Bejárat > Blog - tematizálatlanul > Zárás-szög kérdések

Zárás-szög kérdések

2018. október 3.

Itt most egy kicsit az öregautó-tulajok számára érdekes, gyújtással kapcsolatos infót osztok meg. Mi egy nagyon lényeges különbség a megszakítós és az elektronikus gyújtások között? A fordulatszámfüggő zárás-szög. Mit jelent ez? Lássuk!

Megszakítós gyújtás

Megszakítós gyújtás

A fenti képen jól látható az alap működési elv. A hengerszámmal megegyező számú bütyök van kialakítva egy tengelyen. A megszakítónak egy csúszó pofája egy rugó által előfeszítve folyamatosan követi le ennek a felületnek a változásait. A csúszópofával egy alkatrészen található a “kalapács”, ami egy álló pogácsával létesít fémes kapcsolatot annak függvényében, hogy a tengelyen lévő bütykön fut-e át a csúszó pofa, vagy pedig az alapkörön fut.

Megszakítós gyújtás felépítése

Megszakítós gyújtás felépítése

Amikor a kalapács épp a pogácsán ül, akkor záródik az áramkör, és töltődik a gyújtótrafó. És ameddig a kalapács a pogácsán ül, azt az időt nevezzük zárás-szö9gnek. És amikor a megszakító kiemel, vagyis a bütyök elemeli a csúszó pofát az alapkörről, akkor bontódik az áramkör a kalapács és a pogácsa között, és a trafó - Lenz törvénye értelmében - kisül.  Ekkor keletkezik a gyújtószikra. Ennyit az elméleti alapokról, röviden. De hol itt a gond?

Töltési diagram

Töltési diagram

A rendszer felépítésének a problémája már a nevében is benne van: zárás-SZÖG. A tengelyen található bütyök a tengely elfordulásához képest mindig állandó elfordulási SZÖG ideig tölti a trafót. Ez a szög pedig erősen fordulatszám-függő. Tehát alapjárati ugyanakkora szögelfordulás hosszabb ideig tart; míg magas fordulaton rövid ideig. Ebből következik, hogy alapjáraton túltöltjük, tehát értelmetlenül fűtjük a trafót, ami a trafó tönkremeneteléhez vezet. Míg ha sportosan szeretnénk vezetni, akkor magas fordulaton a rövid töltési idő végett egyre csökken a szikrateljesítmény, ami akár gyújtás-kimaradáshoz is vezethet.

Ezzel szemben a modern, még ha nem is vesz részt klasszikus mechanikus kapcsolóelem a trafók töltésben, a zárás-szög az elektronikus gyújtások esetében megmaradt fogalom. Csak az elektronika lehetőségei által a trafó töltési ideje már elektronikusan szabályzott, így fordulatszámtól függetlenül, mindig állandó ideig tart csak a töltés. Tehát a modern gyújtások esetében már nem zárás-szög-állandóságról beszélhetünk, hanem zárási-idő-állandóságról. És így nem fűtjük a trafót alapjáraton értelmetlenül; illetve sportoskodásnál sincs meg a szikrakimaradás lehetősége.

Korábban, a fentiek végett, nem egy autón építettem át megszakítós gyújtást elektronikusra, és minden esetben, még a műszakilag laikus tulajok is, látványos pozitív változásról számoltak be az autó viselkedésében. Hát ezért.

– Geree –

Geree Blog - tematizálatlanul

Hozzászólások lezárva