. a 320/6-osból adták el a legtöbbet.

A progresszív azt jelenti, hogy a második torok csak az első torok ca. 2/3-os
nyitása után kezd el megnyílni. Az alábbi hozzászólásba betettem egy diagramot,
ami nagyon jól szemlélteti, hogy hogyan változik a motor előtt megnyíló
fojtószelep-keresztmetszet a gázpedálelmozdulás függvényében. A leg-
többet mondó, legjobban összehasonlítható két görbe piros és a zöld.
Össz-keresztmetszetükben, vagyis padlógáznál nincs sok különbség a
progresszív 32/36 DGAV és az egybenyitós 32/32 DGAS között, de érzésre
óriási. Ez utóbbinál sokkal kisebb gázra is nagyobb keresztmetszet nyílik
meg az alsóbb tartományokban, vagyis sokkal direktebb, közvetlenebb,
dinamikusabb az érzés. Padlógázon persze a DGAV jobban teljesít, hisz
nagyobb az össz-keresztmetszet, de kisgázon elég "érzéketlen" a gázpedál.

A Tiéden lévő karbi csak anyniban különbözik, hogy két darab prograsszív
karbit integráltak egy házba, ami párhuzamosan, egyformán dolgozik egymás
mellett, de egymástól függetlenül. Lényegében nevezhetjük ikerkarburátornak
is.

Az pedig, hogy mennyire utánzat, erősen relatív. Ennyi erővel akkor ki lehetne
jelenteni, hogy A Ford után minden más autógyártó csak szánalmas próbálkozást
hajt végre, hisz a Ford már több mint 100 éve folyamatosan gyárt autókat.
Ez persze nem igaz, és ezért sem igaz az az illető állítása sem. A Forddal
szemben bőven vannak kifinomultabb autók is, és bár tény, hogy az amcsi
karbik egyszerűbbek, de a Solexek kifinomultabbak. Tény, hogy sérülékenyebbek
is, problémásabbak a kor előrehaladtával, de ha minden rendben van rajta,
akkor precízebben működik, mint az egyszerűbb konstrukciójú társai. Pontosabb
keverékképzést lehet megvalósítani velük. Az amerikaiak néha el vannak tévedve,
és azt hiszik, hogy ők fingták a passzátszelet. Megbízhatóságban és tartósságban
tényleg jobbak - az egyszerűbb konstrukciók végett -, de műszaki megoldásban
évtizedekkel vannak elmaradva egy élvonalbeli európai megoldással összevetve.

A karburátort pedig lehet temetni, de a sorozatban gyártani kezdett, kezdeti
injektoros autók már erősen kezdenek kihalni, a karburátorok pedig kezdik a
reneszánszukat élni. Pont azért, mert csak fel kell tenni és már megy is a motor.
Egy injektoros rendszer ennél sokkal bonyolultabb, összetettebb és persze
sérülékenyebb is egyben...

A konkrét karburátor pedig, ami az autón van, egy elég érdekes és okos megoldás,
mivel meglehetősen kicsi az első torok, és így elég hamar eléri az ember azt a
fojtószelepállást, aminél már belép a szokatlanul nagy második torok. Így elég
finoman lehet vele vezetni kisgázon, de ha menni akar az ember, akkor a méretes
második torok azért ott van. És a négy torok miatt az össz-keresztmetszet bőven
nagyobb tud lenni, mint a sima progresszív karburátorok esetében, hisz az itt
meg van duplikálva.

Illetve belebotlottam egy leírásba, itt találod: http://rrtechnical.info/SY/TSD4200/k/5a.pdf

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.07. 09:39 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
Közben utánakerestem egy kicsit ennek a Bentley R 6.8 Turbo-nak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Turbo_R

Nem is tudtam róla, hogy anno
1. ekkora lökettérfogattal
2. progresszív karburátorral is készítettek turbo-s karburátoros motort. :shock:

(ami turbo-s karbiról tudok, az mind egytorkú karbival készült, s nem progresszívvel és legkevésbé sem négytorkúval :lol: )

Igazán finom műszaki csemege, ennek jobban utána fogok olvasgatni!

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.07. 14:05 
Offline

Csatlakozott: 2012.07.26. 20:27
Hozzászólások: 617
Hello itt.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.08. 12:42 
Offline

Csatlakozott: 2014.08.28. 11:18
Hozzászólások: 14
Geree írta:
fehércápa írta:
Igen négytorkú, a progresszív az az esőáramút jelenti? (downdrought)
Egy valószínűleg amerikai fickó azt írta róla hogy „szánalmas” utánzata a Rochester QuadraJetnek. Nem ismerem a amerikai karbikat hogy milyenek, de szerintem nem olyan rossz ez, különben gondolom nem tették volna a Rolls-Royce-ba és a Bentley R 6,8 Turbo-ba 1986-ig.
A BMW-nél a K-Jet mellet még megtűrték, de 81-be az 5-ösből és 82-ben a 3-as szériából is mennie kellett már mivel beindult a nagy injektoros dömping (L-Jet, utána Motronic), és korszerűtlennek tartották. Láttam egy olyan BMW-s injektoros reklámfilmet a 80-as évek elejéről amiben szó szerint koporsóba tették ezt a karbit és eltemették, mondván éljen az Injektor! Ez gondolom egy viccesen morbid reklám akart lenni :D Hogy dobjanak a látványon, a sírgödörbe neonfényeket tettek és füstgépet is alkalmaztak, így bár eltemették mégis kicsit olyan hatása volt nekem mintha a mennybe emelték volna :lol:
A 60 feletti literteljesítményével nem nagyon maradt le a korabeli injektorok mögött és az egyszerűbb és olcsóbb szervizelés és olcsóbb ára miatt népszerű volt Németországban E21-ből pl. a 320/6-osból adták el a legtöbbet.

A progresszív azt jelenti, hogy a második torok csak az első torok ca. 2/3-os
nyitása után kezd el megnyílni. Az alábbi hozzászólásba betettem egy diagramot,
ami nagyon jól szemlélteti, hogy hogyan változik a motor előtt megnyíló
fojtószelep-keresztmetszet a gázpedálelmozdulás függvényében. A leg-
többet mondó, legjobban összehasonlítható két görbe piros és a zöld.
Össz-keresztmetszetükben, vagyis padlógáznál nincs sok különbség a
progresszív 32/36 DGAV és az egybenyitós 32/32 DGAS között, de érzésre
óriási. Ez utóbbinál sokkal kisebb gázra is nagyobb keresztmetszet nyílik
meg az alsóbb tartományokban, vagyis sokkal direktebb, közvetlenebb,
dinamikusabb az érzés. Padlógázon persze a DGAV jobban teljesít, hisz
nagyobb az össz-keresztmetszet, de kisgázon elég "érzéketlen" a gázpedál.

A Tiéden lévő karbi csak anyniban különbözik, hogy két darab prograsszív
karbit integráltak egy házba, ami párhuzamosan, egyformán dolgozik egymás
mellett, de egymástól függetlenül. Lényegében nevezhetjük ikerkarburátornak
is.

Az pedig, hogy mennyire utánzat, erősen relatív. Ennyi erővel akkor ki lehetne
jelenteni, hogy A Ford után minden más autógyártó csak szánalmas próbálkozást
hajt végre, hisz a Ford már több mint 100 éve folyamatosan gyárt autókat.
Ez persze nem igaz, és ezért sem igaz az az illető állítása sem. A Forddal
szemben bőven vannak kifinomultabb autók is, és bár tény, hogy az amcsi
karbik egyszerűbbek, de a Solexek kifinomultabbak. Tény, hogy sérülékenyebbek
is, problémásabbak a kor előrehaladtával, de ha minden rendben van rajta,
akkor precízebben működik, mint az egyszerűbb konstrukciójú társai. Pontosabb
keverékképzést lehet megvalósítani velük. Az amerikaiak néha el vannak tévedve,
és azt hiszik, hogy ők fingták a passzátszelet. Megbízhatóságban és tartósságban
tényleg jobbak - az egyszerűbb konstrukciók végett -, de műszaki megoldásban
évtizedekkel vannak elmaradva egy élvonalbeli európai megoldással összevetve.

A karburátort pedig lehet temetni, de a sorozatban gyártani kezdett, kezdeti
injektoros autók már erősen kezdenek kihalni, a karburátorok pedig kezdik a
reneszánszukat élni. Pont azért, mert csak fel kell tenni és már megy is a motor.
Egy injektoros rendszer ennél sokkal bonyolultabb, összetettebb és persze
sérülékenyebb is egyben...

A konkrét karburátor pedig, ami az autón van, egy elég érdekes és okos megoldás,
mivel meglehetősen kicsi az első torok, és így elég hamar eléri az ember azt a
fojtószelepállást, aminél már belép a szokatlanul nagy második torok. Így elég
finoman lehet vele vezetni kisgázon, de ha menni akar az ember, akkor a méretes
második torok azért ott van. És a négy torok miatt az össz-keresztmetszet bőven
nagyobb tud lenni, mint a sima progresszív karburátorok esetében, hisz az itt
meg van duplikálva.

Illetve belebotlottam egy leírásba, itt találod: http://rrtechnical.info/SY/TSD4200/k/5a.pdf


Köszi, a leírást az nekem is van már jó pár, de ez még szerintem nincs meg. (Ha jól látom ez RR-hez van).
A kétliteres hathengeres BMW motorokhoz 32/44-es volt, a 2,5 2,8 és 3,0-hoz 32/54-es, a 230/6-os Mercihez, 2,8-as Opel Monzához, RR-hez, Bentleyhez is 32/54-es volt.
Ami lényeges különbség talán a kettő között hogy míg az enyémnél a fedélen felül szélen van egy nagy kb. 8-9 mm-es pótlevegő szelep, addig a 32/54-nél nincs ilyen helyette ha jól látom a kehelycsövekbe építették, két hosszú rúd van mindkettőben, amit felül egy lemez tart, alatta rugó nyomja fel. A gázkarrudazatok, benzinbekötőcsöcsök, fuvókák mérete, stb. természetesen különböznek, sőt egy modellen belül is volt egy két revizió, ill. pl. az automata váltósokhoz is picivel másabb levegő fúvókákat tettek a 320-asoknál.
A 320-asnál menetirányba áll a karbi tehát 90 fokkal el van forgatva a motorhoz képest, így egyformán nő a benzinszint emelkedőn illetve csökken lejtőn mindkét oldalon. A szívócső így elég érdekes, a karbi alatti része pedig fűtött a hűtővíz által, ahogy ezen a fórumon olvashattam ez csökkenti a benzin kicsapódását, illetve a belső felülete is érdesítve van emiatt.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.08. 13:00 
Offline

Csatlakozott: 2014.08.28. 11:18
Hozzászólások: 14
Egy kis pontosítás, ez a Ruddies-Berlin oldalról van, nagyából pontos:
Vergaser 32/54 4A1 BMW 528 + 728 /125KW 07.1976 -09.1977 7.17482.00 13111263778
Vergaser 32/44 4A1 BMW 320 /6 + 520/6 90KW 09.1677 - 09.1982 7.17926.00 13111271369
Vergaser 32/54 4A1 BMW 525 / 110KW 07.1976 - 04.1981 7.17927.00 1271372.9
Vergaser 32/54 4A1 BMW 630 + 730 / 135KW 0619.77 - 07.1979 7.17513.00 1264665
Vergaser 32/44 4A1 DB 250 / 85KW / 95KW 10.1976 - 02.1979 7.17696.00 A0010703804
Vergaser 32//54 4A1 DB 250 / 103KW 03.1979 - 05.1985 7.18041.00 A0010707304
Vergaser 32//54 4A1 DB 250 / 103KW 07.1980 -- 07.1981 7.17882.01 A0010706804
Vergaser 32//54 4A1 DB 280 / 118KW 01.1974 -- 12.1975 7.17189.00 A0010701104
Vergaser 32//54 4A1 DB 280 / 115KW 01.1976 -- 06.1985 7.17825.01 A0010706604
Vergaser 32/54 4A1 DB 280 / 115KW M110 05.1972 - 08.1985 7.18040.00 A0010707404
Vergaser 32/54 4A1 OPEL 28H / 103KW Handsch. 04.1978 - 10.1982 7.17705.00 9276908
Vergaser 32/54 4A1 OPEL 28H / 103KW Autom. 04.1978 - 10.1982 7.17706.00 9276909
Vergaser 32/54 4A1 OPEL 30H / 110KW Handsch. 08.1978 - 08.1982 7.17751.00 9276918
Vergaser 32/54 4A1 OPEL 30H / 110KW Autom. 08.1978 - 08.1982 7.17752.00 9276919
Vergaser 32/54 4A1 Rolls Royce 7L. / 178KW 10.1976 - 02.1982 7.17956.00
Vergaser 32/54 4A1 Bentley Turbo 6,8 /222KW 05.1982 - -- 7.17956.01


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.11. 21:22 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
Érdekes jószág ez. Matekoltam egy kicsit, és a 2x32 + 2x44-es torok
az 4db 38-assal egyenértékű, vagyis mintha egy 38-as fojtószelep
jutna minden hengerre. Az azért erősen nem rossz egy kétliteres utcai
motorra. A korabeli Fordnál még a 3.0 V6-ra is csak egy egybenyitós
38/38-ast raktak, ami másfélszer akkora lökettérfogatra fele akkora
légkeresztmetszetet jelent.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: fehércápa
HozzászólásElküldve: 2014.09.11. 21:59 
Offline

Csatlakozott: 2014.08.28. 11:18
Hozzászólások: 14
Geree írta:
Érdekes jószág ez. Matekoltam egy kicsit, és a 2x32 + 2x44-es torok
az 4db 38-assal egyenértékű, vagyis mintha egy 38-as fojtószelep
jutna minden hengerre. Az azért erősen nem rossz egy kétliteres utcai
motorra. A korabeli Fordnál még a 3.0 V6-ra is csak egy egybenyitós
38/38-ast raktak, ami másfélszer akkora lökettérfogatra fele akkora
légkeresztmetszetet jelent.


De ez hathengeres így csak 25,33 jut egy hengerre.
A második torkok egyébként csak 3000-3500-as fordulat környékén nyitnak.
És lehet úgy vezetni simán hogy már 2000-nél felkapcsolok és akkor visszaesik 1500-ra :) :)
3000 fölött viszont elszabadul a pokol és gyorsan történnek a dolgok...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 11 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség