Bejárat > Eset-tanulmányok > Hová tűnt a teljesítmény??

Hová tűnt a teljesítmény??

2018. október 29.

A hétvégén a kezembe akadt egy leömlő, amit dokumentálási céllal tettem el anno. S ha már a kezembe akadt, akkor gyorsan megírom a cikket is. Az “ipszilon” egy elég ismert, nem is rossz nevű, magyar kipufogó-javító és egyedi kipufogókat gyártó cég kezei közül került ki. Kívülről szép is. De nem véletlenül mondom, hogy egy kipufogó-rendszer az művészet, és nem hegesztőipari szakvizsga.

Az autó, amibe bekerült, egy Escort RS1600i. És ha az évek távlatából jól rémlik, akkor valami olyan mondat-foszlányok rémlenek, hogy a tulaj panaszkodott, nincs meg az erő az autóban. Az autó gyárilag 115 lóerős volt, 6000-es fordulaton, egy 1.6-os, kétszelepes motorból.

Escort RS1600i

Escort RS1600i

Maga a motor, kívülről, belülről és műszaki megoldásaiban is egy nagyon szép darab. Egyedi, öntött szelepfedél, 4-2-1-es kipufogó, nagyon szép szívóhangzást adó szívóoldal, ikertrafós elosztó-nélküli gyújtás, és még sok apró ínyencség.

Ahol az erő keletkezik

Ahol az erő keletkezik

A kipufogója is eltér a többi típustól, még az XR3-asokétól is. Az alábbi kipufogó egy XR3i-ről való (az RS1600i leömlőjéről nem találtam képet). Hasonló az RS1600i-é is, csak vastagabb, és az “ipszilon” hosszabb, a közösítést hátrébb tolták még vagy 10-15cm-rel.

RS1600i kipufogó

RS1600i kipufogó

És arról nem tudok, hogy anyagi megfontolásból (legyen minél olcsóbb) készült olyannak az “ipszilon”, ami a cikket ihlette, vagy mi volt a háttere, de a megvalósításban még a függőleges részben sikerült a dupla ágat közösíteni. Itt már biztosan jópár lóerő szerteszaladt. De amikor belenéztem, egyértelmű volt a maradék ménes szerteszökésének az oka is. És hogy mindenki tanuljon belőle, szét is vágtam. Így beszédesebb.

Hegesztő szakvizsgának jó...

Hegesztő szakvizsgának jó...

Az áramlástan egy tudomány. A periódikusan gerjesztett lengésekkel kombinált, nagysebességű gázlengés tudománya pedig már művészet. Azt már korábban is levezettem, hogy már a szívóoldalon is simán 400km/h-s sebességek tudnak kialakulni. Akkor anélkül, hogy leültem volna körmölni, hogy a kipufogóoldalon mekkora áramlási sebességek tudnak kialakulni, szerintem nem távoli a feltételezés, hogy hangsebesség nagyságrendről beszélhetünk. Képzeljük el az áramló gázokat, hogy ahol egy nagyob csőből egy kisebbe kell áramlania a gázoknak akár 1000 km/h feletti sebességgel úgy, hogy ilyen peremek, és áramlási zsákutcaként funkcionáló “zsebek” találhatóak…

A szívóoldal belépő élénél szokásos légtölcsér működési elvével azonos módon, ha éles a belépő-él, akkor a geometriai keresztmetszetnek simán töredékéig is leeshet az effektív áramlási keresztmetszet. Nos, ugye mindenki elmosolyodna, ha látna egy sportautón egy 25-30mm-es átmérőjű kipufogót. :-D

Ezért is mondom, óvatosan az egyedi kipufogókkal, mert aki hegeszteni tud, az még közel sem biztos, hogy áramlástanból is érti a kipufogók működését.

– Geree –

Geree Eset-tanulmányok

Hozzászólások lezárva