Bejárat > Eset-tanulmányok, Tévhitek > Kuplung kinyomva-tartás

Kuplung kinyomva-tartás

2017. május 4.

Egy érdekes esetbe botlottam, amiben egy újfajta Mininek a motorja 80ekm alatt tönkrement. Látszólag indokolatlanul. A márkaszervíz a motort szétszedve ezt találta a főtengely axiális csapágyfelületén. Vagyis csak annak a helyén…

Axiális csapágy-felület

Axiális csapágy-felület

Parázs vita alakult ki ennek az okáról, hát akkor boncolgassuk!

Nos, egy motor üzemszerű működés közben nem igazán kap releváns axiális erőt. Egy keresztmotornál csak az oldalgyorsulások által, de az is meglehetősen csekély mértékben. Hosszmotornál is csak gyorsulás és lassulás közben, de eme erőnek a nagyságrendje megegyezik a keresztmotorra ható oldalgyorsulások értékével. Ettől még semmi baja nem lesz egy axiális csapágyazásnak.

De akkor mitől tud ekkora axiális erő hatni egy főtengelyre? Erre a válasz motoron kívül keresendő: kéziváltós autónál, a kuplungnál. Hisz amikor kinyomjuk pedált, akkor a kuplungszerkezet ama erejének tartunk ellen, ami elengedett pedál mellett a tárcsát nyomja rá a lendkerékre. És eme erő biza már nem kicsi, hisz ahhoz, hogy a kuplung adott esetben többszáz Nm-t legyen képes átvinni, nem kis erővel kell a tárcsát a kuplungszerkezet és a lendkerék által összenyomni.

Viszont amíg a kuplung kinyomva van,  az váltásonként átlagosan talán 1mp. Ettől még szintén nem lenne baja, amit a sokszázezer km-t futott autók garmada igazol. De akkor mégis mitől??

A főtengely felületét elnézve, látszik, hogy barázdált. Berágódásos. Vagyis közelebb áll a száraz-súrlódáshoz, mint a félszáraz-kenés állapotához. A folyadékfilm általi kenésről pedig szerintem egyértelműen nem beszélhetünk. Milyen kenést is kap egy axiális csapágy? Hát, nagyon kevés esetben beszélhetünk nyomott-olajzásról. Ezt dominánsan a főcsapágyból távozó olaj szokta kenni, vagyis igazából szóró-olajzást kap csak az axiális csapágy. És az ott kialakuló film a váltás mp-es nagyságrendű ideje alatt nem szakad meg annyira, hogy ilyen mértékű száraz-súrlódásos kopást hozzon létre az alu csapágy által a jóval keményebb acél/öntöttvas felületen. De akkor hogyan tud ott kialakulni száraz-súrlódás?

A kutya itt van elásva. Ha szóró-olajzást kap, akkor a két axiális felület közé csak akkor tud olaj bejutni, ha van a kettő között rés. Vagy az axiális csapágyfelek bevezető felületénél kialakított lapos letörés tud még olajat bevezetni a két felület közé. És ha két csapágyfelület között csak egy minimális olaj is található, akkor a félszáraz-súrlódás miatt már nem tud ilyen kopás kialakulni. Hisz a hengerfal - kompressziógyűrű is tipikusan a félszáraz-kenéssel jár, és mégis többszázezer km-t elmennek a motorok felújítás nélkül. Tehát száraz-súrlódásról beszélhetünk.

A száraz-súrlódás kialakulásának okáról alkotott véleményem pedig több, hasonló helyen kapizsgáló véleménnyel cseng egybe. Ha akkora erő van a két csapágyfelület között, hogy oda még a csapágy elején taláható olajbevezető letörés ellenére sem képes olaj bejutni. És a kopáshoz pedig mindezt tartósan. Erre az esetre viszont egyetlen magyarázat van: amikor a tulaj A PIROS LÁMPÁNÁL KINYOMOTT KUPLUNGGAL várja, hogy a lámpa zöldre váltson.

A következményekről érdemes még egy pár iránymutató gondolatot megfogalmazni. A dugattyúk általános illesztése 0,03mm. Vagyis oldalanként a hajszál harmada. És mindezt egy nagyságrendileg 60mm-es dugattyú-magasság mellett, vagyis ilyen hosszon van ilyen illesztés a hengerfal és a dugattyú között. Márpedig ha az axiális csapágy elkezd kopni, akkor a főtengely elkezd axiálisan is elmozdulni. És minden egyes kuplungoláskor a főtengely hirtelen az egyik végállásába kényszerül. Ami közben a dugattyú szépen ferdén befeszül a hengerbe. És minden egyes kuplungoláskor az axiális hézagok átrendeződnek az egyik véghelyzetből a másikba, a dugattyút szépen ferde befeszülésre kényszerítve. Eme befeszüléssel pedig terhelve van a dugattyún túl a csapszeg és annak a csapágyazása, a hajtókar-csapágy, és bár kisebb mértékben, de ferdén álló hajtókarok által a főcsapágyak is. És persze a hajtókarok is nem üzemszerűen vannak “S”-alakú hajlításra kényszerítve. És innentől már csak a rulettkerék kérdése, hogy mikor és melyik alkatrész fogja először feladni…

– Geree

Geree Eset-tanulmányok, Tévhitek

Hozzászólások lezárva