Bejárat > Eset-tanulmányok > Kínai karburátor-koppintások

Kínai karburátor-koppintások

2021. május 14.

Nagyon megosztó, de inkább erősen negatív véleményeket hallani a kínai (Fajs, SherryBerg, stb) utángyártott karburátorokról. Mivel volt dolgom vele, leírnám a saját tapasztalataimat.

Sherryberg / Fajs

Sherryberg / Fajs

Nos, a következőket szerintem bátran kijelenthetünk:

  1. A kínaiak elképzelhetetlenül nagy energiákat tettek a technológiai fejlődésbe az elmúlt pártíz évben
  2. Nagyon jól megtanultak másolni
  3. Nagyon magas szintű, ráadásul nagyon sokrétű gyártási lehetőségeik vannak
  4. Nagyon jól meglátják a piaci réseket, amiket be lehet tölteni
  5. Nem mindig értik, hogy egy adott termék mit, miért és hogyan csinál

A fentiekből fakad az is, hogy elkezdtek mindenféle karburátorokat másolni. Mindenfélét, amire van fizetőképes piaci igény. Így nem csak a sportkarburátorokat, hanem a népszerűbb vagy konstrukciósan problémásabb utcai típusokat is. De vajon jók-e ezek a karburátorok? Működnek-e?

Amikor egy átlag hozzáértő meglátja ezen képet, a hirdetésben, akkor azonnal sikítva szaladna messzire:

Ez most áramlást segít vagy ront?

Ez most áramlást segít vagy ront?

És amikor az ember egy ilyet meglát, akkor joggal esik kérdőbe. De az áruk miatt azért csiklandozza az ember oldalát, hisz szignifikáns különbség van az 40-60 éves, gyári karburátorok és eme újak között. És nem csak az ár a különbség, hanem a 40-60 évnyi technológiai fejlődés is. Hisz 50 éve még azért mások voltak mind a preciziós öntési lehetőségek, az anyagtechnológia is, valamint a megmunkálási lehetőségek is nagyot fejlődtek.  Ugye ma már 3D szkenner csinál öntőmintát egy másolandó darabról, valamint a CNC is pontos és egyforma darabokat köp ki a megmunkálás során. És ez a kíváncsiság engem is csiklanodozott. Ezt a kíváncsiságomat egy saját magam részére vásárolt 44-es IDF be is töltötte, és a szkeptikusságomat el is oszlatta, mivel olyan szép a karburátor öntése is, valamint a kritikus megmunkálások is olyan pontosak, hogy bár autóra még nem jutott fel a darab, de már most biztos vagyok benne, hogy a klasszikus fúvókázással tökéletesen olyanra tudom hangolni a karburátort, amilyenre szeretném.

A kínai karburátorokkal pedig az első személyes, gyakorlati tapasztalatom egy VW Bogárra való, gyárival azonos karburátorral volt, amit a tulaja azért vett meg, mert a gyári darabjaival egyszerűen nem jutott egyről a kettőre, így nyelt egyet, és bekockáztatta a kínai újat. Miután feltette, végülis ment az autó, de kihagyogatott, rángatott, valahogy sehogy nem volt érdemben használható. Mindenki ezt a tünetet várja ezen koppintásoktól. Ekkor jött el hozzám Gergő, hogy valamit tudunk-e csinálni vele.

Nos, közel öt órányi simogatást követően, a kínai karburátorral - a tulaja elmondása alapján - olyan lett az autó, mint az együtt megtett sok évnyi közös kilométerek alatt még sosem. Számomra nem tartogatott különleges bánásmódot, hisz öntvény szinten szép volt, nem voltak benne kopások, és a fúvókázással pedig tökéletesen be lehet állítani - csak tudni és érteni kell, milyen tünetért melyik fúvóka vagy beállítás a felelős.

A tapasztalataim egyenértékűek voltak azzal, mint amikor egy típusidegen karburátort tesznek fel egy autóra, amit nem arra a motorra fúvókáztak. Itt most minden fúvókához hozzá kellett nyúlni, ami a fenti “típusidegen karburátor szindrómából” kiindulva nem is meglepő. Hisz hogyan fúvókázzanak be egy karburátort? Egy 1200-es vagy egy 1600-as motorra? Hideg vagy meleg égövi felhasználásra? Gyári vagy átalakított motorra? Sportos vagy gazdaságos felhasználásra?

Tehát érkezett egy karburátor, ami tartalmazott egyfajta fúvókázást, és a motor pedig kért egy másmilyet. Sok időt, türelmet és analitikus megközelítést igényel, mire az ember összerakja a motorhoz és a tulaj igényeihez legjobban passzoló konfigurációt, de az eset bebizonyította számomra, hogy konstrukciósan semmi baj nincsen a kínai koppintásokkal. Egyedül a beállítások terén kell végigjátszani a zongora összes billentyűjét. :-)

– Geree –

Bónusz rovat
Az alábbi képen láthatjátok a korábbi sorok tárgyát a kínai utángyártott másolatot. S ha megnézitek, akkor a visszahúzó rugó mögött két kar is található.

Fajs PICT

Fajs PICT

Mind a kettő a fojtószelep tengelyére csatlakozik. Az egyik a gázbowdenre van bekötve, vagyis simán a gázpedálra. A másik viszont egy nem fent lévő aktuátorhoz tudna csatlakozni, ami épp csak egy kicsit képes megnyitni a fojtószelepet, és eme megnyitás mértéke állítható. Tehát valaminek a függvényében emelné az alapjáratot. Mihez szoktak ilyen megoldást csinálni. Igen, a klímához. No de a bogár, meg a klíma?!? Nos, igen, volt klímás Bogár… :mrgreen:

"Összkomfortos ősemberbarlang"

"Összkomfortos ősemberbarlang"

Gergely Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva