Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > Készüljünk az összerakásra!

Készüljünk az összerakásra!

2015. május 15.

Alig valamivel több, mint két évvel ezelőtti a legutolsó esemény az XR2-essel kapcsolatban. Közben babavárás, az ezzel kapcsolatos lakásfelújítás és átalakítás, valamint egy műhely építés sorolta mindig hátrébb az ezzel kapcsolatos teendőket. Most lassan kezdem utolérni magam, így elkezdtem összeszedni a további alkatrészeket a motorhoz.

Lévén az 1.9-es CVH amerikai motor, európában nem forgalmazták, így a hozzá szükséges alkatrészek beszerzése is rettentő körülményes lenne itthon. Ennél már az USÁ-ból való behozatal is jóval egyszerűbbnek tűnt. Előkerestem a blokkot, az elkerült a gépműhelybe fúrásra. Megvizsgáltam a főtengelyt, kifogástalan, így alapméretes csapágyakkal kerül majd összerakásra.

Ajánlották a www.rockauto.com oldalt, ahol nagy biztonsággal megtalálok mindent. Hát valóban, kissé más a tengeren túli webshop-os hozzáállás, mint itthon. Polcról adnak szinte mindent…

Kibogarásztam a motorhoz szükséges a fő- és hajtókarcsapágyakat, a gyűrűgarnitúrát és meg is rendeltem gyorsan. Két helyről jött, így 16+8=24 USD-t kellett a postázásért fizetni, ellenben 6 napon belül kézben voltak az alkatrészeim. Hmm, nem rossz…

És akkor az alkatrészekről. Érdekes, hogy hajtókarcsapágyat pl. külön lehet hengerenként rendelni, nem csak komplett készletben. És persze minden gyártónak, minden méretben elérhetőek a termékei. Szóval ha csak egy hengerét akarod cserélni, akkor csak egy hengerre való csapágyat rendelsz. És 2 (azaz kettő) USD-tól indulnak a csapágypárok. Vagyis 8 USD (jelenleg bő 2000Ft) a négyhengeres motorhoz való hajtókarcsapágy-garnitúra. Én “űrtechnikát” vettem, ebből a garnitúra került 16.68 USD-ba. Van különbség az itthoni árakhoz képest!

Így néz ki a hajtókarcsapágy-készlet: 4db csapágypár, külön dobozolva.

Hajtókar-csapágy

Hajtókar-csapágyak

Ja, és itt értek körbe a szálak, vagyis a felismerés, hogy az amerikai Clevite márka az az Európai Mahle.

A főcsapágyből is Clevite-t rendeltem. Ennél külön érdekes, hogy külön van alsó és felső csapágyfél, amelyek különböznek. Csak a felsőben van olajzófurat és horony az olajnak, az alsó “teli” csapágy, vagyis a csapágy és a főtengelycsap nyomását is csökkentsék a nagyobb felület által, ezáltal csökkentve a főcsap-kopásokat.

Főcsapágyak

Főcsapágyak

Azért érdekes, hogy az európai motorváltozatnál egyformák az alsó és felső csapágyfelek, tehát az alsóban is van horony, s emiatt lépcsősre is szokott kopni a főtengely főcsapja. Valamint az Európai változatnál az axiál-csapágy is egy-egy félköríves lemezdarabka, nem pedig a főcsapágyból van egyben kialakítva. És ezt a különbséget az amerikai motorknál még az utángyártott változatnál is meghagyták, pedig simán “olcsósítható” lenne. Azért ilyenféle igényes alkatrészekből szívesebben építkezik az ember fia…

És a második felismerés pedig a gyűrűkkel kapcsolatos: a Sealed Power az pedig az Európai Federal Mogul.

Gyűrűk

Gyűrűk

Külön érdekes, hogy a gyűrűk nem bevonatosak, vagyis puhábbra tervezik, mint a hengerfal, hogy inkább ez kopjon. És valahol olvastam is olyat egy USA autó leírásában, hogy 100ekm-nél javasolt gyűrűzni a motort. Az már koncepcióbéli különbség, hogy mi a jobb,
- a keményebb gyűrű, amely együtt kopik a hengerrel, de alapvetően hosszabb ideig nem kell bontani a motor, viszont kopás esetén nagyfelújítás
- vagy pedig egy puhább gyűrű használata, amellyel 100-150ekm-enként meggyűrűzendő a motor; cserébe viszont a jóval költségesebb nagyfelújítás jóval tovább kitolható.

Míg az öreg kontinensen inkább a használd, majd cseréld le koncepciót alkalmazták, addig az újvilágban az időközi karbantartással hosszú időre tartós járművek készítése volt a cél. No de elkalandoztam. Szóval megjöttek a bottom end-hez a fő alkatrészek, jövő héten visszakapom a gépműhelyből a nehéz vasakat, és kezdődhet egy kis matek az előző cikkben említett, 4mm-t kijáró dugó kialakítását illetően, hogy mennyi is legyen a sűrítés és azt milyen dugó-alakítással fogom tudni majd elérni.

– Geree

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree , , , , , ,

Hozzászólások lezárva