Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2020.08.11. 01:37

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.23. 13:51 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
A "MAP-szenzor gubancok" című bejegyzéssel kapcsolatos véleményeket, kérdéseket itt tehetitek fel.

Az eredeti cikket itt olvashatjátok: http://www.geree.hu/2011/03/map-szenzor-gubancok/

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.24. 08:06 
Offline

Csatlakozott: 2009.06.28. 09:46
Hozzászólások: 211
Tartózkodási hely: Vál
MAjd jelezd már légyszives, amikor az autó már termelni fogja a benzint! :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.24. 09:16 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Süni írta:
MAjd jelezd már légyszives, amikor az autó már termelni fogja a benzint! :lol:

A fizikának ebben az irányban is ugyanolyan határai vannak, mint amilyen
irányban Szabyk feszegeti azt. Eltévedt hiú ábrándokat nem kergetek, de
nem tartom irreálisnak, hogy ezzel az ősöreg, karburátoros 1.4-es szívó
benzines motorral és ezzel a kocka kasznival óvatos országúti tempó mellett
négyessel kezdődő fogyasztást lehet produkálni. És az óvatos tempó alatt
nem 60-at értek, hanem 80-90-et. Meglássuk... :roll:

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.24. 11:28 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Szeretném jelezni, hogy a témaindító hsz-ben nem linkként működik a cikk elérhetősége (legalábbis nekem)

Map szenzor:
A szerelési leírásában nincs leírva, hogy hova kell kötni? Lehet állítani az ecu vezérelt gyújtást?

Elvileg a növekvő vákuumra növekvő előgyújtás rendben volna szerintem. Ugyebár ahogy növekszik a terhelés, úgy csökken a vákuum a szívósorban, úgy kell csökkenteni az előgyújtást is a kopogás elkerülésére.

Ez a pillangószelep-élnél lévő vákuumkivezetés szintén érdekes... ha jól tudom, ott az alapjárati üzemmód kivételével (ameddig a furat a pillangószelep éle előtt van) szinte ugyanaz a vákuum érvényesül, mint a szívósorban.

Mégegy dolog eszembe jutott, karbis autóknál, ha jól emlékszem, levett vákuumcsatlakozással kell előgyújtást állítani, így ott a terhelésfüggő szabályozás nem látszik az adatokban.

Most csak az én motoromhoz találtam értékeket, ott 8-14 fok az (fordulatszámfüggő) előgyújtás alapjáraton, 41-47 fok 4500-nál, amire a vákuumos rendszer rátehet még 14-et, vagy elvehet belőle 12-t. Ebben az esetben simán lehet 20 fok fölötti előgyújtás alapjáraton.

Alapjáraton szerintem nem lehet előidézni csörgést, mert kicsi a terhelés hozzá.

Jó lenne egy olyan táblázat, ami a motor előgyújtásigényét mutatná a fordulatszám, terhelés, és mondjuk hűtővíz-hőmérséklet (plusz esetleg beszívott levegő) függvényében... Na de abba is hagyom az álmodozást.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.24. 13:19 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Szeretném jelezni, hogy a témaindító hsz-ben nem linkként működik a cikk elérhetősége (legalábbis nekem)

Map szenzor:
A szerelési leírásában nincs leírva, hogy hova kell kötni? Lehet állítani az ecu vezérelt gyújtást?

Elvileg a növekvő vákuumra növekvő előgyújtás rendben volna szerintem. Ugyebár ahogy növekszik a terhelés, úgy csökken a vákuum a szívósorban, úgy kell csökkenteni az előgyújtást is a kopogás elkerülésére.

Ez a pillangószelep-élnél lévő vákuumkivezetés szintén érdekes... ha jól tudom, ott az alapjárati üzemmód kivételével (ameddig a furat a pillangószelep éle előtt van) szinte ugyanaz a vákuum érvényesül, mint a szívósorban.

Mégegy dolog eszembe jutott, karbis autóknál, ha jól emlékszem, levett vákuumcsatlakozással kell előgyújtást állítani, így ott a terhelésfüggő szabályozás nem látszik az adatokban.

Most csak az én motoromhoz találtam értékeket, ott 8-14 fok az (fordulatszámfüggő) előgyújtás alapjáraton, 41-47 fok 4500-nál, amire a vákuumos rendszer rátehet még 14-et, vagy elvehet belőle 12-t. Ebben az esetben simán lehet 20 fok fölötti előgyújtás alapjáraton.

Alapjáraton szerintem nem lehet előidézni csörgést, mert kicsi a terhelés hozzá.

Jó lenne egy olyan táblázat, ami a motor előgyújtásigényét mutatná a fordulatszám, terhelés, és mondjuk hűtővíz-hőmérséklet (plusz esetleg beszívott levegő) függvényében... Na de abba is hagyom az álmodozást.

Link javítva, köszi!

Szenzor.
Eddig alig egy-két javítási útmutatót találtam, ahol egyáltalán foglalkoztak volna
a vákuumos rendszer bekötésével. Többnyire meg sem említik. Így ennek sem
találtam eddig bekötését, ezért sem bántottam.

A növekvő terhelésre csökkenő előgyújtás igaz lenne abban az ideális esetben,
ha egy nagyon pontos gyújtástérképet próbálnánk meg felvenni. Ebben az
esetben viszont gyanítom, erről szó sincs. Itt szerintem ugyanazt valósítják
meg, mint a klasszikus gyújtásoknál is: alapjáraton a lehető legkisebb előgyújtás
a CO csökkentése érdekében; majd gázadásra az előgyújtás jelentős növelése
azért, hogy üzemi körülmények között minél közelebb kerüljünk a mindenkor
ideális előgyújtáshoz. De ez utóbbit szerintem csak közelítik, nem követik le
nagy pontossággal.

Ha viszont fordítva van bekötve, akkor alapjáraton nagy az előgyújtás, nehéz
jó CO-t állítani, majd gázadásra egyre távolodunk az ideális előgyújtási szögtől,
ami meg teljesítmény-csökkentő és fogyasztás-növelő hatással bír.

Az alapelőgyújtás-állítás valóban igaz, hogy szokásos módon lehúzott vákuum-
csövezéssel kell történjen, de a fojtószelep éle felett alapjáraton amúgy sincs
vákuum.

A csörgést pedig nem alapjáraton próbáltam, ott nem is lehet. :lol:
Kis fordulaton magas fokozatban, kis, közepes és nagy terhelésen.

A pontos előgyújtásigény pedig lemérhető: egy kopogásszenzorral, egy
programozható előgyújtásmodullal meg egy pár km-nyi benzin elégetésével. :D

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.24. 13:28 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Ez milyen fajta gyújtás pontosan? mert a leírás alapján úgy működik, hogy a map szenzor jelét "másolva" állít terhelésfüggő előgyújtást, tehát mint a korai analóg szorzóáramkörös "ecu"-k (l-jetronic)

Az előgyújtás-táblázathoz: akkor szert kell tennem egy mérésadatgyűjtő egységre :twisted: legalább 8 csatornával...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.25. 07:10 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2886
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Ez milyen fajta gyújtás pontosan? mert a leírás alapján úgy működik, hogy a map szenzor jelét "másolva" állít terhelésfüggő előgyújtást, tehát mint a korai analóg szorzóáramkörös "ecu"-k (l-jetronic)

Nem mai konstrukció, így nagy bonyolultságra sem kell számítani. Van egy
röpsúly és vákuum nélküli Hall-os elosztó, amiről a tyúkbelek bemennek egy
kis elektronikába. Ami pedig onnan kijön, az megy a trafóhoz. Ergo ez a kis
elektronika nézi egyrészt a fordulatszám-jelet, és annak függvényében
késlelteti a gyújtás-jelet. A terhelésfüggőségre pedig van egy kis elektronika
a másik mellett, aminek van egy vákuum-csatlakozója. Ha ez nincs bekötve
(akár a vákuum, akár maga az elektronika) akkor is megy az autó, csak
értelemszerűen nincs kompenzálás. Ennyi.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Esettanulmányok - MAP-szenzor gubancok
HozzászólásElküldve: 2011.03.25. 08:24 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Így már világos, akkor ez lesz a megoldás. ( az elején jellegmezőset írtál, az nálam mást jelent, emiatt értettem félre)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 8 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség