Bejárat > Eset-tanulmányok > Egy új karburátor margójára

Egy új karburátor margójára

2018. április 24.

Egy szép, felújítás alatt álló, békebeli Civic gurult be hozzám azzal a problémával, hogy egy utólagosan rátett, típusidegen 32/36-os Weber DGAV karburátoron nem tudnak normális alapjáratot állítani, mindig 1500 körül mozog, és néha fenn is akad magasabb fordulaton…

Civic - Weber DGAV

Civic - Weber DGAV

A triviális első lépés után, miszerint lejjebb tekertem az alapjárati fordulatcsavart, két dologra lettem figyelmes.
1. Gyakorlatilag már így is koppra zárva volt a fojtószelep
2. Kézzel kellett visszahúzni a fojtószelepet, valami szorult

S ahogy azt még a telefonos tünet-megbeszélés kapcsán is feltételeztem, ez megerősítette, hogy itt fals levegő-beszívás lesz. El is kezdtem keresni. Nem kellett sokat bajlódni vele. A szívósor hátuljában van egy gyárilag valószínűleg  kartergáz elszívásra tervezett csonk, amit  gondolom  az átépítést vegző illető összekötött az előgyújtás vákuumdobjával, illetve karburátornak az előgyújtáshoz való vákuumkivezetésével.

Fals levegő

Fals levegő

Ezzel egy dolog valósult meg: a fojtószelep utáni tér folyamatosan fals levegőt szívott a fojtószelep előtti térből, megkerülve minden alapjárati fúvókarendszert. Na, magas alapjárat megoldva, gondoltam. Valóban jobban meg kellett nyitni a fojtószelepet, tehát változás történt, de a “ragadás” alapjárat körül még benne maradt a fojtószelep-tengelyben. Mindent lekötöttem a karbiról, hogy szűkítsem a lehetőségeket, de így is ragad. Hát, akkor karbi le…

Egy Made in Spain feliratos, aftermarket Weber karburátorról van szó, s nem egy ismeretlen kínai másolatról, így azért az aggodalmam eltűnt. Nem kellett volna… :-/

Kézbeveszem a karburátort, kitekerem az alapjárati csavart, megnézem a fojtószelep ragadását, és valóban ragad alapjárat körüli helyzetben. Elkezdem lebontani a konzolokat, ehhez ki kell venni a fojtószelepet, és a tengelyt. Nézem, mi olyan furcsa ezzel a konzollal?!? Nem ilyenek szoktak lenni a DGAV-n.

Egybenyitós DGAV?!?

Egybenyitós DGAV?!?

Rájöttem. Az első torok tengelyén lévő konzol alakosan csatlakozik a lelapolt tengelyvégre, ergo ahogy nyit az első torok, úgy nyit rá vele egyidejűleg a második torok is. Erősen meglepődtem…

Két különböző méretű torok, teljesen más geometriai és fúvókázási értékekkel, amit ha egybenyitunk, lesz ott minden. Eleve nem szimmetrikus az átmeneti rendszer furatainak kialakítása, tehát kis terhelésen eleve más keveréket fog adni a két torok. Másrészt a gázadásra dúsítást megvalósító rendszer profilos bütyke az eredetileg tervezett progresszív fojtószelep-nyitáshoz jelleghez való, tehát ha egyszerre nyit a két torok, szinte biztos voltam benne, hogy torpanni fog az autó. Kíváncsiságból felhívom a tulajt, hogy nem torpant az autó? De! - mondja. Bingó. Tehát mivel a konzolok nagyon gyárinak tűnnek, ezért úgy tűnik, hogy Weber-ék sportosították a DGAV-t. Legalábbis ezt akarták. Kókányolás lett belőle. Nagyon meglepett. Nem ehhez vagyok szokva karburátor témakörben. Még ha valami házi barkács-ötlet megvalósítása lett volna lelkes próbálkozásképpen, de ez egy vadonat új, dobozos karburátor volt, fél talicskányi pénzért.

Bontom tovább, hogy megkeressem a ragadás okát. Konzolok leestek, ott meg ez jön velem szembe:

Megmunkálási bázisolási hiba

Megmunkálási bázisolási hiba

Minden öntvény megmunkálásakor az első felfogás, a bázisolás határozza meg, hogy a megmunkálások összessége és az öntvény hol helyezkedik el egymáshoz képest. Érdekes, hogy 40 éve tűpontosan tudtak bázisolni, de ‘17-ben, amikor az öntvénybe öntött gyártási dátum szerint gyártották a karburátort, addigra meg már elfelejtettek?!?

Ha már kihúztam a tengelyt, tettem bele egy golyóscsapágyat, így még finomabban fog járni, és nem is kopik ki soha. Bár a tengely nem ragadt, így csak a fojtószelep és a ház találkozásánál lehetett ragadás, a fojtószelepnek a tengely és a ház találkozásánál lévő oldalán. Megnézem, s valóban látható a fojtószelep élén egy finom kifényesedés. Na, klassz. Nem a két finom tűreszelő-vonás miatt, hanem azért, mert EZ EGY WEBER, és azért, mert ennek az orvoslásához tengelykihúzásig kellett bontani az új karburátort. :-/

Szóval tengely megkapta a csapágyakat, a fojtószelepet finoman meghúztam reszelővel, kicseréltem a karburátor saját konzoljait egy autóról levett DGAV konzoljaira (amivel visszaállítottam a progresszív fojtószelep-nyitást), s összeraktam. Még a kézi szivató igényelt egy egyedi rudazatot, amivel szivató-üzemben megemeli a fordulatot, mert hát ez sem volt rajta kialakítva. Nem is értem…
És láss csodát, szépen, lágyan mozog a fojtószelep, nem ragad, visszaáll tökéletes zárásig, és még a szivató is úgy működik, ahogy kell(ene) neki.

Érdekes, hogy egy magas alapjárattól hova tud eljutni az ember…

– Geree

Geree Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva