Bejárat > Eset-tanulmányok > Félgáznál elfogyó erő

Félgáznál elfogyó erő

2020. december 15.

Egy érdekes problémával szembesültem nem régen. Egy motorkerékpár tünete a tulaj elmondása alapján a következő: 5500-ig jó, onnantól elfogy, befullad. Ha visszaengedik a gázt, akkor addig a fordulatig újra van benne erő.

Kawasaki KLE400

Kawasaki KLE400

Maga a motor egy japán belpiacos jószág, ami ténnyel ha szembesül az ember, akkor valahogy rögtön egy óvatlan szemöldökfelhúzás az ösztönös reakció, hogy ebben vajon milyen trükk van elrejtve. De hát ezt is ember tervezte, szóval ha értjük, hogy mi történik a beindítástól kezdve a gázkar elfordításán át a kipufogón távozó kipufogógázokig bezárólag, akkor már azért jó eséllyel indulunk a probléma orvoslása felé.

Karburátor metszet

Karburátor metszet

Volt egy tippem, miszerint a tolattyú valószínűleg nem emel ki, és ezért fogy el az erő a fordulattal, vagyis fullad be a motor, lévén ha a tolattyú nem emel ki, akkor hiába nyitjuk a fojtószelepet, nem jut be több levegő a motorba, csak több benzint fog beszippantani. De nézzük, hogy mi is az alapelv ezen állandó nyomású karburátoroknál. Az alábbi metszeten jól látszik, hogyan is épül fel egy négyütemű motorkerékpár karburátor.
A gázkar elfordítására a “D” fojtószelepet nyitjuk meg, ezzel engedjük a motornak, hogy több levegőt szívhasson be. És ahogy nyílik meg a fojtószelep, úgy jut át a vákuum egy része a fojtószelep előtti térbe is, ahol az “N” jelű tolattyú fogja képezni a falat a vákuum számára. De a tolattyún van egy “C” jelű furat, amin a vákuum feljut a tolattyún keresztül a membránházba, és ez a vákuum ott rugó ellenében felhúzza a tolattyút. És ezzel a fordulat és terhelésfüggő vákuummal lehet elérni a mindig ideálisan legkisebb fojtást és a legjobb porlasztást.

No mármost, ha a membrán szakadt, vagy a membrántér bármilyen más okból nem tudja megtartani a vákuumot, akkor az a tolattyű biza nem fog kiemelni. Erre tippeltem.

Végül még egy is szakmai csevej kapcsán abban maradtunk, hogy még nem érzem biztosnak, hogy tényleg 100% ez lesz a tünet okozója, de megnézem, és azt tudom garantálni, hogy még ha meg is marad a tünet, az már biztosan nem a karburátortól származik.

Nos, kissé meglepő módon, de a karburátort szétszedve, a membrán olyan tökéletes állapotban volt, hogy öröm volt nézni. Ami egyrészről jó hír, mivel ezek fél inka kincs árban kaphatóak. De akkor mi a hiba okozója? A membránház fedele és az öntény felülete is egy picikét deformált volt, ami okozhatta a vákuum elszökését, de a deformációt nem éreztem anynira kritikusnak, hogy ennyire határozottan “megálljon” a fordulat 5500 körül. Akkor nézzük tovább…

Úszószint

Úszószint

A karburátort szétszedve nem is kellett messzire menni, gyorsan észrevettem valami furcsán megbúvó apró részletet. Az úszó le-fel mozgatására a tűszelep gyakorlatilag alig mozdul. Hát akkor nézzük meg, hogy mi is gyári érték! A service manual 17±2mm-t hozott, ami a tűrés nagyságában volt meglepő számomra. Ellenőrzive, súlyos sok mm-rel voltunk alatta. De önmagában ez még nem indokolná a fordulatszámfüggő elfogyást, csak a teljes tartományi erőtlenséget a szegény keverék okán.

Úszó

Úszó

De miért fogy el? Nos, van egy érdekes dolog az benzinszint beállításánál. Nem csak a felső, de az alsó határértéket is be kell állítani! A felső határérték állítása köztudomású, a piros nyíllal jelzett nyelvecskével úgy, hogy az előző képen jelölt piros vonalak közötti érték legyen a specifikáció szerinti. No de mi újság az alsó szint-határolással? Nos az alsó szinthatárolás egy másik nyelvecskével beállítandó, ami ráadásul nem is szokott szem előtt lenni. A konkrét típusnál ezt ráadásul úgy oldották meg, hogy a komplett úszó műanyag, csak a felső szintállítás nyelvecskéje fém. De az alsó szinthatárolás nyelvecskéje is műanyagból kiöntött, tehát nem állítható.

És a szemfülesek már látják is az összefüggést! Az alsó szinthatárolás fix, de ahogy állítjuk lejjebb a felső benzinszintet, úgy lesz egyre kisebb a tűszelep mozgási tartománya is. Tehát a beszűkült tűszelep-nyitás miatt csak kis terhelésen tudta a karburátor elegendő benzinnel ellátni a motort, felette egyszerűen nem nyitott ki eléggé a tűszelep, és addig ment a motor, ameddig még volt benzin az úszóházban.

De hogy mutassam, mennyire nem lehet egy tünetet csak egy alkatrész hibájának felróni (ami tipikusan a karburátor szokott lenni), itt most vázlatosan leírom a további tippjeimet, amik még okozhatták volna ezt:
- Túl kis szelephézag: Hisz kis terhelésen még éppen tudnak zárni a szelepek, de felette a hőterheléstől megnyúlnak, és a kitámasztás miatt nem tud felépülni sem a sűrítési végnyomás, sem az égési csúcsnyomás sem
- Rossz trafó: A trafók nagyon meglepő tüneteket képesek produkálni. Hibátlanul indul, jó az alapjárat, de fordulaton rángat. Vagy épp pont fordítva.
- Meglazult főtengely-jeladó, amely egy bizonyos fordulaton berezonál, és totál fals értékeket küld
- Bármiféle érintkezési hiba akár a primer, akár a szekunder gyújtáskörben
- Gyújtásmodul-hiba
- És még biztosan más lehetséges okok is felmerülhetnek.

De szerencsém volt. Most kivételesen tényleg a karburátorban volt a ludas, mivel az első próbakör visszajelzése alapján a motor onnantól már szépen kiforgott a teljes tartományban.

– Geree –

Gergely Eset-tanulmányok

Hozzászólások lezárva