Bejárat > Blog - tematizálatlanul, Nincs kategorizálva > Egy autó költségigénye

Egy autó költségigénye

2017. november 17.

Egy autó tulajdonlása minden szempontból tudjuk, hogy költséges móka. De ezekről valahogy nem veszünk tudomást. Mert nem akarunk. Mert autó kell. Mert a leggyorsabb és legrugalmasabb közlekedési forma. És mert státusz-szimbólum is, hisz mit gondol majd rólunk a szomszéd, hogy nem engedhetünk meg magunknak autót?!? De vajon leültünk-e már ezt számszerűsíteni?

Amitől mindenki retteg

Amitől mindenki retteg

A minap akadtam bele céges egy belsős autóhirdetésbe, ami az őszinteségével gondolkodtatott el a kérdésről. Idézném:

Sziasztok,
eladom két autómat, ha érdekel titeket, keressetek meg.

1. Peugeot 106 S16, 118 LE, 1999, 203e km. Irányár: 650e Ft.
Második tulajtól vettem (repülőgéptechnikus), aki 9 éve használta. Évente kapott olajcserét. Nálam is. 3 év alatt 20e km-t ment. Műszaki 2019 tavaszig. Megbízható, napi használatú autó.

Főbb extrák:
- gyári
- egészséges 1.6-os, TU6J4 - aka NFX motor :)
- elektromos állítású tükrök
- elektromos ablakemelő
- első légzsákok
- központi zár
- ABS
- (klíma nincs)

Az elmúlt 3 évben 900e-et költöttem javításra / karbantartásra, ezek közül nagyobb tételek:
- vezérlés
- első és hátsó lengéscsillapítók
- motortartó bakok
- váltófelújítás, és váltóbowden
- hátsó híd fel lett újítva
- kormánymű fel lett újítva
- hossznyúlványok lakatolása
- felújított önindító
- első futóműben minden szilent és gömbfej, kivéve stabi
- Ferodo DS betétek, elöl-hátul

Ismert hibák:
- váltó reccsenthet 1->2 váltásnál, 3->2-be nem. Nem tudom mi okozza.
- megindult a rozsda, most kellene elkezdeni vele foglalkozni. A külső héj rendben van, nem kell fényezni, de alul / belül kell vele foglalkozni, pl. csomagtartó bal alsó csücskébe vízpára már be tud jutni.
- a kulcs csak a vezetőoldali ajtót nyitja
________________________________________________

2. BMW E60 523i, 177 LE, 2005, irányár 2.2m Ft. Műszaki 2019 tavaszig.
Második tulajtól vettem, 5 éve van nálam. Évente cseréltem olajat, 5 év alatt 40e km-t mentem vele.  Az utóbbi időben csak hosszú távra használtam.

Főbb extrák:
- szervizkönyv (1 nálam történt olajcsere nem szerepel benne)
- automata
- xenon
- tempomat
- bézs bőr (szép állapotban, nincs szakadás), ülésfűtés
- kétzónás automata klíma
- hátul rolók, oldalt manuális, hátul elektromos
- Dension 500S BT (kihangosítás, MP3 lejátszás)

Az elmúlt 5 évben 1,3MFt-ot költöttem javításra és még 560eFt-ot karbantartásra, ezek közül nagyobb tételek:
- solenoidok, szenzorral
- tárcsák, betétek, elöl gyári, hátul Textar
- klímaventillátor
- hűtő, tágulási tartály, hőgomba
- önindító
- automata váltó szűrő és olaj
- elektromos vízpumpa
- minden első lengőkar (Lemförder)

Ismert hibák:
- indítás után adni kell neki 10-20 másodpercet alapjáraton, hogy a váltó ne rántva váltson hidegen. Melegen szépen vált. Egy olajcserét gyári olajra érdemes lenne megejteni.
- aktív IBS DTC, két éve be van jelentve, nem foglalkoztam vele (70e lenne gyári új cserealkatrésszel)
- jobb első lámpabúra repedt
- motortartó bakokat érdemes lenne cserélni, alapjáraton átjön valamennyi rezgés az utastérbe

Számomra már nincs is mit magyarázni azon, hogy mennyire költségesek a modern autók, de a laikusok számára szavakba öntöm a konklúzióim szálait.

A 12 éves BMW-vel 5 év alatt 40e km-t ment, ami alatt 1,86MFt-ot költött az autó javítására, karbantartására.
Ez év-arányosan 372e Ft / év.
Futásteljesítmény-arányosan pedig 470e Ft / 10e km.

– A 18 éves Citroen 3 év alatt 20e km-t ment, ami alatt 900e Ft-ot költött javításra, karbantartásra.
Ez év-arányosan 300e Ft / év.
Futásteljesítmény-arányosan pedig 450e Ft / 10e km.

– Ezzel szemben egy nem is olyan régi cikk az újonnan vásárolt, és 150e km-es futásteljesítményükig vizsgált autók várható szakszerű karbantartására és javítására várható költségekre 150e Ft / 10e km összeget körvonalazott. Ami a legmeglepőbb, működési elvtől függetlenül, vagyis hogy Diesel vagy Otto elven működő motorú autóról beszélünk…
_________________________

Számolgassunk egy kicsit!

Tegyük fel, hogy veszünk egy közepes árfekvésű, új autót, 5M Ft-ért, készpénzre. Évente 20e km-t menjünk vele. Legyen hat év, ameddig meg kívánjuk tartani. A fogyasztása legyen egy barátságos 7 liter.

– Hat év alatt az üzemanyagköltség: 6év x 20000/100km x 7liter x 350Ft = 2,94M Ft

– Karbantartási, javítási és szervízköltségek: 6év x 2 x 150eFt = 1,8M Ft

– Hat év alatt lett egy 120e km-t futott, első tulajos, végig márkaszervízben karbantartott, törésmentes, így eladásra nagyon vonzó autónk, aminek a piaci ára valahol 2MFt körül mozoghat. Tehát újabb 3MFt veszteséget tehetünk hozzá a fenti listához.

– Biztosítás és casco terén szerintem egy éves 50e + 50e Ft elég szolid értéknek minősul. Ez így hat év alatt további 600e Ft.

– Egyszer kelljen közben téli-, és nyárigumigarnitúrát is cseréljünk, aminél szerintem a 30e Ft / db-os ár még szintén barátinak mondható. A téli-nyári átszerelés további évi 2 x 10e Ft-ot ad még hozzá, amiket így összeadva, ez így további 360e Ft-ot ad hozzá a ceh-hez.

Mindezen összegeket összeadva a következő kiadásaink keletkeztek:
– Vételár: 5M Ft
– Üzemenyag: 2,94M Ft
– Szervízköltségek: 1,8M Ft
– Értékvesztés: 3M Ft, vagyis eladáskor a maradékösseg, amit visszakapunk, az 2M Ft.
– Biztosítás: 0,6M Ft
– Gumik: 0,36M Ft

Kiadások összeadva, 10.7M Ft, amiből még vonjuk le az autó 2M Ft-os eladási árát. Így az autó hat év alatt 8.7M Ft-unkba került. Pont.

És akkor nem hitelre vettük, és nem is törtük össze. Ezek nyilván markánsan emelik a fenti értéket…

Tehát egy használt autóhoz képest olcsónak gondolt, 5M Ft-os árú új autó hat év alatt évi 1,45M Ft-unkba kerül vagyis havonta 120e Ft-ba.
_____________________________________________

Spórolás

És ahhoz, hogy ezen a 120e Ft-os kiadáson spórolni tudjunk, nyilván az első, amin az ember fogni akar és tud, azok a karbantartási és szervízköltségek. Nem TMK-zik a tulaj, vagyis nem terveszerű megelőző karbantartást végeztet, hanem megvárja, amíg valami már a használhatatlanság állapotába sodorja az autót, és akkor is épp csak annyit költ rá, amivel már épp használhatóvá válik az autója. És ha már sokat kell költeni rá, akkor inkább eladja. Ez a nagy autós igazság. És ahogy azt valaki barátom bölcsen megfogalmazta, egy használt autó vásárlásával az előző tulaj problémáját vásároljuk meg.

Tehát bár a használt autó vásárlási értékében jóval csábítóbbnak tűnik, de a fenti két hirdetés kiválóan példázza, hogy ha nem az új autó értékvesztésébe toljuk bele a pénzünket, akkor az olcsóbb autónak az állapot-fenntartásába, és főképp annak javításába fogjuk majd.
______________________________________________

Kihasználtság

A másik megközelítés pedig, hogy mennyi az autó kihasználtsága? Ha napi 2 x 1 órát utazunk vele, akkor is napi 22 órát áll. Tehát a használati tárgy mindennapjainak 11/12-ed részében kihasználatlanul áll benne a pénzünk. És akkor egyúttal kezdjünk el egy kicsit számolgatni, hogy havi 120eFt-ból vajon mennyit taxizhatnánk? Amivel semmi fejfájásunk nincs, csak hívjuk, jön, és elvisz. Miközben még az utazással töltött időt is számunkra hasznos dologra fordíthatjuk! És ha messzire kell menni, akkor pedig napi 3-5e Ft-ért lehet már autót bérelni.

Nekem napi 2 x 13km a munkábajárás, de nem kedvezményes áron is, a havi 21 munkanapból szerintem 12-t lefedne a 120e Ft. De ha napi szinten járnék taxival, szerintem bőven megérné bármelyik taxisnak havi ennyi fix bevételért engem hozni-vinni…
______________________________________________

Piaci érték, értékvesztés

A másik örök és parázs vita az új és a régi autók közötti dilemma. Az én megközelítésem, hogy az autó egy használati tárgy, ami minket a legolcsóbban és leggyorsabban visz el “A”-ból “B”-be. Az, hogy ez mennyire olcsó, azt már fentebb láttuk. A fenti példát számszerűsítve, ez 73 Ft / km. De ha ugyanezt a hatéves autót veszi meg valaki, és pont ugyanígy használja a következő tulaj is, akkor az 5M Ft-os ár helyett 2M Ft-ért veszi meg, tehát ha semmi más kiadás nem változik, akkor is 3M Ft-tal kevesebbet kell költsön az autó 12 éves koráig és 240e km-es futásteljesítményéig az autóra. Ez máris csak 48 Ft / km. És még mindig egy lelkiismeretesen rendben tartott, megbízható autónk van, nem egy elhanyagolt, lelakott, elértéktelenedett példányunk.

De ha bevállalunk, keresünk és találunk is egy megbízható előélettel rendelkező, nem leharcolt, 2000 körüli autót, akkor ez a szám ugyanilyen használattal, egyrészt pont az autók értékvesztése okán, másrészt pedig az egyszerűbb konstrukciós felépítésük okán még olcsóbb fajlagos fenntartásúak, szerintem simán le lehet menni akár 20-25 Ft / km-re is.

Az értékvesztés pedig egy, a fogyasztói társadalom által létrehozott folyamat: Mindig kell az új, s még újabb. Egy 20 év körüli autó használati értéke valóban 500e és 1MFt körül mozog?? Akkor is, ha keveset eszik, megbízható, és nem kell rá költeni? Csak azért mert már húsz éves, és van újabb? És az újabb vajon jobb is? Technikailag többet tudnak, tény. De pont amennyivel bonyolultabbak, annyival problémásabbak is, hisz elromlani csak az tud, ami van. Ami nincs, az nem. Tehát valóban nincs értéke egy olyan autónak, amiben nincs sávtartó automatika, tolató-asszisztens, guminyomás-szenzor, meg nagykijelzős gyári navi? Amiben épp csak egy vezérlőegység van, és nem 100(!), mint a mai, komolyabb autó jelentős részében…

Összegezve, egy autó értékét szerintem elég görbe tükörként mutatja a piacon elterjedt szemlélet, hogy minél öregebb, annál kevesebbet ér. De pont azért érnek kevesebbet, mert a fentebb részletezett elhanyagoló szemlélettel való spórolás okán elhasználódnak az autók, és már az életben tartás is komoly pénz, nemhogy az eredeti tudásukat visszaállítani. Pedig amíg az ember szinten tartani próbálja az autó állapotát, fajlagosan kevesebbe kerül, mint egy már leromlott állapotot feljavítani. És hogy egy karbantartott 20 éves autó képes-e megbízhatóan és olcsón teljesíteni a közelekedéssel szemben támasztott általános elvárásokat? Szerintem nem kérdés, hogy igen. És ha technikailag rendben van, akkor sokkal olcsóbban, mint az újak.
_______________________________________________

Zárószóként, nekem az az autó ér sokat, ami hosszú ideig, a legmegbízhatóbban és a legkisebb költséggel visz el “A”-ból “B”-be. (Az élményautókat nyilván nem lehet eme megközelítéssel értékelni). És pont eme kritériumokat nem tudják teljesíteni az új autók, hogy olcsón, ezért járok öreg autókkal. Én kb. 20 Ft / km-rel járok. És az évi kb. 20e km-t, amit megyek, a különbség 50 Ft / km értékkel beszorozva, azt az 1 M Ft-ot, ami a zsebembe marad egy új(abb) autó eltartásához képest, azt inkább a csemetéimre és élményekre költöm…

– Geree

Geree Blog - tematizálatlanul, Nincs kategorizálva , ,

Hozzászólások lezárva