Bejárat > Ínyencségek > Az a bizonyos hőtágulás

Az a bizonyos hőtágulás

2021. május 26.

A minap jártam egy préium márka szervizében, ahol volt szerencsém látni egy szétszakadt, alublokkos motort. A kérdés az volt, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás. Vagyis kitalálni, hogy mi lehetett a kiváltó ok, mivel nagyon hasonló hibával, két motor is széthullott az elmúlt időben rövid időn belül, de korábban is több ilyen motor lett csapágyas.

Széthullott

Széthullott

Ezt már anno az Audiban is mindig lelkesen vártam, hogy egy széthullott motort megnézhessek, és tapasztalt vén rókák társaságában tanulhassam a kiváltó ok felderítését. Itt most volt szerencsém és lehetőségem élesben elemezgetni.

Mielőtt még odaértem volna, már kattogott az agyam, és valamiért oda lyukadtam ki, hogy ha alublokkos - ami prémium márkaként nagoyn magas valószínűségű -, akkor ott érdemes eme kérdéskörtől elindulni.

Nos igen, alublokkos. Az első, ami feltűnt, hogy a főcsapágyak nem világos ezüstszínűek (akár matt, akár fényes), hanem antracit színűbe hajlottak. Mint ami megégett. No de a hajtórúdak egyike adta fel a harcot. A főcsapágy-keretet, és a benne lévő csapágyakat megnézve, bár ez is sötétebb, mint a normálisan szokásos, de ez is sötét. Ellenben látványosan kevésbé.

Csapágykeret

Csapágykeret

Viszont azt is látni, hogy a csapágykeret beleöntött kengyeleket tartalmaz, vagyis ezzel biztosan szabályozzák a hőtágulást, illetve a terhelés felvételében is biztosan van szignifikáns szerepe. Ami viszont érdekes, hogy a sötétebbre színeződésen túl, egyetlen főcsapágynál sem látni a klasszikus csapágyasság jeleit. Nem úgy a hajtókarcsapágyaknál.

Fő-, és hajtórúdcsapágyak

Fő-, és hajtórúdcsapágyak

A motorkonstrukció sajátossága a manapság szokásos csendes járás elvárása követezményeképpen a szűk illesztési hézag. Számszerűen 0,03 mm. No de ugye milyen hőmérséleten? Az volt a teóriám, hogy az alublokk hőtágulása körül érdemes szaglászni. Innen indultam el. Az autóiparban szokásosan bevált és alkalmazott aluöntvények jellemzően AlMgSi ötvözetek szoktak lenni. Rákeresve az aluötvözetek hőtágulására, nagyjából hasonló hőtágulási együtthatót dobott ki. Hát akkor számoljunk! Ha nincs hőtágulást szabályzó megoldás a konstrukcióban, akkor a 60 mm-es főcsapméretre vonatkoztatva, 0°C és 100°C között

eme aluötvözett hőtágulása 0,14 mm

Biztos vagyok benne, hogy valamiféle konstrukciós megoldással szabályozták a blokkon belül is a főcsapágy-fészek hőtágulását, s nem csak a csapágykeretben, de azért az akkor is elég jól látszik, hogy egy téli fagyos reggelen való indításkor olyan szinten rá van zsugorodva az alu blokk az acél főtengelyre, hogy oda alig tud olaj bejutni. Nagy valószínűséggel ez okozta a főcsapágyak elszíneződését. Vagyis az, hogy hidegben, hidegindítás után, még hidegen, kissé megkergethették az autót.

De akkor miért a a hajtórúdcsapágyaknál jelentkezett a csapágyasság? Hisz ott acél a főtengely, acél a hajttórúd, ott nincs különböző hőtágulásból fakadó probléma. Erre az volt a teóriám, hogy a megfeszülő főcsapágyból lecsiszolódó mikroszemcsék egy része szépen a nyomott olajjal együtt átment a hajtórúdcsapágyakhoz, ahonnan viszont nem tudott kikecmeregni a kis illesztési hézagok miatt, és bár a probléma forrása egy hidegindítás körül fakadhatott, viszont egy üzemmeleg, hajtós szakasz adta meg a kegyelemdöfést, amikor a már korábban sérült csapágyfelületen nagy fordulaton meg-megszakadt az olajfilm, és az elégtelen kenés, valamint a korábban említett szemcsék által befeszülő csapágyazás egyszercsak végleg felmondta a szolgálatot, és besült. Aztán a többi már csak következény…

Egyelőre nem nyert alátámasztást az elméletem, és még a javaslatom a hígabb hidegoldali olajjal sem nyert még kipróbálást, de a hiba valódi tényétől függetlenül is meglehetősen tisztává vált számomra, hogy az alublokkos motorok sokkal kényesebbek a bemelegítésre, lévén a hőtágulással az illesztési hézagok nagy mértékben tudnak változni. Szóval alublokkos motorokat hidegen ne kergessétek. Erre egy másik, szintén ott porosodó, korábban megdöglött motor esetét is fel tudom hozni, ahol a hengerfal repedt meg hosszában. Itt is erősen sanszos, hogy hidegben, hideg motorral kapott a motor egy kövérgázt, a dugó gyorsan felvette az üzemi hőmérsékletét, az üzemmeleg dugó befeszült a hengerbe, és a hengerfal volt a gyenge láncszem…

Hengerfal-repedés

Hengerfal-repedés

– Geree –

Gergely Ínyencségek , , ,

Hozzászólások lezárva