Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2019.12.06. 01:08

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 33 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Vízmelegítés
HozzászólásElküldve: 2013.10.28. 08:09 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Végleges beépítést nyert az izzítógyertyás vízmelegítőm a rohangálós szívódízel autómba.

A gyári állapot 8km-es bemelegedési idejéhez képest most már 3km alatt bemelegszik a
motor. Ez azért a motornak is jót tesz, és az én közérzetemen is sokat javít majd a nagy
téli hidegekben... 8-)

http://www.geree.hu/2013/10/vizmelegito-2-fazis/

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.10.29. 08:26 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Egy gondolat... valamiféle zsalu-ra nem gondoltál? Azzal is meg lehet gyorsítani a melegedést, ha nem fúj át a hideg levegő a motortéren.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.10.31. 08:06 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Egy gondolat... valamiféle zsalu-ra nem gondoltál? Azzal is meg lehet gyorsítani a melegedést, ha nem fúj át a hideg levegő a motortéren.

Ez is jó ötlet. Régi, skandináv célországokba tervezett autókon volt ilyen
gyárilag, bár kézi "vezérléssel". De mondjuk úgy lenne szép, ha ez is
automatizálva működne... :oops: :roll: :lol:

Mondjuk a vezérlőelektronika már megvan, csak rá kellene kötni ezt is.
Már csak a zsalut kell kitaláljam hozzá. 8-)

Végülis egy valamiféle redőnyös megoldás lehet jó. Betenni a hűtő elé,
és egy mágnesszeleppel vezérelhető két állásban, hogy nyitva legyen
vagy zárva. Na, vezérhangya el is indult... :oops: :mrgreen:

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.10.31. 09:00 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Nálam van egy 2T wartburg zsalu ilyen célra... hogy-hogynem, épp akkora, mint a lökhárító alsó nyílása :twisted: a vese felének lezárását kell még kitalálnom ( a másik fele teljesen ram-air bemenetté válik majd) a vezérlésen még gondolkodom, hogy hőgombás legyen, vagy a motorhőmérő jeléből dolgozzon...

Másik kérdés... mérted a bemelegedési időt csak az elektromos egységgel is?
Közben újra elolvastam végig az EGR-es írást, nálam a 4-2-1 miatt nem egyszerű a megvalósítása... (pedig a hely adná magát a blokk és a kipufogó között) vagy kisátmérővel megcsapolom mint a 4 ágat, vagy oda teszem, ahol már csak 2 ág van (azt a megoldást kizárnám, hogy a 4-es részből csak 2-t, vagy 1-et csapoljak meg) vagy a katalizátor után lenne még jó hőmérséklet, de oda már méteres vízcsövek kellenének...


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.10.31. 11:29 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Nálam van egy 2T wartburg zsalu ilyen célra... hogy-hogynem, épp akkora, mint a lökhárító alsó nyílása :twisted: a vese felének lezárását kell még kitalálnom ( a másik fele teljesen ram-air bemenetté válik majd) a vezérlésen még gondolkodom, hogy hőgombás legyen, vagy a motorhőmérő jeléből dolgozzon...

Másik kérdés... mérted a bemelegedési időt csak az elektromos egységgel is?
Közben újra elolvastam végig az EGR-es írást, nálam a 4-2-1 miatt nem egyszerű a megvalósítása... (pedig a hely adná magát a blokk és a kipufogó között) vagy kisátmérővel megcsapolom mint a 4 ágat, vagy oda teszem, ahol már csak 2 ág van (azt a megoldást kizárnám, hogy a 4-es részből csak 2-t, vagy 1-et csapoljak meg) vagy a katalizátor után lenne még jó hőmérséklet, de oda már méteres vízcsövek kellenének...

Az EGR-hűtős vízmelegítő beépítésével kapcsolatos tapasztalataimat itt osztottam meg:
http://www.geree.hu/2012/11/egr-huto-vizmelegito/

Csak ezzel (vagyis még a gyertyák nélkül) a 8km-t kb. 5km-re tudtam levinni.
-Ehhez hozzátartozik, hogy egy Diesel-nél terhelés nélkül nincs érdemi gáz-
hőmérséklet, tehát az csak úgy dolgozik, ha megy az autó. Egy benzinesnél
viszont indítás után kvázi azonnal megfoghatatlanul forró lesz a kipufogócsonk,
tehát ezzel már jobban lehet vizet is melegíteni. Ugyanakkor egy benzinesnél
és egy feltöltött Dieselnél fontos a kipufogógázok tömegárama, és emiatt nem
lehet akármekkora keresztmetszetű EGR-hűtőt beépíteni. Meg akárhova sem.
Egy benzinesnél én azt mondanám, hogy inkább legyen egy többgyertyás
vízmelegítő beépítve, mint egy EGR-es rendszer bemókolva a kipufogóba.
Ha rossz helyre kerül, sokat fojt(hat).

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.11.03. 08:55 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Akárhogy nézem, nálam az EGR sehogy nem játszik... (a turbós benzines más eset lenne, mert ott nincs nyomatékra hangolt hosszú 4-2-1, és az a rendszer sokkal jobban hasonlít a diesel-ére)

Nálam az lesz a megoldás, hogy a kipufogó első szakasza kap egy "vízköpenyt", azt még nem találtam ki, hogy ki-bekapcsolható lesz-e vízkörbe (ebben az esetben az egyszerű rézcsövet tekerek a kipufogóra módszer nem játszik), vagy fix, és akkor annyival nagyobbra méretezem a hűtőrendszert. Bár mivel tervezek vízbefecskendezést, így a 2. variáció sem okoz problémát.

Még egy jótékony hatása van a kipufogógáz hűtésének... ez pedig konkrét anyagtakarékosságban is megmutatkozhat, bár a nagyságrenddel nem vagyok tisztában... szóval ha hidegebb a kipufogógáz, akkor a motorból távozó, azonos tömegű gáz kisebb térfogatú, ezáltal virtuálisan megnöveltük a kipufogónk csőátmérőjét, vagy azonos kívánt csúcsteljesítmény esetén kisebb csőátmérőt választhatunk.
Az más kérdés, hogy a dobok elhangolódnak, mert azok az adott tömegű és hőmérsékletű gázra lettek megtervezve a gyártó által... (bár itt sem tudom mekkora nagyságrendről van szó)


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.11.03. 09:53 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Akárhogy nézem, nálam az EGR sehogy nem játszik... (a turbós benzines más eset lenne, mert ott nincs nyomatékra hangolt hosszú 4-2-1, és az a rendszer sokkal jobban hasonlít a diesel-ére)
Igen, ezért nem tartom jónak egy szívóbenzinesre ilyet építeni, mert a
gyárilag hangolt kipufogó helyből odalesz.

Promega írta:
Nálam az lesz a megoldás, hogy a kipufogó első szakasza kap egy "vízköpenyt", azt még nem találtam ki, hogy ki-bekapcsolható lesz-e vízkörbe (ebben az esetben az egyszerű rézcsövet tekerek a kipufogóra módszer nem játszik), vagy fix, és akkor annyival nagyobbra méretezem a hűtőrendszert. Bár mivel tervezek vízbefecskendezést, így a 2. variáció sem okoz problémát.
Ez lehet jó, de azt érdemes megfontolni, hogy akkor az adott esetben pirosan
izzó kipufogócső folyamatosan fűti a vizet? Ha pedig leválasztható, akkor víz-
mentesíteni is kellene, különben elforralja. Szóval ennél a fajta vízmelegítésnél
azt látom fő gondnak, hogy teljesen leválaszthatónak kell lennie vízkörnek a
fűteni kívánt és nem kívánt időszakban a kipufogóról. Ezért tetszett az EGR-es
megoldás, mert ott vagy a víz felé terelem a kipufogógázt, vagy pedig csak
úgy átszalad az egészen. De ha egy nyári nagymelegben autópályán vagy épp
egy városi dugóban ácsorgásnál is folyamatosan fűtené, azt a mennyiségű hőt
már nem könnyű elvinni...

Promega írta:
Még egy jótékony hatása van a kipufogógáz hűtésének... ez pedig konkrét anyagtakarékosságban is megmutatkozhat, bár a nagyságrenddel nem vagyok tisztában... szóval ha hidegebb a kipufogógáz, akkor a motorból távozó, azonos tömegű gáz kisebb térfogatú, ezáltal virtuálisan megnöveltük a kipufogónk csőátmérőjét, vagy azonos kívánt csúcsteljesítmény esetén kisebb csőátmérőt választhatunk.
Az más kérdés, hogy a dobok elhangolódnak, mert azok az adott tömegű és hőmérsékletű gázra lettek megtervezve a gyártó által... (bár itt sem tudom mekkora nagyságrendről van szó)
Az elmélet helyesnek tűnik, de én is kíváncsi vagyok, hogy ez vajon mennyire
működ számottevő különbséget hoz(hat)...?

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.11.03. 12:15 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2009.09.07. 19:17
Hozzászólások: 619
Geree írta:
Ez lehet jó, de azt érdemes megfontolni, hogy akkor az adott esetben pirosan
izzó kipufogócső folyamatosan fűti a vizet? Ha pedig leválasztható, akkor víz-
mentesíteni is kellene, különben elforralja. Szóval ennél a fajta vízmelegítésnél
azt látom fő gondnak, hogy teljesen leválaszthatónak kell lennie vízkörnek a
fűteni kívánt és nem kívánt időszakban a kipufogóról.

Azért gondolom ezt jó iránynak, mert pl te is írtál arról a megoldásról, amikor a gyűjtőcső még a hf-ben van ( bár nem emlékszem, hogy az benzin, vagy diesel volt), bár az is turbós szekér volt, ott nem lényegesek a gyűjtőcsövek ( "csak" annyi a lényeg, hogy a lehető legrövidebb úton a legkisebb légellenállással 1 csőbe kerüljek a gázok) ... nálam a szívómotor 4-2-1-es kipufogó kialakítása teszi nagyon nehézzé a kipuffgáz "kapcsolását".


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Új cikk a honlapon
HozzászólásElküldve: 2013.11.03. 15:15 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Promega írta:
Azért gondolom ezt jó iránynak, mert pl te is írtál arról a megoldásról, amikor a gyűjtőcső még a hf-ben van ( bár nem emlékszem, hogy az benzin, vagy diesel volt), bár az is turbós szekér volt, ott nem lényegesek a gyűjtőcsövek ( "csak" annyi a lényeg, hogy a lehető legrövidebb úton a legkisebb légellenállással 1 csőbe kerüljek a gázok) ... nálam a szívómotor 4-2-1-es kipufogó kialakítása teszi nagyon nehézzé a kipuffgáz "kapcsolását".

Igen, írtam egy ilyen integrált kipufogós hengerfejről korábban, és mára
már tény, hogy meglehetősen sok gyártó használja ezt a megoldást a
feltöltött motorjainál.

Az aggályom egyedül a hőelvezetés problémájára irányult, vagyis hogy
a gyárilag nem erre méretezett hűtőrendszer el tudja-e vinni? Avagy
pedig nagyobb hűtő kell...

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Vízmelegítés
HozzászólásElküldve: 2013.11.25. 10:24 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2882
Tartózkodási hely: Budapest
Geree írta:
Végleges beépítést nyert az izzítógyertyás vízmelegítőm a rohangálós szívódízel autómba.

A gyári állapot 8km-es bemelegedési idejéhez képest most már 3km alatt bemelegszik a
motor. Ez azért a motornak is jót tesz, és az én közérzetemen is sokat javít majd a nagy
téli hidegekben... 8-)

http://www.geree.hu/2013/10/vizmelegito-2-fazis/

Miután a szerkezet funkcionálisan hozta azt, amire számítottam, elkezdtem
tesztelni és persze kijöttek a gyerekbetegségek is. Lassan végre kezdek a
megoldandó problémák végére érni... :-)

1. Az első feltételezett problémám az volt, hogy a megfelelő hőmérsékletnél
a rendszert kikapcsoló hőgombával a 12V-ot kapcsoltam. Aztán rájöttem,
hogy bár hiába nem volna szabad találkozzon a 12V a vízzel, de ha mégis,
akkor vízbontót csinálok. Sose lehet tudni, mikor megy tönkre valami, és
mivel nem szeretném sem az autót tönkretenni egy esetleges vízbontásból
fakadó pukkanással/robbanással tönkretenni, és nyilván én is jobban érzem
magama bőrömben, mint azon kívül, inkább arra az eshetőségre is terveztem.
Átkötöttem úgy, hogy most már testet kapcsol, és az egyik kivezetése
direktben a "föld"-ön van. Jobb a békesség.

2. További probléma volt, hogy nagyon érzékeny reléket vettem, és a hőgomba
valami oknál fogva nem nem rövidzárként és szakadásként működött, hanem
mérhető ellenállást produkált. Bontott állapotában 80kOhm körüli értékkel
indult, és ez lement akár 1 kOhm körüli értékig is, majd utána kapcsolt csak,
amikor is nem rövidzárat produkált, csak egy pár(tíz) Ohm-ra csökkent értéket.
A gond az volt, hogy annyira érzékeny volt a relé, hogy pártíz kOhm-os
ellenállásnál is behúzott, tehát még épphogycsak megmozdult a vízhőfok
mutatója, a berendezés már kikapcsolt. Valami szennyeződésre gondoltam
a hőgombában. Promega javaslatára rákötöttem egy fényszóróizzót, és igaza
is lett, mert amint kapcsolt a hőgomba, villant egy nagyot az izzó és onnantól
máris szebben működött a gomba. Ugyan még mindig messze volt a "rövidzár-
szakadás" állapottól, de szétkapcsolt állapotában már legalább MOhm-os
értéket produkál, míg összezárva maradt a jelenleg 30 Ohm körüli érték.
Kicseréltem még a relét egy kevésbé érzékenyre, és most már tényleg úgy
kapcsol ki a berendezés, ahogy a hőgomba is kapcsol.

3. Ma reggeli újabb probléma: eddig még enyhébb volt az idő, nem nagyon
kellett fűteni, de most hogy már majd 10°C-ot esett a hőmérséklet, így a
fűtés nem kis hőt von el a hűtővízből. És mivel a tervezés első fázisában
úgy terveztem, hogy ez a ketyere is rá tud majd segíteni a fűtésre, ha a
fűtőradiátor elé teszem be; valamint ha túl hideg a fűtőradiátortból távozó
víz (ergo nagyon fűtok), akkor menet közben is működjön, fűtse a vízet,
ezért a hőgombát a fűtőradiátor után építettem be. Ez végülis úgy működik,
ahogy terveztem, menet közben is bekapcsol; az egyetlen aggályom, hogy
az 55A-es generátor kevés hozzá, és így előbb-utóbb lemeríti nekem az
akkut. Még beépítek egy nagyobb generátort, de gyanús, hogy át fogom
szerelni a hőgombát a radiátort előtti részre. Ha a motor üzemmeleg, akkor
már úgy sem kell rásegítőfűtés, a termosztát teszi a dolgát.

+1. És Promega javaslatára be fogok tenni egy "reluxás" elven működő,
nyíló-záró megoldást a hűtő elé, ami ugyanerre a vezérlésre kötve, amíg
a hőgomba nem kapcsol, tehát melegszik a motor, addig lezárja a levegő
útját a hűtőn keresztül. Tehát hideg levegő nem hűti annyira a melegedő
motort. Ha meg már üzemmeleg a motor, akkor már megtartja a hőmérsék-
letét. Ha meg nagyon visszahűlni a hideg miatt, akkor úgy is lezár a reluxa
is és a fűtőberendezés is visszakapcsol. Jó lesz ez így. 8-)

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 33 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség