Bejárat > Blog - tematizálatlanul > Hengerfej-leszorító erő

Hengerfej-leszorító erő

2019. február 19.

Este, egy fárasztó nap végén hazafelé bambán bambulok magam elé a motoron, és egyszercsak bevillan a kérdés, hogy vajon mekkora egy hengerfejet leszorító erő?? Hát ennek az életbevágó kérdésnek még lefekvés előtt utána kell járni!

Hengerfej-csavar

Hengerfej-csavar

Ha egy M10-es csavart veszünk alapul, 1,5mm-es menetemelkedéssel, akkor annak a csavarnak a teherviselő magméretére a táblázat 8,2mm-es átmérőt hoz. Ebből kiszámolva, a

csavar hasznos keresztmetszete 52,8 mm².

A hengerfej-csavarok jellemző anyagminősége 10.9-es. És bár biztosan vannak eltérések, most ezt a minőséget vinném tovább a cikkben. A 10.9-es érték azt jelenti, hogy 1000MPa az anyag szakítószilárdsága, és ennek 0,9-szerese, vagyis 900MPa a folyáshatára.

Aki kevésbé mozog otthonosan a gépész jellegű mértékegységek átváltásában, annak gyorsan leírom:

1 MPa = 1 N/mm²

Ha a megfelelő értékeket összeszorozzuk, akkor folyáshatárra számolva, az

egy csavar által létrehozott húzóerő: 52,8 x 900 = 47 530 N.

Ha egy legelterjedtebb négyhengeres motort veszünk alapul, akkor azt 10db csavar rögzíti. Ez ugyebár gyorsan számítható, 475 300 N.

És ha valaki a Newton és a jobban érzékelhető tömegmértékegységként használt kilogramm között nem biztos az átváltásban, akkor ez 47,5 tonna tömeg által keltett nyomóerővel egyenértékű.

Magyarul, vegyünk 2db Ikarus 280-as csuklósbuszt, és egyenként töltsük meg színültig, összesen 147 utassal.

Ikarus 280

Ikarus 280

És most ezt a két, púposra tömött buszt képzeletben tegyük egymás tetejére, majd ezt az egész kisvárost helyezzük rá a hengerfejre. Ha a hengerfejet nem tartanák a csavarok, akkor eme tömeg már csak 2,5 tonnával marad el a 10 db csavar leszorító erejétől, szóval azért dekorációnak dobjunk még rá a tetejére valami nagyobb SUV-t. :-D

Na, most már tudom a választ, most már nyugodtan megyek aludni… :-D

– Geree –

u.i.1: ha az autó hengerfejének a leszorítására buszt kell tenni, akkor analóg módon, egy busz hengerfejére valószínűleg hajót. Azt nem tudom, hogy a hajó hengerfejére mit kell tenni… :-D

u.i.2: azt gondoltátok volna, hogy a fentebb említett buszból összesen 60.993db-ot gyártottak, amelyek egymás után parkolva 1006 km hosszú sort képeznének?

Gergely Blog - tematizálatlanul

Hozzászólások lezárva