Bejárat > Eset-tanulmányok > Egy részleges csalódás háttere

Egy részleges csalódás háttere

2018. június 19.

Nem rég raktam össze egy motort oldschool stílusban, ami utcára készült, így semmi szélsőséges dolog nem került bele. Utcai kompresszió, utcai sport-tengely, utcai konfigurációs karburátorok.

Ford Fiesta XR2

Ford Fiesta XR2

A motor épp csak egy minimális sűrítésnövelésen esett át, egy 280°-os tengelyt kapott, illetve egy 40-es fekvő ikerkarburátor-párt, utcára is kihagyásmentes üzemet biztosító, kellően kicsi, 30-as Venturikkal. A tulaj, ahol úgy érezte, kérdezett, megbeszéltük, de mindent maga hozott a motorhoz. A motor elkészülte után, amikor kipróbálta, csalódottan konstatálta, hogy gyengébbnek érzi a motort, mint a gyári konfigurációjában az egytorkú 32-es torkú karburátorával. Miközben a motor pedig a sport-tengely és az ikerkarburátorok által tényleg karakteres lett, jól passzol a XR2-es karakterhez, jól és korhűen emeli ki a sportosságot. A csalódás háttere az volt, hogy a tulaj nem szereti és nem is szokta forgatni a motort, a próbakör alatt sem forgatta 4000 fölé. Ez a motor pedig nyilván ott kezd el élni. Az alatt pedig nyilvánvaló, hogy erőtlenebbnek érződik, mint a gyári konfig. Amikor mondtam, hogy forgassa ki, bírja a közel 7000-et is, már belátta, hogy ott van az a temperamentum; csak ő nem tipikusan forgatni szokta.

De eme csalódás által ismertem fel azt ismét, hogy nagyon sokan nem értik, mit is jelent a “tuningolás”, illetve mit is várhatnak majd bizonyos alkatrészek cseréjét követően a motortól. Hogy egy szívómotor fajlagos liternyomatéka nem igazán fog nőni, így a teljesítménynövekedés a teljesítmény képletéből fakadóan vagy csak a nyomaték, vagy a fordulatszám emelkedésével érhető el. És hát a szívó motornál nyomatékot növelni érdemben csak a sűrítéssel lehet, de mivel utcai autóról beszélünk, így a 95-ös benzin használatára való tervezés korlátozta a kompressziónövelés lehetőségeit. Tehát a plusz teljesítmény érdekében csak nyomatékgörbének a fordulat mentén felfelé való eltolása játszik. Ez viszont az szülte, hogy 4000-ig valóban és teljesen logikusan, kevésbé dinamikusnak érződik az autó, mint a gyári konfiggal. Tehát a nagytengely és az ikerkaburátorok a felső fordulatszám-tartományban adnak pluszt. És alul pedig kevesebbet nyújt, mint a gyári.

Szóval egy újabb ékes példája, hogy nem árt tisztázni, mit is szeretne a tulaj valójában…

– Geree

Geree Eset-tanulmányok

Hozzászólások lezárva