183

2019. november 25.

Száznyolcvanhárom. Ennyi cikk született az oldal 10 éves fennállása alatt. A 2009-es induláskor még alig ismert szó volt a bloggolás, bloggerkedés, így az elsődleges cikkek is inkább tudásmegosztó tartalmúak voltak. Másodlagosan pedig szívesen foglaltam össze cikkekben a saját személyes munkáim tapasztalatait.

Tíz év alatt nagyon sok minden megváltozott. Az autózás fénykorát jelentő nagy lökettérfogatú, magas fordulatú motorok, mint pl. a BMW és az Audi V10-ese lekerült a palettáról, és beköszöntöttek a kis hengerűrtartalmú, feltöltött motorok. Remélem hamar megdöglik ez a vadhajtás… :-D

Aztán a harmadik évezred első pár évében csúcsosodott az a tudás, amivel igazán jó, megbízható és tartós autókat tudtunk csinálni. Na ez nagyjából 2005-től kezdett el egy tudatosan tervezett élettartam felé eltolódni. Majd jöttek az emissziós elvárások, és ezzel párhuzamosan az eltolódás az elemes dodzsemek (értsd: villanyautók) felé. Az ilyen vadhajtásokat már nem is minősítem, mint a villanymotorral ellátott, nagybenzinmotoros SUV-k. Mármint mint zöld autók…

Szintén óriási a változás van az autonóm vezetés területén. Tíz éve még imádtuk, hogy mi vezethetjük a legfinomabb műremekeket. Most pedig már nem csak ABS, meg ESP, meg ESR, hanem már szinte tetszőleges három betű egymás után elhelyezéséből is adódik valami új kütyü, ami valamit csinál az új autókban. Már amíg csinál. És ha nem csinál, az nagyon fáj anyagilag. Ebből a tendenciából is tökéletesen látszik, hogy már egyre több mindent csinál helyettünk az autó. Sávtartás? Adaptív tempomat? Fék-asszisztens? Parkoló-asszisztens? Hát jól látszik, hogy egyre inkább kezdenek már kifogyni azon autók, amelyeket a sofőr vezeti. Nem csak megmondja, hogy mit szeretne, és az autó megcsinálja a legtökéletesebben, hanem amit tényleg a sofőr vezet. Amit ha megcsúszik, akkor össze kell szedni. Ami ha nem sikerül, akkor komoly veszélyekkel jár. Egy szó, mint száz, jönnek az önvezető autók. Ahol már nem kell vezetni. És nem csak vezetni nem kell, de valójában már saját autóra sem lesz szükség. Ez a tendencia is egyre jobban látszik a “gríngó”, bubi, blinkee jellegű szolgáltatások elterjedésén és társain. És ahogy haladunk az önvezető autók felé, nem csak saját autóra lesz egyre kevesebb igény, de már jogsira sem nagyon lesz szükség. Hisz telefonról hívünk egy “sofőr nélküli taxit”, és az elvisz bármikor bárhova. És nem kell kötelező szervízre vinnünk az autó, nem kell félnünk, hogy a parkolóban belénktolat valaki, netán ellopják…

És hát a biztonság terén is nagyon sokat fejlődtünk. A kormány-légzsákoktól kiindulva ma már a motorháztetőbe integrálva is van légzsák, hogy a gyalogost puhán üssük el… :-D
De a statisztikák valahogy nem annyira hozzák az eredményeket, hiába a biztonságosabb autók. Persze, mert az ember addig tologatja a határait, ameddig tudja. És ha a sok hárombetűsben bízik, hogy megoldja, akkor sokkal többet mer kockáztatni. És ha nem adja ki, akkor még mindig ott a körbe-légzsák. Egyszer valaki vetette fel filozofikusan, hogy

“Ha az autók kormányában légzsák helyett dárda lenne, ami ütközésre azonnal szíven szúrja a sofőrjét, vajon mennyivel vezetnénk óvatosabban?

_____________________________________

A sok piaci változás, illetve a magánéleti változás okán én is másképp látom már a világot így 40 felett, mint alig több, mint 30 éves fejjel. Ennek megfelelően a tudásmegosztó tartalomról úgy vélem, meghagyom a tankönyveknek. ;-) Én meghagyom az oldal profilját egyrészt a szakmai ínyencségeknek, másrészt pedig az autókkal kapcsolatos, blog jellegű szöszmörgéseknek.

És végezetül egy pár érdekességet emelnék ki az elmúlt tíz évből:
- Készültek (vagy még készülnek most is) komplett motorok. Készült Pistinek egy Scorpio 2300-as alapokon egy Escort RS2000 tetejével egy RS2300-as öszvér motor. Volt itt BigDewil-nek egy Ford Sierra/Taunus/Capri motor átépítése egy szép Kitcar-ba. Készült egy turbo -> szívó konverziójú Sierra Cosworth motor ikerkarburátorokkal Ádám Capri-jába. Közben az én XR2-esem motorján is mindig történik valami. Most is épp a műtőasztalon csücsül izgatottan.  Aztán több más autó, motor, karburátor is megfordult nálam, amik mind valamilyen módon a cikkek alapjait adták. A cikkek közül is megemlítenék egy pár érdekesebbet, csak úgy mazsolázgatás-képpen.

- 2011-ben például csináltam egy 5,9-es fogyasztást a városi rohangálós, 1,4-es, karbis Fiestámmal:
http://www.geree.hu/2011/01/fogyasztas-optimalizalas-59l-varosi/

- Aztán az ováldugattyús sztorira emlékeztek?
http://www.geree.hu/2015/08/az-ovaldugattyus-sztori/

- A két-főtengelyes, U-motoros, négyhengeres, kétütemű RG500-as is megvan?
http://www.geree.hu/2014/10/suzuki-rg-500/

- Nagy szerelmem a Lamborghini-motoros Aquarama hajó is:
http://www.geree.hu/2013/10/lamborghini-riva-aquarama/

- De az is izgalmas téma, hogy a szeleprugók hogyan lengenek:
http://www.geree.hu/2011/07/szelep-ellibeges/

- Meg tőlem megszokott módon nagyon el tudok merülni az elméleti okfejtésben is:
http://www.geree.hu/2019/01/sporttengellyel-miert-no-a-fogyasztas/

- És persze a karburátorok sem maradhatnak ki:
http://www.geree.hu/karburatorok/

Sok cikk már nincs kint a főoldalon, mert már nem gondolom aktuálisnak, de a Hírek rovatban továbbra is minden cikk linkjét megtalálhatjátok.

Köszönöm az elmúlt tíz év figyelmét tőletek, igyekszem továbbra is érdekes, szórakoztató, előrevivő tartalmakat létrehozni.

Benzingőzben dús következő 10 éve kívánok mindannyiótoknak! ;-)

Geree

Gergely Blog - tematizálatlanul

Hozzászólások lezárva