Bejárat > Nincs kategorizálva, Ínyencségek > Égéstér-ínyencség

Égéstér-ínyencség

2018. október 4.

Bevallom, motorkerékpár témában nem mélyültem nagy mélységig, így eshetett meg, hogy a a Honda ováldugattyús sztorija után most egy másik ínyencségbe futottam bele. Azt tudjuk, hogy a félgömb alakú égéstér igen kedvelt kialakítás. Jobb, mint a négyszelepes égésterekre jellemző háztető alakú égéstér. Bár ez is jól kihasználható egy bukó-perdülettel, de itt most nem ebbe kívánok elmélyülni. Inkább a Honda egyhengeres,

négyszelepes, félgömb alakú égésterű

motorjába, amelyet egy ‘88-tól gyártott NX650-esen mutatnék be. Először is lássuk a hengerfejet felülről:

NX650 hengerfej

NX650 hengerfej

Itt már árulkodik az ínyencség, a technikai csemege. Minden oldalról nézve V-alakban állnak szelepek. És igen, nincs hazugság, ez négyszelepes, és a fenti képből következtethető a félgömb aléakú égéstér is:

NX650 égéstér

NX650 égéstér

Tervezéskor végülis csak ki kell szerkeszteni, hogy hol és hogyan kell elhelyezni a szelepeket ahhoz, hogy a nominális benyitáskor ne érjenek össze, de akkor is kifejezetten érdekes elgondolás!

A motornak sok további érdekessége van még, mint például, hogy száraz-karteres, és a vázban van az olajtartály, tehát nincs neki dedikált külön olajtartálya. De a hengerfejnél maradva, a fenti, hengerfejet felülről ábrázoló képen az látszik, hogy valami nem látszik. A himbák. Nem azért, mert le van szerelve. Illetve de, le van. De a szelepfedéllel együtt. Vagyis a himba-mechanizmus a szelepfedélben van kialakítva.

Szelepfedél a himba-mechanizmussal

Szelepfedél a himba-mechanizmussal

A V-alakban függő szelepek mozgatása sejthetővé tette, hogy valami furcsa megoldásra lesz szükség a szelepek és a bütykök közé. A Honda ezt így oldotta meg, kétkaros himbákkal. És egyúttal egy igen szép szelephézag-állítási megoldást is készített rá: nem kell a motor egyetlen részét, még a szelepfedelet sem megbontani a hézag-állításhoz, csak egy kis “kémlelő-ablakot” szabaddá tenni.

NX650 szelephézag-állítás

NX650 szelephézag-állítás

További érdekesség a számos, itt fel nem sorolt érdekesség közül, hogy van benne egy olyan mechanizmus, ami addig résnyire nyitva tartja az egyik szelepet, amíg nem épül fel az olajnyomás. Tehát amíg nincs meg az olajnyomás, addig nem indul be a motor. Azt hiszem, jól látszik, hogy ha minden részlet kiemelten fontos, milyen érdekes megoldásokat tudnak szülni a mérnökök. :-D

– Geree –

Geree Nincs kategorizálva, Ínyencségek , ,

Hozzászólások lezárva