Bejárat > Blog - tematizálatlanul, Tévhitek > A porlasztás jósága

A porlasztás jósága

2019. március 29.

Rendszeres velem szembejövő és visszatérő szituáció, hogy a plusz kicsikarható lóerők reményében aránytalanul bővítik a sportkarburátorokban található venturi-t. Erről itt már írtam. Most egy kicsit más megközelítésben írok arról, amiben én hiszek: Miért fontosabb a jó porlasztás, mint a kisebb áramlási ellenállás?

Porlasztás

Porlasztás

Képzeljük el, hogy mi történik, ha egy színültig lévő, hordónyi, folyékony benzin tetejére dobunk egy gyufát. Hiába a 200 liter benzin, ez biza nem fog robbanni. Ez csak a felszínén fog szépen, “komótosan” égni.

És ugyanezen, de üres hordóba egy injektorral fecskendezzünk be fél deciliter benzint, s a hordóra tegyük rá a tetejét. Majd a kiöntő-nyíláson dobjunk be egy égő gyufát. És most képzeljük el, hogy ebben az esetben mi fog történni! Nos, én nem szeretnék eme hordó közelében lenni. ;-)

Ugye érződik, hogy a 200 literrel szemben annak a tört térfogatnyi mennyisége mennyivel gyorsabb tágulási munkát végez? Ugyanez igaz, és ugyanez történik az égéstérben is. Mi a különbség? Az, hogy eme utóbbi esetben a finoman elporlasztott benzincseppek végtelen számú kis gömböt alkotnak, és így a benzin össz felülete, ami levegővel érintkezik, nagyságrendekkel nagyobb. Tehát az általános konklúzió, hogy a benzin a felülete mentén tud égni, ahol oxigénnel tud találkozni.

És hogy ne levegőbe kiáltott szubjektív kijelentés legyen csak, talán elég megnézni a Diesel-technológia fejlődését, ahol a kezdeti ca. 150 bar-os befecskendezési nyomás után a ma modernnek számító common rail rendszerek befecskendeztési nyomása már 2000 bar nagyságrendű. És mindenféle levezetés nélkül is érzi mindenki, hogy minél nagyobb a befecskendezési nyomás(különbség), annál finomabb a porlasztás. És azért tettem hozzá, hogy különbség, mert a karburátor venturijában vákuumot, alias nyomáskülönbséget hozunk létre. Tehát a konklúzió, hogy

Kis venturi > Nagy nyomáskülönbség

Nagy venturi > Kis nyomáskülönbség

Vagyis ahol nagyobb a vákuum, ott jobb a porlasztás. És ahol jobb a porlasztás, ott nagyobb a benzincseppek felülete, tehát nagyobb felületen érintkezik levegővel, jobb hatásfokú az égés. Karburátor által létrehozott porlasztásról sajnos nem igazán találni képet, de itt nem az a lényeg, hogy a karburátor hozza-e létre, hanem hogy milyen is a porlasztás jósága. Erre két képet találtam, Diesel-befecskendezők által létrehozva.

Rossz minőségű porlasztás

A fenti képen látszik, hogy egy eltömődött befecskendező mennyire látható méretű cseppeket fecskendez ki. És az eltömődött befecskendezők tüneteire a rossz égés miatt a nem egyenletesen járó motor, a bizonytalan alapjárat, a nehézkes indítás, a megnövekedő fogyasztás és csökkenő teljesítmény egyöntetűen jellemző. A fenti kép után egy tisztításon átesett befecskendezőnek a befecskendezési képét emelném be.

porlasztas_3

Ugye látszik a különbség? Szóval ezért vallom azt, hogy nem kell félni a kis venturitól. Véleményem szerint több lóerő veszik el a nagy venturi végett a rossz porlasztás miatt, mint amennyire a relatív kis venturi hatással van a motor légnyelésére.

– Geree –

Gergely Blog - tematizálatlanul, Tévhitek , ,

Hozzászólások lezárva