Bejárat > Eset-tanulmányok > Gyertya-anomália

Gyertya-anomália

2018. augusztus 24.

Van egy békebeli, ‘82-es kis Yamahám. Léghűtés, négy henger, kardánhajtás. Örökélet. Ritkán igényel javítást, általában több, mint elég a rendszeres TMK (fiatalabbak kedvéért: Tervszerű Megelőző Karbantartás). Most mégis valami érdekes problémába futottam bele.

'82 Yamaha XJ 650

'82 Yamaha XJ 650

Kb. 6000km-rel ezelőtt véletlenül vettem észre, hogy a négyből egy (platina) gyertya megszakadt benne. Vagyis a gyertyát kézben megmérve szakadt volt a középelektróda és a kábel-oldali csatlakozó között. Ettől még  indult, rángatásmentesen ment, nem látszott a fogyasztásán semmi. Valószínűleg a szikra képes volt a szakadás felett áthúzni.

Akkor tettem bele a gyári előírás szerinti (NGK BP6ES), hagyományos, egyszerű, réz-elektródás gyertyát. Még 3000km-t sem mentem el vele, de furcsa indítási nehézségek kezdtek erősödni. Megnéztem a gyertyákat, négyből kettő ugyanolyan módon volt szakadt, mint az előző, platina gyertya. Hmmm. Ez már elgondolkodtató. Kapott négy új, ugyanolyan NGK-t, mint előzőleg. Onnantól indítási nehézségek megszűntek. Pöccre indult, mint ahogy a nagykönyvben meg van írva.

Egy hónapja kezdtek ismét indítási nehézségek jelentkezni. De furcsa módon semmi máson, így sem a fogyasztáson, sem a járáson semmi más nem volt tapasztalható. Reggelente egészen meglepően sokat, akár 3x 5mp-et is kellett indítózni, mire beindult. Elsőre arra gondoltam, hogy a meleg miatt elpárolog a benzin az úszóházból, és addig kell indítózni, amíg lefolyik a tankból, és újra megtelik. Kipróbálva, hogy indítózás előtt engedek le benzint a benzincsapon keresztül, pozitív kimenetelt hozott, egyértelműen gyorsabb és könnyebb hidegindítást hozott. Akkor a karburátor leeresztő csavarja, vagy benzincsap környékén lehet gond. Majd megnézem… - gondoltam.

Aztán egyszercsak már melegen sem akart beindulni. Csak tekert az önindító szorgalmasan, de csak nem akart még kapkodni sem, Röffenés nélkül tekert, csak üresen. Aztán amikor elengedtem az önindító gombját, abban a pillanatban vagy beindult, vagy belepöffent egyet. Hmmm. Ez így viszont már nem benzinszint, és nem benzincsap téma.

Emlékezve a legutóbbi esetre, és meg mert ez a legegyszerűbb, ezért gyertya ki, lássuk, mit mutat!

Gyertyakép

Gyertyakép

A kis huncut, érdekes képet mutat: tökéleteset. Ennyire persze nem adom könnyen: jöhet a multiméter. Ott nehéz hazudni. Ezek ellenállás nélküli gyertyák, tehát rövidzárat kell mérni a középelektróda és a gyertya kábel felöli menetes szára között. Hát itt kiderült a huncutság: mind a négy szakadt volt. De valószínűleg épp csak egy kicsit, mert ha egyszer beindult, pl. belökésre, akkor a módon tökéletesnek tűnő módon járt. Mivel két garnitúra ugyanolyan NGK-t megevett, ezért most váltás mellett voksoltam, Denso-t kapott.

De ezzel még nem értettem meg, mi okozza. A léghűtés miatt melegebb üzemi hőmérséklet? A vibráció? Netán a gyújtáskör más alkatrészének eltérése a gyáritól? De hát minden gyári benne. És amúgy sem értem, hogy egy rossz kábel vagy trafó miért okozna szakadást egy gyertyában…?

Úgy döntöttem, széttörök egy gyertyát, és megnézem, hátha találok benne bármit, ami a magyarázat felé visz:

Robbantott ábra

Robbantott ábra

Nos, a középelektródától felfelé egy elég izmos réz szál fut, amire egy kb. 0.2mm-es játékkal ráhúznak egy (acélnak tűnő) kupakot. A gond valószínűleg ott keletkezik, hogy egyrészt a két anyag (a feltételezéseim szerint) “összeveszik” egymással, és oxidréteg alakul ki közöttük. Ez, közelről megnézve a réz szálat, alátámasztódni látszik egy (a képen nem igazán látható) sötétebb elszíneződés révén; másrészt egyértelműen látszik egy-két pont, ahol a szikra áthúzott a kupak és a réz szál között.

Ez magyarázza azt, hogy az indítózáskor leeső kapocs-feszültség már kevés volt ahhoz, hogy mindkét szikraközön át tudjon húzni a szikra. De amikor már járt a motor, és a generátor amúgy is megemelte a kb. 12.5V-os kapocs-feszültséget 14V fölé, akkor az már elég teljesítményt adott a szikrának, hogy üzembiztos járást eredményezzen.

Arra nem tudok egyértelmű választ, hogy ez a szakadás miért alakult ki a gyertyánál. És arra sem, hogy 5-10 eévvelt ezelőtti időkben ez miért nem alakult ki. Arra igen, hogy hogy lehetne ezt a problémát kiküszöbölni. Például réz kupakkal. Vagy a réz szál végének a lágy ívelésével, amivel folyamatos előfeszítés van a kupak és a réz szál között, így ott nem tud oxidálódni a felület. De igazából értelmetlen is a fejtegetés, ez nem fog eljutni a gyártóhoz. És ha tud is róla, valószínűleg ebben az árszegmensben nem különösebben érdekli a kérdés.

Most, hogy bekerült az új gyertya, persze úgy indul hidegen és melegen is, ahogy kell neki. Remélem, nem kell újabb 3000km múlva a Denso-ról is írjak. :-D

– Geree

Geree Eset-tanulmányok , , , , ,

Hozzászólások lezárva