Bejárat > 2014.11 - Sierra RS2300 > Célegyenes – Hengerfej

Célegyenes – Hengerfej

2015. március 13.

A blokk elkészült, lehetett folytatni a melót a hengerfejjel. És mivel a hengerfej maradt a 2.3-as blokk sajátja, valamint gyárilag is elég kiforrottá vált már, így túl sok átalakítást nem igényelt.

2.3-as hengerfej

2.3-as hengerfej

Miután megfogalmazódott, hogy milyen sűrítést akarunk, milyen dugóval lesz összerakva a motor, és az ehhez hasonló apró részletek, a hengerfej már nem igényelt túl sok egyedi munkát. A kívánt sűrítést egy finom síkolással pontosan beállítottuk, a szelepülékek is meg lettek marva, és természetesen a szelepek is szépen meg lettek munkálva. Ez utóbbi nem csak az élszalag köszörülését, hanem a szelepszár lágy alakra való alakítását és felületi simítását is magába foglalta.

Szelepek

Szelepek

Viszont a gépműhelyből visszakerült hengerfejen a gépi megmunkálás (szelepfészekmarás) létrehozott olyan kis éleket és vállakat, amelyek nem hatnak előnyösen a töltetcserére. Nem túl nagy a váll, ellenben annál sarkosabb, ami minden áramlás legnagyobb ellensége.

Szelepülék-vállak

Szelepülék-vállak

Nem túl látványos, de meggyőződésem, hogy magas forduaton annál inkább érzékelhető a különbség, lévén kis szelep-benyitások mellett kis keresztmetszeten nagy sebességgel áramlik a gáz, és ilyen peremfeltételek mellett nagyon nem előnyös az, ha sarkokkal “törjük meg” a nagysebességű áramlást. Szóval előkerült a Dremel, én pedig rászántam magam a 16 ülék 3 órát igénylő, egyesével való finomalakítására.

Finom kézimarásra előkészülve

Finom kézimunkára előkészülve

Nem kis koncentrációt igényel a szelepülék környékén történő köszörülés/marás/csiszolás, lévén nagyon közel vagyunk a szeleppel összedolgozott szelepülék tömítő élszalagjához, és ha beleszalad a szerszám, akkor lehet újramarni az üléket és újra becsiszolni a két felületet egymással. De sajnos a szelepfészekmarás előtt ezt nem lehet megcsinálni, hisz pont ez a művelet által keletkezik a finomítandó felület. De ez is elkészült, nem is szaladt bele a szerszám az élszalagba, és sikerült szépen élmentessé tenni, meglágyítani az áramlás útjában lévő éleket.

Finomalakított be- és kiáramlási felületek

Finomalakított be- és kiáramlási felületek

Ezek után már csak a csatornákban volt némi kis alakítanivaló. A durva és nem egyenletes felületi érdességek lágyabbra és homogénebbre való felcserélése volt az egyik cél, valamint az áramlás útjában lévő élek, sarkok, bucnik, stb letörése, lekerekítése, esetlegesen eltüntetése. A gyári csatorna alakján és geometriáján általában nem szeretek változtatni, de itt most mégis éltem egy kis változtatással. Az alábbi képen megfigyelhető, hogy a két hengernek a csatornája másképp néz ki.

Szívócsatornák

Szívócsatornák

A baloldalinál, ahol a két szelep felé elágazik a fő csatorna, ott van egy vízszintes kis “stég”, ahonnan a keverék csak egy forgóperdülettel tud a szelep felé tovább áramlani. Ezzel szemben a hengerenként két szívószeleppel rendelkező motorok bukóperdületre vannak tervezve, és ha ezt a szép, homogén bukóperdületet még megbolondítjuk egy forgóperdülettel, akkor annak véleményem szerint a hengerből való kiáramlásakor lesznek negatív hatásai. Ezen felül az a fal, ami a két csatorna között található, szintén nem túl előnyös módon nézett szembe az áramlással (technológiailag úgy volt egyszerűen önthető), így ezt a falat is kihegyesítettem (itt már mind a két csatornán ki van hegyezve), valamint a stéget is eltüntettem, hogy csak tisztán bukóperdület keletkezzen. A kisebb perdület alacsony fordulatú üzemnél nem annyira előnyös és gazdaságos, ellenben a nagy perdület magas fordulaton jelent fojtást. És mivel nem bevásárló és óvodábajárós autóba készül a motor, így az átalakítások terén inkább a sportos jelleget igyekeztem erősíteni.

És itt a szelepek végre újra a helyükön,

A kész égéstér

A kész égéstér

kezdődhet az összeépítés, mehetnek a szeleprugók is a helyükre!

Szeleprugók beépítésre várva

Szeleprugók beépítésre várva

Az itt még csak szűk egy éves kis Kópém le sem tagadhatja a származását: azonnal tudta, hogy hova kell nyúlni, mivel kell mit csinálni. 8-)

Kis Kópém besegít

Kis Kópém besegít

Miután a hengerfej összeállt, a felszerelés előtt még tartottam egy utolsó ellenőrzést a tömítéssel, mind a blokkon, mind a hengerfejen, hogy ott minden rendben van-e?

Hengerfejtömítés a blokkon

Hengerfejtömítés a blokkon

Hengerfejtömítés a hengerfejen

Hengerfejtömítés a hengerfejen

Mivel semmi releváns átalakítás nem történt a motor építése közben, így nem számítottam problémára és nem is találtam, szóval mehet fel a hengerfej a blokkra!

A hengerfej is a helyén

A hengerfej is a helyén

A hengerfej is a helyén, végre előkerülhetett a kincsesláda a sok, beépítendő alkatrésszel.

Beépítésre várva

Beépítésre várva

Hidrotőkékből sem rakjuk vissza a régieket

Hidrotőkékből sem rakjuk vissza a régieket

Miután a hengerfej le lett húzva, mehetnek be a motor-idegen, RS2000-es vezérműtengelyek. Ezek adják majd a temperamentumot a gyárilag nagypapás 2.3-asnak! :D

Ettől lesz RS a 2.3-as!

Ettől lesz RS a 2.3-as!

A hengerfej összeállt, és bár funkcionálisan a szívó- és kipufogóoldali tőcsavarok még használhatóak lettek volna, de inkább kicseréltem őket. A szívóoldalon sima, a kipufogóoldalon rozsdamentesre, hogy ne tudjon összegyógyulni az anyákkal. Így azért esztétikusabb, nem? ;-)

Szívóoldalra: Új tőcsavarok és alátétes önzáró anyák

Szívóoldalra: Új tőcsavarok és alátétes önzáró anyák

Inox tőcsavar és réz kipufogóanya

Kipufogóhoz inox tőcsavar és réz kipufogóanya

És az elkerülhetetlen apróbb kompatibilitási problémákat megoldva, amik itt most pl. a szelepfedél-tömítésnél léptek fel, összeállt a motor annyira, hogy végre átadhattam autóba való beépítésre.

Beépítésre várva

Beépítésre várva

Ezennel az én munkám itt véget ért, habár azért a keresztmotoros RS2000-es kipufogója geometriáját megtartva kell majd rajzolni egy másikat, ami a hosszmotoros beépítéssel is megtartja a keresztmotoros változat geometriáját, szóval azért (egy kis képzavarral élve) még nem engedtem el a motor kezét teljesen, de most már Pistiék gondos keze által készül az örömteli kilométerek megtételére.

– Geree

Geree 2014.11 - Sierra RS2300 , , ,

Hozzászólások lezárva