Bejárat > Eset-tanulmányok > Amikor semmi sem jön össze…

Amikor semmi sem jön össze…

2015. május 11.

Ádám keresett meg nem rég, hogy motort akar/kell cseréljen az autójában és bár a feladat gépműhelyt igénylő részei már megvannak, de nincs ideje/helye összerakni a motort, tudnék-e segíteni?

Átbeszéltük, áthozta a fűzött (de ezt leszámítva csupasz) blokkot, a szelepekkel összerakott (de szintén csupasz) hengerfejet, meg két kosárnyi alkatrészt. Innen szép nyerni, de semmi gond! :D Felraktam a blokkot a motorforgatóra, és szépen összerakosgattam az egész motort beépítésre kész állapotra.

Ádámmal megbeszéltünk egy szép napot, amikor átgurul a jó kis (típust kevéssé ismerők számára: hosszmotoros) Sierrájával, és együtt kicseréljük a két motort egymással. Át is jött, és mivel mind a ketten ismerjük az autótípust az összes trükkjével együtt, így egy zsiráf segedelmével 4 órát kalkuláltam a műveletre. Kilenc, azaz 9(!) óra után adtuk fel. De ne szaladjunk ennyire előre…
(Mivel rutin-műveletnek indultunk, így nem készültem dokumentálásra, ez most illusztrációmentes lett)

Korábban megbeszéltem Ádámmal, hogy reggel átjön, nekizuhanunk a cserének, de koradélutántól családi program van, addigra be kell fejezzük. De nincs gond, a négyórásra tervezett melóra így is van 5-6 óránk. Kezdődött a nap azzal, hogy Ádámnak nem sikerült a reggeli beszerzés, így a tervezett 8-9 közötti starthoz képest majd 10 óra lett, mire neki tudtunk kezdeni a műveletnek.

Hát akkor hajrá! Géptető le, víz és vízcsövek le, kipufogócsonk le, gyújtás és egyéb apróságok (szervócső, jeladók, stb) le. Zsiráf belógat, motor felfogat. Motortartók le, váltótartó csavarok ki, motor ki. Szintidőn belül vagyunk, talán még törlesztettünk is a késésből. Amíg lóg a motor a zsiráfon, lebontjuk róla a visszaépítendő apróságokat (lendkerék, kuplung, konzolok, generátor, stb), régi motor félre, újat felzsiráfozzuk, majd gyorsan építjük is fel rá a perifériákat.

Chapter 1 Szívósortömítés
A szívósor menne fel a karburátorral a hengerfejre, új szívósortömítést felteszem, rá a szívósort és nézem, hogy a szívósor nem takar rá a tömítésnek a csatorna-kivágására. Persze, mert a hengerfej EFI-ről származik, Ádám is EFI tömítést hozott, de az EFI-nél körte alakú a csatorna és a tömítés is, míg a karburátorosoké sima kör keresztmetszetű. Így pedig a körte alakú tömítésre nem takar rá teljesen a körcsatornájú szívósor. Na paff. És természetesen VASÁRNAP van, esélyünk nincs szerezni bármit is. Ettől még nem állhat meg az élet, szóval akkor (szép vagy nem szép, de akkor is csak ez van!) próbáljuk meg áttenni a régit. A majdnem 30 éves gyárit. Amiből már aközben letört egy félkör-darab, amikor levettük a szívósort. És még a hiányzó darabot sem találjuk. Nagy keresgélés, Asszonka is bevonva, nagy nehezen meglett a letört tömítésdarab. A régi tömítés agysebészi óvatossággal leműtve a régi motorról, hogy ne törjön szét. “Profi” pasztás kiegészítéssel összeillesztettem a letört darabot a tömítéssel, majd eme régi tömítéssel felkerült a szívósor is az új motorra. Átmenetileg, amíg Ádám rövidesen felteszi az EFI rendszert az autóra, addig jó lesz…

És már lógatjuk is vissza a motort a helyére. Itt talán két órás szintidőnél járhatunk, s a késés és a fenti probléma ellenére talán tartani tudjuk a tervezett befejezési cél-időpontot.

Chapter 2 Nyelestengely-központosító csapágy
Új motor a váltóra ráigazítva, már kezdenénk összecsavarozni, amikor felmerül bennem egy fogalmam sincs honnan jött megérzés, hogy a főtengely végében vajon benne van a nyelestengelyt megvezető tűgörgős csapágy? Nem nagyon szokott tönkremenni, így kivenni sem nagyon szokták, no de ha indítás után derül ki, hogy hiányzik és zörög a motor, akkor nagyon csúnyán néznék. Szóval inkább most emeljük még ki a motort megnézni. Kiemeljük, beforgatom oldalra, hogy látni lehessen, de nem igazán látni a kuplungtól. Akkor kuplung le. Nidamán, jó volt a megérzésem! Valóban nincs benne, a gépműhely valószínűleg kivette. No de ennek a cseréjére Ádám sem készült, és még mindig VASÁRNAP van. Na paff. Akkor ki kellene venni a régit. Egy besajtolt tűgörgős csapágyat. Sérülésmentesen. Paff. Ádám javasolja a jó öreg kenyeres módszert. Megtömködjük a csapágyat belülről kenyérrel, majd egy pont passzos rúddal addig püföljük a kenyeret, amíg az kitolja a csapágyat. És bár eddig nem használtam ezt a technológiát, de a valóságban is működik! De a működőképes módszer megtalálása végett másfél órás lett a kitérő. Itt már sejtettem, hogy valami borulni fog. Vagy nem tudjuk ma befejezni, vagy csúszni fogok a kiscsaládommal tervezett Kopaszi-gátra tervezett kirándulással. Mindegy, csináljuk, még belül vagyunk a célidőponton, meglátjuk. Majd alakul…

Chapter 3 Vödör-felborulás
A borulással kapcsolatos megérzésem is teljesen jó volt:  a műhelyben lévő, átmenetileg egy vödörbe tett, ca 5. liternyi (el)használt fagyállót sikerült kiborítanom, és ez szépen szét is folyt a még szortírozásra és elrámolásra váró alkatrészeim között. Blahh…

Chapter 4 Csapágy-bekoszolás
A kiszedett tűgörgős csapágyat elmostuk, lévén a belekomprimálódott kenyér végett meg sem mozdult. Eztán bekentük szép fehér titánzsírral, bekocogtatom egy cro-va fejjel a helyére, majd látom, hogy a fejben lévő, addig fel nem tűnt rozsdaport is szépen belekocogtattam a frissen zsírzott csapágyba. Ezt nem hiszem el!!! Újabb öreg hiba. Ráadásul a szerszámaimat is el szoktam takarítani használat után, de ez most valahogy kimaradt…
De legalább a por eltávolításával szerencsém volt, a zsír elég stramm jószág volt, és a féktisztító képes volt a zsír felületéről le- és kimosni a port anélkül, hogy a zsírt kimosta volna.

Chapter 5 Sztornózódott családi délután
Közben már elmúlt délután 4, feleségem lemondóan nyugtázza, hogy ebből ma már nem lesz Kopaszi-gáton családi fagyizgatás. De tegnap sem látott, mert egész nap egy másik autót szedtünk szét. A mai napot is bukta. Itt már érzem, hogy kényelmetlen lesz eme program helyett alternatív ötletekkel kiengesztelést nyerni. Próbálom menteni a helyzetet, hogy az erős szél miatt sem a sétálgatás, sem a fagyizás nem lett volna igazán jóleső. De ezt én is tudtam, hogy csak egy naív próbálkozás. Nice try - ahogy mondani szokták… :-/
De Asszonka mondja, hogy akkor legalább már ezzel az autóval végezzünk, ne kelljen már több délutánt foglalkoznom vele. Ha már kimaradt a fagyizás (csak eltoltuk egy pár nappal, reménykedem), fejezzük be ma az autót…

Chapter 6 Vízpumpa-tönkretétel
Közben próbálnánk levenni a hűtőventillátort is a régi vízpumpáról, de nem adja magát. Nagy nőgyógyászkodással lecsavarozzuk a vízpumpa-ékszíjtárcsát, mire rájövünk, hogy a ventillátor a vízpumpa tengelyére van rögzítve, nem a szíjtárcsához. :D
Újabb öreg hiba. Megérdemeltük. Viszont így visszacsavarozni a szíjkereket már több mint kihívás még egy rutinosabb nőgyógyász számára is. Akkor majd óvatosan befogjuk satuba az impeller-kereket, és úgy letekerjük a ventit. Ádám be is fogja, valami törik. Bakelit impelleres volt vízpumpa. Egy vízpumpa mínusz. Mindegy, az új motoron új vízpumpa van. A vízpumpa végére patentfogóval ráfogva legalább a ventit leműtöttük…

Chapter 7 Vízfolyás
Motor belógatva, mindent szépen gyorsan felépítünk (motortartók, kipufogó, önindító, jeladók, hűtőventi, stb), a motor olajjal feltöltve, az olajpumpát akkus fúróval megforgatom, hogy kidogozzuk a levegőt a rendszerből és már az első indításkor ottlegyen az olaj mindenhol. A kiegyenlítő tartályt feltöltöm fagyállóval, majd Ádám nem sokkal később szól, hogy valami csöpög a motorból hátul. NEMÁÁÁ, mi, hol?!? Megnézem, a váltóharangon csurdogáló anyagot, víz. Olajnak jobban örültem volna, mert akkor az a szelepfedél alól jöhetett volna az olajjal való feltöltéskor, NO DE VÍZ OTT HÁTUL HONNAN A VIHARBÓL?!? Egyedül egy gumicső megy ott a motor mögött, a harang felett, de az por-száraz! AKKOR HONNAN A VIHARBÓl JÖN?!? Asszonka piperetükrét elkérem, benőgyógyászkodom a tükröt motor mögé, bevilágítok, erre látom, hogy a hengerfej hátuljában lévő fagydugó alól csurog a víz. Itt már finoman szólva is kezdtem kissé kifogyni a civilizált megnyilvánulásokból. A tükörből úgy tűnik, mintha ferdén lenne benne. Kitapogatom. Nem, hibátlanul a helyén van. És még csak nem is rozsdás a dugó. Nem értem! NEM ÉR-TEM! És mindezt úgy, hogy a gépműhelyben mindent megcsináltak a hengerfejjel. Nyomáspróbára nem volt szükség, és ez valahogy elkerülte a figyelmüket. Nem volt feltűnő…

Jó, de akkor hogyan tovább?
Ha szerencsénk van, akkor ha a motort előrehúzzuk (ugyanis a hengerfej és a tűzfal között ca. 5cm van, tehát ott nem kell csinálni semmit sem), akkor annyira hozzáférünk, hogy a régi dugót kivegyük és az újat valahogy bekopácsoljuk. Csak ehhez le kell venni a kipufogócsonkot, a motortartó bakokat, és a hűtőventillátort. Tehát pénzbe nem kerül, de van vele szerelnivaló. De megússzuk a hengerfej-levétellel járó költségeket. És mi van, ha valami olyan gond van vele, hogy mégis igényel gépműhelyt? Akkor mindenképpen le kell venni a hengerfejet és még a motor-előrehúzással járó visszaszereléseket is meg kell csinálni még, amit ha helyből hengerfej-levétellel kezdtünk volna, akkor megúszhattuk volna. Akkor jobb helyből levenni a hengerfejet… Jó sehogy sem lesz így, ez már mindenképpen cumi a köbön. Egyikünk mosolya sem volt őszinte…

Chapter 8 Akkuhiba
Jó, a Kopaszi gáton való fagyizás kiesett, de kemény kitartó munkával elértük azt, hogy Ádám ezzel az autóval ma már nem megy sehova, szóval a héten még lesz mit foglalkozni vele. Nem is kevés. Itt már nem kezdtünk átbillenni a mindenmindegy állapotba és már csak kínunkban nevettünk magunkon. Megpróbáltam komolyan venni a helyzetet és szorgalmaztam, hogy legalább oda jussunk már el, hogy a motor jár, (a vízen kívül) nem folyik semmi, és legalább egy alap gyújtásbeállítást meg tudjak rajta csinálni, hogy ha motor rendben van, akkor már tényleg csak indítani kelljen és mehessen. Akkusarut feltesszük, mindent még egyszer átnézünk, HAJRÁ! Nyikinyiki, nyiknyiki, nyiki, nyiki, nyi. Az alacsony sűrítésű, jól beállított 1.6-os motort eddig elég volt csak megpöccinteni és már járt is, de egy új motornál mindig kell tekerni egy ideig, mire összeáll. Ehhez már kevés volt az akku. Akkor töltő elő, rádugjuk, addig meg tartunk egy cigiszünetet. 12A-rel töltöm, és még a cigiszünet végére sem érünk, amikor a töltő kiírja, hogy FULL. Itt már csak nevettünk a helyzeten, és az 1 akku veszteséget elkönyvelve előkerestem az egyik tartalák akkumat. Betesszük, az is le van merülve kissé, pedig töltve szoktam eltenni. Úgy látszik, azt is régen töltöttem… Erre is rá a töltőt, ez jobban veszi fel a töltést. Ezzel legalább már tudjuk tekerni a motort.

Chapter 9 Hűtőventillátor inkompatibilitás
Az indítózás első tünete, miszerint az akku kuka, rögtön keletkezett egy másik tünet is. A hűtő ventillátor lapátjai belevernek a főtengely-ékszíjtárcsa csavarjának a fejébe. Igen, most már azt is tudjuk, hogy a narancssárga ventillátort a szimpla-szíjas (55A-es generátor) változatra szerelték, míg a dupla-szíjas változatokra (70+ amperes generátor) már citromsárga ventillátort szereltek. Szóval akkor ventillátor le, nekem meg pont volt egy tartalék citromsárgám, úgyhogy az került fel. Így már nem ér bele a főtengelybe. Csak az eldeformálódott ventillátorkeretbe… :D

Chapter 10 Benzincső-eldugulás
Még a szerelés egy korábbi szakaszában láttam, hogy a tanktól jövő 8-as átmérőjű fém üzemanyagcsövet a benzinpumpával összekötő gumicső lötyög rajta, nem 8-as, hanem 10-es. Hát ez így minden, csak nem biztonságos, inkább gyorsan kicserélem. Találtam is a polcon még egy darabka új gumicsövet, befaragtam, bilincseket meghúzom, s így legalább még egy apróságot meggyógyítottunk az autón. Az indítózás fázisába érve tekerjük, tekerjük, csak tekerjük a motort, de csak nem akarja feltölteni az úszóházat benzinnel. Az átlátszó benzinszűrőn sem látszik, hogy történne mozgás benne. Furcsállom. Álló motornál adok gázt kézzel, nem spriccel a gyorsítófúvóka. Hmm, akkor pedig kukk üres az úszóház…

Akkor még nem szívta fel a tankból, addig adunk neki egy kis féktisztítót, azzal addig életre tudjuk kelteni a motort, amíg felszívja a benzint. Bespriccelünk, indítózunk, a motor jár, én csak spriccelgetek, de amint abbahagyom, azonnal leáll. Pedig már sok másodpercnyi ideig járt a motor, ennyi idő alatt már régen fel kellett volna kapnia a benzint és feltölteni az úszóházat…

Lehúzom a karburátorról a tápcsövet, indítózás. Hát itt biza nem jön semmi. Lehúzom a (gyári) nyomásszabályzó előtt, próba, de ott sem jön. Lehúzom az új csövet a kaszniban lévő fém csőről, majd leveszem a (mechanikus) benzinpumpát is a blokkról. Megnyomom a rugóval előfeszített lökőrúdját, de csak befelé megy, ki meg nem jön. Hmm, érdekes. De nem gyenge az a rugó, mitől nem tudja kitolni?!? Ádám ezzel a benzinpumpával jött, panasza korábban nem volt. Akkor szedjünk szét mindent elemeire, kezdve a benzinpumpával. Leszedem róla mind a táplálás-oldali (nemrég feltett új) csövet, mind a nyomott-oldali csövet, megnyomom a lökőrúdját, és láss csodát, hibátlanul működik! De hát akkor WTF?!? Ádám megnézi a frissen feltett csövet, megnyomkodja, és egy egy-két centis szakaszon keményebb. Átfújni sem lehet rajta! WTF?!? Akármi is van benne, toljuk ki valahogy. És bakker, egy felismerhetetlen bogárfajzat belefészkelt a csőbe, le is petézett, osztán bele is döglött abba a csőbe. Értitek, egy BOGÁR! De nem ám csak úgy a szélén! Egy jó 5 centivel beljebb. Itt már jóval túlvoltunk már a “sírjunk vagy nevessünk” állapoton, már bőven csak nevettünk.

Miután összeszedtük magunkat, cső kitakarít, benzinpumpa vissza, csövek fel, indítózás, és láss csodát, két fordulat után magától járt a motor. Érzésre gyorsan beállítottam egy indításbiztos előgyújtást, s egyúttal nyugtáztuk, hogy a motor járásával a hátsó vízcsurgás egy folyamatos, kb. 1,5-2mm átmérőjű, vízszintes(!) vízsugárral való spricceléssé fajult úgy, hogy a rendszer még fel sem volt töltve teljesen.

Szóval így lett az, hogy a rutin-műveletnek ígérkező, négyórás gyors motorcseréből 9 órányi szerelést követően jutottunk el oda, hogy aznapra feladtuk. Folyt. köv…

Az, hogy hogy tud ennyi ilyen hiba összejönni, amiknek egy jelentős része önhibánkon kívüli, nem tudom. És már kezdek magamba mélyedni, mit követtem el, amiért ezt érdemeltem…?!?
______________________________________

Update (2015.05.03.)

Ádámmal egyeztetve rákockáztattunk, hogy nem vesszük le a hengerfejet, csak lecsavarozzuk a motort a váltóról és előrehúzzuk amennyire lehet, így komolyabb motorbontás nélkül elfogadható módon hozzá lehet férni a hengerfej hátuljában lévő fagydugóhoz. És reméltük, hogy csak azzal van baj. Nos, kissé előrehúzva a motort, egy professzionális célszerszámmal (Asszonka piperetükrével) bekukkantottunk a motor mögé. Ezt láttuk…

Fagydugó

Fagydugó

Ezzel megnyugodtunk, hogy tényleg elég a fagydugót cserélni, az öntvénnyel nincs baj. Ki is cseréltük, de azért a régit még lefényképeztem hátulról. Tanulságos…

Fagydugó - hátulról

Fagydugó - hátulról

A fénykép nem teljesen adja vissza a lényeget, de a lényeg, hogy a fagydugó hátsó felülete teljesen elporladva, lemezes rozsdává alakulva, és a lyuknál el is fogyott. Ezt teszi a fagyállón való spórolás. És nem csak a fagydugóval, a blokk felületével is.

A szenvedéseink viszont itt még nem értek véget…

Chapter 11 Akku, önindító
A 8-adik fejezetben írt akkuhibát elkönyvelve, egy saját akkumat tettük bele az autóba átmenetileg, amíg Ádám a legközelebbi alkalomra hoz majd egyet a másik autjából. A fagydugó-cserés megmozdulásra hozott is egy 75Ah-sat. Ez bírni fogja. Fagydugó-csere után motort összerakjuk, minden átnézve, akkor indíthatunk. Elsőre be is indul szépen, melegítsük be, meg figyeljük, hogy minden rendben van-e vele. A bemelegítés alatt egyszer-kétszer váratlanul leállt, de ezt betudtam a keverékképzésnek. Viszont egyre nehezebben tekerte az önindító, mindig el-elcsuklott. Hát akkor a hozott akku is kuka lenne? Nem baj, nálam épp van másik három, cseréljük ki. Betesszük az enyéim közül az egyiket, tünet ugyanaz. Hmm. Akkor a másikat. Dettó. Közben a kintlévőket meg töltöttük is szorgalmasan, de a tünet teljesen változatlan. Ennyi akku nem produkálhatja ugyanazt a tünetet, itt valami más lesz…

Mérjünk feszültséget indítózás közben! Mérek az akkun, 10V alá nem esik be, ez még bőven elfogadható érték. Hát akkor lehet, hogy az önindítóig nem jut el elegendő áram? Mérek egyet ott is! Ádám indítózik, én meg nézem a feszültséget a toronyra rakott műszeren, ott is csak egy gondolatnyival kisebb a feszültség, mint az akkun, tehát a vezeték is rendben. De közben a szemem sarkából látok valamit lent, odanézek és füstöl a nagyáramú vezeték az önindítón! Ordítok, hogy HAGYD ABBA!, majd megnézem és nincs meghúzva a saru az önindítón. %@&#$§÷¤$Đ&
Ráhúzzuk, már előre örülünk, hogy megtaláltuk a hiba okát, indítózunk és a tünet változatlan… :D

Agyalunk, majd felvetem, hogy ez az önindító egy kis sűrítésű 1.6-os motort kellett ellásson gyárilag, ez meg egy nagysűrítésű, majdnem 2.1-es. Elég jelentős a különbség, 30%-nyi minimum. Én önindítóra tippelek. Ádám szkeptikus. Az idő este 8. Mindegy, a cél az, hogy az autó ma a saját lábán kigördüljön, szóval próba-szerencse, önindítócsere. Előkeresem a Pinto önindító-kollekciómat, matekozunk. Igazából csak egyről tudom biztosra, hogy működik, de az meg a donor Sierrámban van még benne. Hát akkor előbb azt ki. Már besötétedett, mire ez bekerült a Ádám Sierrájába, de az első indítózási kísérlet után végre kisimultak a ráncaink: gyönyörűszépen tekerte a motort és a motor is szépen járt. :D

Chapter 12 – Keverékképzés
Az első próbakörön kiderült, hogy nagyon szegény a keverék, nagyon vérszegény a motor, valamint kissé kihagyogatós is. A 28/30-as karbi mondjuk még egy 1.6-osra is kicsi, nemhogy egy kétliteresre. A kétliteres motor viszont annyival nagyobb vákuumot csinál a karbi mögött, hogy a vákuumvezérelt teljesítményszelep, aminek gázadásra kellene belépni és dúsítani a keveréket, nem tud belépni, mert a megnövekedett vákuum ennyire ellen tud tartani neki. Így viszont az első torok csak fogyasztás-optimalizált economy keveréket kap, ami mellett viszon elég gyenge a motor. Egy kicsit bővítettem a főfúvókán (97 -> 105), de még ez is kevésnek tűnt hozzá. Ádám azt mondta, hogy hagyjam, legalább lesz motiváció az EFI rendszer mihamarabbi beépítésére. :D

Szóval így lett négyórásra tervezett motorcseréből 9+5 órás baráti összejövetel… :D

– Geree

Geree Eset-tanulmányok

Hozzászólások lezárva