Bejárat > Blog - tematizálatlanul > Üzemanyagok minőség-megőrzési ideje

Üzemanyagok minőség-megőrzési ideje

2018. április 26.

Sok fórumban, és a szájról szájra terjedő információk között is sűrűn felmerül, főképp tavasszal, hogy miért nem indul tavasszal az ősszel leállított, addig hibátlanul működő autóm/motorom?

Benzin

Az öröm forrása

Tavaly, szezon végén leállítottam a motorom, szépen gondosan eltettem téli álmot aludni. Tavasszal, a medvével együtt kelt a téli álmából, és a szokásos tavaszi felkészítő teendők után indítás. Azt már megszoktam, hogy ilyenkor, elsőre mindig nehezen indul, sokat kell indítózni, de ha már egyszer életre kelt, akkor gond nélkül végignyomja a szezont.

Be is indult, mentem is egy bemelegítő kanyart. Kissé álmosan viselkedett, mint aki még nem ébredt fel teljesen, de most már jó lesz. Pár nappal később mentem volna vele, és az istennek nem tudtam beindítani. Csak köszörült, de még csak bele sem puffant, egyet sem. Ott nem volt időm kibogozni, átnyergeltem. Este leültem mellé a kis hokedlimre, elbeszélgettünk egymással, adtam neki egy kis lélekerősítő akkutöltést, és bár nem könnyen, de azért beindult. Ezzel a lendülettel gyorsan elmentem kerülni egyet, hogy kijárjam belőle régi benzint, s egyúttal a végén teletankoltam friss, ropogós, még meleg benzinnel.

Azóta eltelt egy hét, s a heti rendszeres motoros-hamburgerezős nap kapcsán terveztem ezzel jönni. Kíváncsian vártam a reakcióját. Nem is tudom, hogy meglepődtem-e, vagy örültem, mert így kell működnie, de ráhúztam a szivatót, és két fordulás után már járt is a motor. És a munkába jövet közben sem az az álmos, bágyadt, kótyagós viselkedése volt, már felébredt… :-D
____________________________________________________________________

Hivatalos információval én eddig még nem találkoztam, de több fórumon is találkoztam már vele, illetve a karburátor problémával tavasszal felkeresőknek is azt szoktam javasolni, hogy először öntsék ki, járják ki a járgányból a tavalyi benzint, tankolják fel friss benzinnel, és ha nem tűnt el a probléma, után beszéljünk újra. Elhanyagolható kis százalék az, aki ezek után is fel szokott keresni.

A konklúzió, hogy a benzinek a hosszú állásban “megromlanak”, legalábbis nagyon megváltozik a tulajdonságuk. Egyértelmű választ nem tudok adni a miértekre, a kémia sosem volt az erősségem, de talán valami MOL-os, vagy szakterületi vegyésztől egyszer majd megkapjuk. Ez a tendencia körülbelül szűk 10 évvel ezelőtt kezdődött, és 5 éve már elég határozottan érződő tünetek egyértelműen azt mutatják, hogy a benzin a hosszú állásban megváltoztatja a tulajdonságait. Talán az alkohollal való keverés miatt, lévén az alkohol vesz fel vizet, illetve a illékony anyagok elpárolgása, netán más adalékok kiválása miatt, de egyre inkább vitathatatlan tény, hogy a sokat állt benzin az nem az, mint a friss benzin…

Összefoglalva, senki ne essen kétségbe, ha a hosszabb ideje, jópár hónapja leállított járgánya indításkor mindenféle furcsa dolgot, vagy éppen semmit sem csinál. Először is, a pánikot meg kell őrizni. De első körben

SEMMIKÉPPEN SE KEZDJÉTEK DARABOKRA SZEDNI

se a motort, se a karburátort, és a gyújtást se állítsátok el. Cseréljetek benne benzint, és nagy valószínűséggel megoldódik minden olyan rendellenesség, ami a legutolsó leállításkor nem volt. ;-)

– Geree

Geree Blog - tematizálatlanul , , , ,

Hozzászólások lezárva