Geree.hu - A motorok világa

(Majdnem) minden, amit a motorokról tudni szerettél volna...
www.geree.hu
 GyIK •  Keresés •  Regisztráció •  Belépés 
Pontos idő: 2019.07.17. 21:50

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 78 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2013.01.27. 11:31 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
Ebbe a topikba írd a honlapon olvasható, motormechanika témájú cikkekhez kapcsolódó hozzászólásaidat.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.27. 12:35 
Offline

Csatlakozott: 2014.12.26. 23:09
Hozzászólások: 70
Sziasztok !

Ahogy nézem,én leszek az első fecske...bár egy fecske nem csinál nyarat,de remélem lesz itt pár tőlem tapasztaltabb illető,aki segíti projectem megvalósításában,tudásával.

Amiről szó lesz az egy össz vissz 12 ezer db példányszámban készült autó. Nem más mint egy Citroen bx... ha ha abból a fosból nem annyi van,röhögnek föl most páran. Pontosítom akkor.
1.9-benzin... diesel lesz az öcsi ! Szomszéd sógornak is volt ilyen kényemes egy autó,de az a hidrulika.... Nem-nem..... 1.9 benzin, ebből is akad még, de ez nem 8 szelep,hanem 16. Na itt kezdődnek a gondok. A 1.9 benzines moci ami 16 szelepes, a Peugeot 405 mi 16,nak volt még ez a lelke,így legalább esélyem van még alkatrészt találni. Viszont további nehezítés 88-90 közt a korai belpiacos modellek 160le-tudtak. Aztán környezetvédelmi normák betartása miatt,lett a 147le- amiből már több létezik. Én imádkoztam mikor megvettem egy félig roncs autót,ami még korábbi model volt..de már sajnos az is a 147le változat 188 ezer km-el. A motort ki bontotam a helyéről, természetesen szeretném ha úgy járna mint új korában,és úgy is nézne ki. Viszont ha már fölújítom akkor jó lenne ha 160-pacit vagy egy picit többet tudna. Tehát apa kezdődik...... a 147le változt lényegében egy 160le viszabutíva. A 160le 10.4-es kompresszíó viszonyú, a 147-es 9,7. Szerencsére rátaláltam egy speckó oldalra: http://www.taylor-eng.com/. Itt a Peugeot 205 tuningja miatt írkálnak a motorról elég részletesen. Angol nyelvtudásom hiányos,de párszor éjféltől hajnal 4 ig szótárazva a lényegre talán rájöttem. Fiatal autószerelőként..hogy is mondjam enyhén hiányos tudásom kellett először pótolni. Ahogy minél több éjszakát tanultam,napközbe dolgoztam,idősebb kolégáktól kérdezősködtem,egyre jobban rájöttem,hogy nagyon sok mindent kell még tanulnom.

A cél 9,7 Kompresszió viszonyból,kéne 10,4. ez a motor egy nedves hüvelyes motor, mint a skoda 120-as. Örültem nem is lesz más dolgom mint a hengerfejből leszedni, mivel dugót nem találok másikat ami magasabb és gyártatni nem fogok,nem bízok benne, így közel 1mm-kell lejjebb hoznom hengerfejet. Blokkot nem igazán jó síkolni,mert akkor hüvelyek kiállása nem lesz jó. A hengerfej jöhet szóba.. tegnap rájöttem,hogy akkor val színű a szelepeket is beljebb kell süllyeszteni... de a hidrotökék nem tudom mennyire mennek össze.... Aztán jött a vezérműtengely, fokolás... itt dobtam le az ékszíjat. Van biztos akinek ez tök egyszerű... na nekem nem. Persze itt megfogalmazódik sok emberben bízzam olyanra aki ért hozzá... ez valóban jó ötlet, csak hogy nekem az is lényeg hogy értsem tudjam motoromhoz mi hol lesz módosítva mit miért kellet. Nyilvány nincs a fészer mellet gépműhelyem, így ezt egy megbízható cég fogja csinálni, viszont úgy nekik is elég nehéz dolguk van hogy nem tudják mit milyen méretre szeretnék. Tehát így nem tudom kihez forduljak. Most ott tartok ott egy Citroen alkatrész specialista,tud nekem hüvelyt, hajtókarcsapágyat,és gyűrűszettet,gyárit. Jó árban. Viszont ezt már gépműhellyel karöltve szeretném megvásárolni,hogy tuti jó legyen minden méret.

A vezérmű Tengelyekhez mindenképp nyúlnom kell,mert a profijukban van mérhető kopás. Kérdés hogy így át ehet-e köszörülni majd. Ami szempont a teljesítményt csak addig akarom fokozni,a még nem megy a normál használat rovására. nem akarok olyan motort ami 6000 fölött kell életre . Ez nem egy Honda civic v-tech. A módosításban tehát ez is szerepet játszik 180le körüli érték lenne az állom, elégé izgat a változó szívócsöves feltöltés is. A változó szelepvezérlést sajna túl bonyolult lenne kivitelezni. Minden építő jellegű kritikát,tanácsot várok,és előre is köszönöm!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.27. 16:45 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.04. 21:08
Hozzászólások: 572
A Citroen eme típusa életed legnagyobb kihívása lesz. Nem próbállak meg lebeszélni , de szeretném ha tudnál egy-két dolgot. Az imperialista ipar remekművét egy árkategóriában kínálták azokkal az autókkal amelyek nem hidropneumatikus rugózással rendelkeznek,.A megoldás az olyan opciók mint a szimpla ablaktörlő a külső porvédő gumi hiánya és a lemezvastagság stb..Az első futómű egy mc pherson ,de integrált hidraulikus csillapítással ami ha kezd kikopni lelövöldözi a résolajcsövet amit a "szakemberek" bilincsel rögzítenek mint halottnak a csók. A bölcső 100-ból 100-as rizikó faktor a kicsiknél is reped itt meg törvényszerű (csak kalodában hegeszthető) nem hivatalosan ! A hátulja hossz lengőkaros úgy hogy szilentbe van integrálva a tűgörgős csapágy.Fűtés nincs kaszni csavarodik. A váltó hibátlan. A fék szelepes általában ömlik az olaj mellette (ha felszeded a szőnyeget látszik) A hidraulika alapjáraton 15-20 másodpercenként kattanhat egyet különben fenn van a végevan csúcsán a szivattyú és gömb töltés csak átmeneti megoldás . A motorok általában sokat kibírnak nem tudom miért akarod hüvelyezni. A tapasztalat ha jól megcsinálsz mindent akkor is kb kilencven százalékos lesz a gyárihoz képest.
A konkrét kérdésre a válasz vagy szerzel gyári tengelyeket vagy a nyakadba szakad minden , mert az alapkör megváltoztatásával a hidrotőke nem biztos hogy kompenzálni tud 2mm-t és ha vonalba kell fúrni az plusz 25000 ha kiadja 1 mm-nél az elfokolás olyan minimális mint egy kicsit nyúlt szíj. Itt ha jól emlékszem csavarok pozicionálnak mindent nagyon nem lehet elrakni.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.27. 18:21 
Offline

Csatlakozott: 2014.12.26. 23:09
Hozzászólások: 70
apajevics írta:
A Citroen eme típusa életed legnagyobb kihívása lesz. Nem próbállak meg lebeszélni


Ha próbálnál is fölösleges lenne :) A hidraulika,és egyéb nyalánkságok,amiket írtál... nem mondom hogy légből kapott dolgok... de azért ez így egyszerre családban lévő 8bx-nél 10 év alatt sem fordult elő. A bölcső az szeret törni,való igaz,amit írtál az egy elhanyagolt nem karbatartott autónál előfordulhat ok okozati dolgokként,de ha hajtókar kinéz a blokk oldalán egy xy autónál mert nem cseréltek benne olajat és tiltáson forgatták hidegen,még nem lesz típusbetegség. Tehát vannak dolgok amikre érzékeny a rendszer,ezt ismerni kell,mind a szerelőnek,mind a tulajnak.

Hidraulika szivattyúk 500 ezer km-elfutnak,egyébként. Visszafolyó résolaj cső amit mondasz el szokott repednifőlegaz utángyárottt,vagy előregszik, és ezért lecsúszik,ha nagya résolaj mennyiség,akkor pediglétezik gólyalábhoz felújító tömítéskészlet,amivel orvosolható. Legfőképp engem a motor téma aggaszt,azt hogy ha jól megcsinálok is mindent 90%-os lesz a gyárihoz képest azt nem igazán értem. Ha tudod ezt fejtsd ki bővebben.

Örülök hogy írtál !


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.27. 20:21 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
hammer14 írta:
apajevics írta:
A Citroen eme típusa életed legnagyobb kihívása lesz. Nem próbállak meg lebeszélni


Ha próbálnál is fölösleges lenne :) A hidraulika,és egyéb nyalánkságok,amiket írtál... nem mondom hogy légből kapott dolgok... de azért ez így egyszerre családban lévő 8bx-nél 10 év alatt sem fordult elő. A bölcső az szeret törni,való igaz,amit írtál az egy elhanyagolt nem karbatartott autónál előfordulhat ok okozati dolgokként,de ha hajtókar kinéz a blokk oldalán egy xy autónál mert nem cseréltek benne olajat és tiltáson forgatták hidegen,még nem lesz típusbetegség. Tehát vannak dolgok amikre érzékeny a rendszer,ezt ismerni kell,mind a szerelőnek,mind a tulajnak.

Hidraulika szivattyúk 500 ezer km-elfutnak,egyébként. Visszafolyó résolaj cső amit mondasz el szokott repednifőlegaz utángyárottt,vagy előregszik, és ezért lecsúszik,ha nagya résolaj mennyiség,akkor pediglétezik gólyalábhoz felújító tömítéskészlet,amivel orvosolható. Legfőképp engem a motor téma aggaszt,azt hogy ha jól megcsinálok is mindent 90%-os lesz a gyárihoz képest azt nem igazán értem. Ha tudod ezt fejtsd ki bővebben.

Nos, én másképp vélekedek a motor jóságáról. A kérdés nem az, hogy egy
utángyártott hány százalékát tudja a gyárinak, hanem az, hogy ki és hogyan
teszi rendbe.

Ezt a százalékot amúgy sem értem. Miben mérve? Teljesítmény? Élettartam?

Véleményem szerint, amíg egy ócsai páremberes kisműhely 5 mikrométer(!)
eltéréssel készítette el nekem a motorom fúrását, addig nem aggódom. Főleg,
hogy a gyári dugó-osztályozás is századonként volt szokásos. Tehát az összes
furat egy osztályon belülire készült el. A másik pedig, hogy nem csak úgy fúrnak
egy valamekkora lyukat valahova, hanem a konkrét, új dugó átmérőjét megmérve,
és a gyártó által javasolt illesztéssel kalkulálva készítik el a hengert. Ha 3 század
a gyártói ajánlás, akkor az 3 század. Minden hengerben. A dugó méretszórásától
függetlenül.

Ugyanez igaz a fő- és hajtókarcsapágyakra is.

Gyűrűkből is tetszőleges minőség tehető be, a sima öntött gyűrűktől az bevonatos
acélig bármi. Ezen kínálat pedig technológiailag túlhaladja a 20-30 éves, akkori
technológiákat.

A többi alkatrészből is meg lehet venni a gyári beszállítók termékeit az autógyár
emblémája nélkül, töredékannyiért. A franciákat nem ismerem, de a Ford pl.
nagyon sokat gyártat(ott) a Febivel és a TRW-vel.

Szóval én nem osztom azt, hogy egy felújított motor mindig rosszabb, mint egy
gyári. A kérdés a hogyan. Persze, ha olyan szaki(?)hoz megyünk, aki a bevonatos
gyűrűből harapófogóval kicsíp egy darabot, ezzel helyből egy totál szétkopott
motor gyűrűhézagát megvalósítva, akkor persze, az a motor nem lesz jó. De ez
már a múlt. És az sem vall profizmusra, aki a gépet névleges méretre beállítva
gyárt le mindent, majd összeszereli, osztán hadd menjen. A gép hibája, tűrése,
a szerszámkopás, egyebek mind jelentősen elviheti a névleges méretet. Így
nyilván nem is lehet jó egy motor. Ha a túl szűk dugóillesztés miatt melegen
pont a kopásálló bevonat kopik le a dugóról, és ezzel együtt a hónolás mikro-
barázdái tűnnek el a hengerről, úgy nyilván szintén nem lesz tartós a motor...

Szóval a véleményem továbbra is ugyanaz: a kérdés a hogyan.

A konkrét motor építéséről pedig azért matekolj. Az 1.9-ből a 160 lóerő még ma
is igen tökös egy nem péppé forgatott motor esetében. Ha pedig 180-at akarsz,
az már 100 lóerő/liter értéket nyaldossa. És mindezt úgy, hogy a gyári is egy
meglehetősen kicentizett, kigrammolt, kihegyezett motor volt. A a 160 lovas
konfuguráció alkatrészeivel rakod össze, akkor tudni fogja a 160 lóerőt. De ha
a 180 lóerő reményében ettől eltérsz, könnyen lehet, hogy nem 180 lesz a
160-ból, hanem 140. Vagy még annyi sem. Hallottam már olyan M5-ösről, amin
csak a tuningcélú egyedi kipufogóval nagyságrendileg 100(!) lóerőt sikerült
elveszíteni a ménesből. Szóval óvatosan azzal a tuninggal.

Persze, sok mindent lehet, így pl. nagyobb tengelyt beletenni, és akár meg is
lehet a 180 lóerő, de ezzel mondjuk buktad a nyugodt alapjáratot és azt, hogy
2000 alatt lehessen bármire is használni a motort. Versenymotorhoz közelít már
a karaktere, de utcai használatban úgy sem használod ki azt a plusz 20 lovat,
cserébe pedig minden elindulásnál szitkozódni fogsz az alsótartományi nyomaték
elvesztése végett.

Szóval feltenném a provokatív kérdést: mi a cél a motorral?

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.27. 21:49 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.04. 21:08
Hozzászólások: 572
Majd ha látom hogy lineán lézeres letapogatóval végigmérik a blokk deformációját, kidobálnak minden anyagfáradásnak kitett alkatrészt,súly és méret szerint osztályozva építik be az új alkatrészeket, nyomatékra állított célgép húzza le. A szelepek az új vezetőkben úgy futnak ,hogy az üléken mindenütt ott fekszik fel ahol kell. Majd ha úgy fúrnak vonalba mint a gyárban. Az üzemanyag ellátást és a motorvezérlést sikerül a gyári szintre emelni. Ami 30 éve a PUG vagy Citroen gyárban volt vágy állom!30 éve a Strom volt a legkomolyabb cég Budapesten super olasz célgépekkel ,két motorjuk állt meg a pontos méretek után. A Ladákba volt egy két motor amit gépműhelybe kellett küldeni ,no comment. Ha jól emlékszem ez a kis cég is "c" vágányon van, próbáltam ajánlani .Dolgoztál normális autógyárban, azt hittem azon már túl vagyunk ,hogy bárki egy kis műhelyben ezer éves gépparkkal, énmajdtudommelyikkellbele, hagyjuk. A 90% egy nagyon jó eredmény! Teljesítményre gondolok. Élettartam..... na ne ezek 400000-t mennek el a gyári összeszereléssel a felújítottnál 150 maga a csoda. De nem vagyok ellene semmilyen tesztnek adok egy downhill bringa hátsó rúgót, ha az országban bárhol letudod gyártatni, ugyanabban a minőségben, ugyan azzal a tömeggel és a végén ugyan azt fogja tudni mint a gyári faguriga legyek és ez egy nyamvadt rúgó!!!! Most olvastam vissza ,honnan tudja kiválasztani ,bárki hogy milyen siklási tulajdonsága van a gyűrűnek a hüvelyben mikor a hüvely anyagát sem ismerjük! Öntöttvas, ja alumínium , a csoki "papír" is meg a certál is. Nem véletlenül kérdeztem mi a baj a motorral ,hogy meg kell bontani, ha szét van kopva akkor OK ,ha leugrik a teknő csapágysor hibátlan , kompresszió ott van és csak a tengelyek KO-k akkor max azt felrakatni megmunkálni egy százast elfognak menni, és otimalizálni mindent.
Természetesen ez egy vélemény azért vagyunk itt,hogy megosszuk a gondolatainkat megbeszéljük mit ,hogy látunk (nem fog mindig egyezni), de ezt meg lehet beszélni és előre visz Te pedig talán könnyebben döntesz! Egy dologban teljes az egyetértés, normál üzemi tartományban (2-4 ezer között) olyan minimális lesz a különbség ,hogy nem érzékeled .


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.28. 00:05 
Offline

Csatlakozott: 2014.12.26. 23:09
Hozzászólások: 70
Itt tartanak a gépműhelyek? Ennyire általánosítani nem merek. A motor megbontása nem kérdéses. Láttál már bépíveegy ilyen bx be hidraulikával egybekötöt szerkezetet??? Amit leejtesz az soha ne érföldet,ésnem is lesz meg többé. NA meg az autónak volt pár tulaja,hőgomba át volt hidalva, fehér szilikon a szelepfeélnél,vezérműtengely tömítésénél. Az autó hengerej tömítése volt cserélve,gyögyörű ajusa.... víztérnél áteresztett! A moci szépen járt egyébként.
A motorról peugeot-os szakik,álítják 200-220 nál szokott a gondjeletezni órzerintebben volt 188,de km óra spirál nem működött vásárláskor sem !

Ha semmit sem tuningolnék rajta akkor is célszerű megbontani saját szopatásom elkerülése véget, hüvelyek kopását ellenőrizni,gyűrűhézagot. hidro tökéket kimosni. szimeringeket cserélni, és a olajáratokat kimosni az állott kokszos olajtól,szelepeket sem árt becsiszolni. Iidáig még ha jó a magyrok gépműhelye ha nem,pontos munkavégzés esetén csak jót csináltam.

Egybkéntlhet leesel székről, de egy elég nagy nemzetközi nyersanyag ellátó cégnél,dolgozik családtagom,ahhol több milliós nagyságrendű anyagvizsgáló röntgenjük van, ha a kopás mértéke nem indokol dugó cserét,akkor az alkatrészek át lesznek nézetve,anyag fáradás zárvány repedés tekintetében. Én ha karosszériát javítok,utánna helyi galvanizlást csinálok rajta,és nem galvanizáló spray-el ! Azt gyébként azért cáfolnám hogy egy sorozat gyártott termék pontossága utánzhatatan lenne ! 10% eltérés belefér,a gyár szerint is ! A felhasznált anyaminőség tekintetében értem az aggodalmat viszont oda meg gyári citroen megy. Lada tuning weboldalon néha röhögtem, mert amit ott tuningolnak,az ennél a motornál már alapból úgy van sokszor.


Most mértem 0,84 -mm hiányzik,a megfelelő kompresszió viszonyhoz. Nem mondom hogy kevés,de nem is túl sok,valahogy össze fogom csalni. Viszont a vezérmű engelyek fokolásáról j lenne egy íromány,mi mit jelent. Az említett gyári vezérmű tengely beszerzése nem lehetséges. Legalábbis 9-hónap alatt semmi érdemi infóm nem lett


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.28. 11:52 
Offline
Adminisztrátor
Avatar

Csatlakozott: 2009.06.07. 14:21
Hozzászólások: 2879
Tartózkodási hely: Budapest
apajevics írta:
Majd ha látom hogy lineán lézeres letapogatóval végigmérik a blokk deformációját, kidobálnak minden anyagfáradásnak kitett alkatrészt,súly és méret szerint osztályozva építik be az új alkatrészeket, nyomatékra állított célgép húzza le. A szelepek az új vezetőkben úgy futnak ,hogy az üléken mindenütt ott fekszik fel ahol kell. Majd ha úgy fúrnak vonalba mint a gyárban. Az üzemanyag ellátást és a motorvezérlést sikerül a gyári szintre emelni. Ami 30 éve a PUG vagy Citroen gyárban volt vágy állom!30 éve a Strom volt a legkomolyabb cég Budapesten super olasz célgépekkel ,két motorjuk állt meg a pontos méretek után. A Ladákba volt egy két motor amit gépműhelybe kellett küldeni ,no comment. Ha jól emlékszem ez a kis cég is "c" vágányon van, próbáltam ajánlani .Dolgoztál normális autógyárban, azt hittem azon már túl vagyunk ,hogy bárki egy kis műhelyben ezer éves gépparkkal, énmajdtudommelyikkellbele, hagyjuk. A 90% egy nagyon jó eredmény! Teljesítményre gondolok. Élettartam..... na ne ezek 400000-t mennek el a gyári összeszereléssel a felújítottnál 150 maga a csoda. De nem vagyok ellene semmilyen tesztnek adok egy downhill bringa hátsó rúgót, ha az országban bárhol letudod gyártatni, ugyanabban a minőségben, ugyan azzal a tömeggel és a végén ugyan azt fogja tudni mint a gyári faguriga legyek és ez egy nyamvadt rúgó!!!! Most olvastam vissza ,honnan tudja kiválasztani ,bárki hogy milyen siklási tulajdonsága van a gyűrűnek a hüvelyben mikor a hüvely anyagát sem ismerjük! Öntöttvas, ja alumínium , a csoki "papír" is meg a certál is. Nem véletlenül kérdeztem mi a baj a motorral ,hogy meg kell bontani, ha szét van kopva akkor OK ,ha leugrik a teknő csapágysor hibátlan , kompresszió ott van és csak a tengelyek KO-k akkor max azt felrakatni megmunkálni egy százast elfognak menni, és otimalizálni mindent.
Természetesen ez egy vélemény azért vagyunk itt,hogy megosszuk a gondolatainkat megbeszéljük mit ,hogy látunk (nem fog mindig egyezni), de ezt meg lehet beszélni és előre visz Te pedig talán könnyebben döntesz! Egy dologban teljes az egyetértés, normál üzemi tartományban (2-4 ezer között) olyan minimális lesz a különbség ,hogy nem érzékeled .

Történetesen van egy kontaktom, aki a győri Audinak szállít be és van egy
3D-s koordináta mérőgépük. Úgy is akarok (=kell) blokkot fúrni a készülő
1.9-es motoromhoz, és utána mindkettőnk megnyugtatására lehet, hogy
elküldöm a blokkot hozzájuk hengeralak-deformáció mérésre.

Amúgy pedig igen, dolgoztam autógyárban és tudod miben különbözik a sorozat-
gyártás az egyedi gyártástól? A szelepek és ülékek vonatkozásában annyiban,
hogy egy meglehetősen pontos géppel elkészítik az üléket, a fészkét, a szelep-
vezető furatát, a szelepvezetőt és a szelepet, majd összerakják, oszt lesz, ami
lesz. Ez utóbbi "lesz-ami-lesz" kompenzálására pedig úgy adják meg a szelep
élszalagának a méretét, hogy 44°30'. A 45° helyett. Mert így tudják biztosítani,
hogy a szelep zárjon. A szelep a záráskor előbb fekszik fel az élszalag külső
átmérőjén, és ahogy bekopik, úgy alakul ki a tökéletes ülék-élszalag kapcsolat.
Az alkatrészek egytengelyűségébe pedig a megmunkáló gépek hibája is belekerül,
hisz nem lehet egy gépen, egy felfogásból elkészíteni egyszerre a szelepvezető
furatát, az ülék fészkét, a vezetőt és szelepet. Mindnek van hibája. Az ülék
fészkét és a vezető furatát ki lehet alakítani egy szerszámmal, ok. A vezetőt
is meg lehet oldani egytengelyűen, sok hulladékkal, amikor egy felfogásból készül
el a külső palást és a belső furat. Ha az előre elkészített külső palástnál fogják
fel a furat elkészítéséhez, akkor már borult is az egytengelyűség. A szelepülék
megmunkálása dettó. És ugyanez igaz a szelepekre. Kíváncsi volnék, hogy egy
vadiúj szelepet, ha felfogunk patronba, kiórázzuk a tengely ütését 0.01mm-en
belülre, akkor a szelep élszalagja mennyit ütne... Mindennek van hibája. A kérdés
az, hogy hogy rakjuk össze a tűrésláncot. Hisz amikor a kipufogószelep hideg
játéka akár 3-4 század is a vezetőben, akkor az 1 századnyi egytengelyűségi
hiba elveszik.

Ezzel szemben egy egyedi gyártásnál oda lehet figyelni az időigényes részletekre.
Gondolok itt arra, hogy ha berakják a vezetőt és a szelepüléket a HF-be, és a
vezetőbe H6-ra illesztett csap végén lévő késsel marják rá az ülékre a profilt,
akkor annak az egytengelyűsége nem igazán lesz rossz... ;)

És végül, az a fentebb említett kontaktom, aki az Audinak szállít be, mondta,
hogy a legjobb gépükkel is csak 0.02mm pontosságot tudnak/mernek garantálni.
Igaz, nagyszekrény méretű gépekről van szó, így nagy alkatrészeknél, ahol
mondjuk egy motort fogatnak fel egy állványra, ott ez a pontosság még bőven
jó, de azért figyelembe veendő ez a korlát. Ezzel szemben az aranykezű Laci
bácsi a gyárból leselejtezett, habár tényleg jó állapotú, tekerentyűs gépével
magabiztosan tudja nekem tartani ezt a 0.02mm-t. Még azon belül is.

A gyárban méregdrága gépekkel és vezérlő szoftverekkel próbálják az egyforma
alkatrészeket előállítani. Ami az igényelt tűrés figyelembevételével működik is.
De ugyanazt a tűrést egy jó érzékkel megáldott szaki, aki tényleg ismeri a saját
gépeit, véleményem szerint tudja hozni.

Kókányolások persze mindenhol vannak. Én is kaptam egy kismotorokra
specializálódott cégtől vissza úgy egy hengerfúrást kompletten, a hozzá
készített dugóval és gyűrűkkel, hogy a dugó nem ment bele a hengerbe,
akárhogy erőlködtem; a gyűrű palástján pedig kb. Ra25-ös érdességű eszter-
gálás felületi érdessége volt. Vagyis elakadt benne a körmöm. Az, hogy
mondjuk 0.02mm hordósság kellett volna legyen a gyűrűn, említeni is feles-
leges. Nyilván elkezdeni mérni is totál értelmetlen lett volna. Kb. annyit is
bírt az a motor. Ez volt amúgy az első motorom, amit összeraktam. Ez is
jó tanulópénz volt.

De ma is kapható jó(?) magyar dugó, amit én nem szeretnék a motoromban
látni. De van AE, van Kolbenschmidt, van Mahle, van JE, van Wössner, stb,
akik tényleg láttak már dugót közelről, tudják, hogy az inhomogén hőterhelés
arányában mennyi hordóssággal kell rendelkezzen a dugó, valamint az oldal-
irányú hőtágulás ellen hogyan lehet geometriával védekezni, kiküszöbölve a
az oldalt való felfekvést, megszorulást, alias a súrlódást is csökkentve.

És ugyanez igaz a gyűrűkre és még sok másra is. Ha az autógyárnak megvan
a technológiája, hogy sorozatban 10 mikrométer pontossággal gyártson, akkor
kisiparilag is megvan a technológia, hogy ugyanezt könnyedén hozza, de igény
esetén ezt egy nagyságrenddel felülmúlja, vagyis mikrométer pontossággal
gyártson.

Amíg Lacibácsi 80mm-es átmérőben olyan illesztést csinál nekem, hogy egy-
tengelyűen lehúzva lazán leesik a két alkatrész egymásról, de akár 1mm-t
elferdítve már befeszül, addig nem aggódom. Ilyen illesztést utoljára az RS4
egyedileg rendelt Pankl hajtókarján a csapágyfedél illesztésénél láttam.
Meg is mentettem egyet az utókornak. Ha erre jársz, mondjuk a DGAV cuccok
végett, akkor megmutatom... ;)


Hidd el, nem annyira a gép, mint sokkal inkább a tudás számít a pontosság
elérése útján.

_________________
– Geree –
Old School Fords Never Die!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.28. 12:41 
Offline

Csatlakozott: 2014.12.26. 23:09
Hozzászólások: 70
Hát,picit meg lettem kavarva... Mindkettőknek igaza van, Rossz tapasztalatom már nekem is volt, bp-ig gépműhellyel. Repedt hengerfejnél azt tanácsolták hogy nyomáspróbázvalett,és nm ér el a repedés a víztérig össze lehet rakni, mikorrákérdeztem hogy weboldlon hírdetett híres aluminium hegsztésük tdsát, tudják-e alkalmzani akkor a válsz az volt,hogy hát ahhoz ki kéne venni a szelepüléket...... és????
Mondom miért a 70ezer ft ,gépműhely munkadíj mit tartalmaz ??? Az alkatrész átvételekor nézztük a gépműhelyes kollégájukkal,akkor annyit ígért nyomás próba mindenképp lesz. Ok,telefonbeszélgetéskor pedig a ő mesterük legalábbis hasonló képpen mutatkozott be, a repedéssel a hengerfej akár még 15ezret is elmehet........

Ügyfél utolsó mondata a járgányával kapcsolatba 300ezerig mehetünk,a lényeg,hogy megbízható és fasza legyen minden ! A vége az lett 4ezret kifizetem a gépműhelynek,és ott hagytam őket, kicsit borzongokis,ha minden munkát ilyen minőségben készítenek el.


Vissza a tetejére
 Profil  
 
 Hozzászólás témája: Re: Motor-mechanika
HozzászólásElküldve: 2014.12.28. 12:48 
Offline
Avatar

Csatlakozott: 2010.07.04. 21:08
Hozzászólások: 572
Akkor válik legyőzhetetlenné egy harcos ,ha eggyé válik a katana a kardforgatóval! Ez keleten több ezer éve így működik. Nyilván itt sincs másként. A kérdés ki fog megfelelni a feltételeknek és ki fogja kifizetni ,mert az egyedi gyártás mindig többszöröse a nagy szériásnak (azt hiszem ezt pont Neked nem kell bemutatni) A Magyar dugót hagyjuk. A Citroennek nem a motor vagy a váltó a gyenge pontja!


Vissza a tetejére
 Profil  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 78 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség