Bejárat > 2014.11 - Sierra RS2300 > Merre tovább?

Merre tovább?

2015. január 23.

Az RS2300-ashoz donorként szolgáló 2.3-as Galaxy motor és az új motor szívét adó RS2000-es motor vizsgálatán túlestünk, és közben egy pár előre nem látható kérdés is felmerült. Ekkor kezdődött az ötletelés, hogy merre is tovább…

Blokk

Miután kiderült, hogy a 2.3-as motor főtengelyét mindenképpen köszörülni kell, már csak az a kérdés maradt nyitva, hogy megúszható-e az átépítés a blokk fúrása nélkül. A régi, gyári dugó mindenképpen kuka, de a hengerfalkopás 0,02mm értékű volt, ami még kihónolható, így itt még billegett a kérdés, hogy

  1. Vegyünk egy garnitúra új, alapméretes dugattyút és egy felületjavító hónolás után építsük fel a motort
  2. Fúrjuk meg a blokkot és akkor egy null-km-es motort kapunk.

Nem kevés utánajárást és érdeklődést követően annyi lett a konklúzió, hogy az alapméretes dugattyú-garnitúra pont annyival drágább a túlméretesnél, mint amennyibe a fúrás kerül. Ilyen felállásban pedig, ha már úgy sem tudunk spórolni egyik verzióval sem, akkor Pisti úgy döntött, hogy legyen felfúrva - úgy mégiscsak egy null-km-es RS2300-as motort fog kapni. Tehát így akkor a motor aljával való teendők konkretizálódtak, lehetett folytatni a motor tetejével…

______________________________________________________________________________________

Hengerfej

A hengerfej kérdésében elég megoszló vélemények voltak. A neten a többség az RS2000-es hengerfejét használja/használná kompletten átszerelve a 2.3-as blokkra. Ez viszont felveti azt a problémát, hogy a sportos motor jegyében amúgy is magasabb sűrítésű RS2000-es hengerfej a gyárilag tervezett 500ccm helyett hengerenként már 575ccm-nyi keveréket kell összekomprimáljon ugyanazon FHP-i térfogatba, ami viszont tovább növeli a sűrítési végnyomást, ezzel nagy terhelésen kopogásos égést előidézve. Ezen pedig csak a gyárinál vastagabb, egyedi hengerfejtömítéssel vagy pedig a dugattyúból való kimunkálással lehet javítani. Az egyedi gyártású tömítést rizikósnak tartom, a dugóból kimunkálás pedig a dugattyút gyengíti. Ez sem túl megnyugtató.

A másik alternatíva, hogy az utcai felhasználáshoz megfelelő sűrítés érdekében a 2.3-as hengerfejét vesszük alapul, és abba építjük be az RS-technikát. De mivel a 2.3-as motor a 15%-kal nagyobb lökettérfogata ellenére is csak ugyanolyan erős, mint az RS2000-es, ezért mindenképpen részleteiben menően érdemes volt megnézni, hogy mik is a különbségek az RS2000 és a 2.3 16V hengerfeje között.

Szorgos összehasonlításba és méricskélésbe kezdtem. A szívócsatorna keresztmetszetével kezdtem.

Szívócsatorna összehasonlítás

Szívócsatorna összehasonlítás

A legszembeötlőbb különbség az injektor általi befecskendező-sugár számára kialakított “üreg”. De a látvány ellenére a két csatorna a légáramlás szempontjából résztvevő lóversenypálya legnagyobb szélességét és magasságát megmérve azonos keresztmetszetet adott ki. Hát, elsőre ez jó hír, itt a 2.3-as legalább nem kisebb. Viszont az üzemanyag-befecskendezés számára kialakított “üreg” a 2.3-ason lágyabb és ezáltal számomra sokkal szimpatikusabb. Így egy pont a 2.3-as hengerfej használata mellett.

Lássuk mi újság a kipufogó-oldalon!

Kipufogó-csatorna összehasonlítás

Kipufogó-csatorna összehasonlítás

Itt egyszerűbb volt mérni, de a végeredmény szintén önmagáért beszél: a kilépő keresztmetszet mm-re egyforma. Bár itt a képen nem látszik, de a csatornában a két szelep közötti fal a 2.3-asnál egy kissé vastagabb, ami azért előnyös, mivel azon a falon belül hűtővíz folyik, így egy kissé jobb a lokális hűtés, kevésbé lesz hajlamos az öntvény a repedésre. Egy újabb pont a 2.3-as hengerfej javára.

Lássuk az égésteret!

Égéstér-összehasonlítás

Égéstér összehasonlítás

Az égésteret összehasonlítva meglepő(?) hasonlóságra bukkantam: a két hengerfej megfelelő szelepei egyformák. Tehát ebben sincs eltérés, ez sem indokolhatja a 2.3-as fajlagosan 15%-kal kisebb teljesítményét. Viszont az égéstér térfogata jelentősen különbözik. Ez a 10ccm különbség már igen problémássá teheti a konverziót. Számszerűen, ha a 2.3-as blokkra feltesszük az RS2000-es hengerfejet, akkor a 10-es sűrítési viszony azonnal 11.7-re ugrik fel. Ez ugyan még nem szélsőségesen magas,  egy sporttengellyel, magas oktánszámú benzinnel és programozott előgyújtás-görbével egészen szép jelleget kölcsönözhet a motornak. Bár ez az érték azért egy alacsony fordulaton (is) járó utcai motornál a túlzottan visszavett előgyújtás végett nagy terhelésnél már inkább gyengülést okoz, mint pluszt. A nagy sűrítés előnye magas fordulaton aknázható ki. Ezen felül pedig még egy el nem hanyagolható különbség van két égéstér között: ez pedig a belső átmérő. Az RS2000-es égésterének a belső átmérője 86-os, míg a 2.3-asé gyakorlatilag 90-es. Vagyis az RS2000-es hengerfej körbe mindenhol 2mm-t rátakar a 89.6mm-es átmérőjű 2.3-as dugóra, ott egy éles lépcsőt “belógatva” az égéstérbe. Változatlan formájában ez sem segít túlzottan a kopogásos égés elkerülésében. Ebből fakadóan viszont itt is a 2.3-as hengerfej felé billen a mérleg nyelve…

És még egy átgondolt módosítást, fejlesztést vettem észre a két hengerfej között, a 2.3-as javára. Ez pedig az égésterek közötti tér hűtése egy plusz vízcsatornával!

Hűtési koncepció összehasonlítás

Hűtési koncepció összehasonlítás

Az RS2000-es (baloldali) hengerfej égésterei között csak a hengerfejöntvényen belül van vízáramlás, de mivel túlzottan is zeg-zugos egy hengerfej víztere, ott amolyan inverz viharsarok van, ahová nem nagyon megy a víz, hacsak nem kényszerítik. Ez a hengerfej lokális túlmelegedését jelentheti, ami okozója is lehet a gátrepedéseknek. Ezzel szemben a 2.3-as (jobboldali) hengerfej égésterei között megnyitottak egy csatornát lefelé, így ott a blokk felől relatív hidegebb víz tudja hűteni a motoron belül amúgy is legmelegebb égésteret, csökkentve ezzel a gátrepedés kockázatát. Most mondjam azt, hogy egy újabb pont a 2.3-as javára…? :lol:

Viszont eddig semmit sem találtam, ami indokolná a 15%-os teljesítménycsökkenést. Magukat a csatornák alakját összehasonlítva sem találtam releváns eltérést a két hengerfej között, így igazából két dologra redukálódott az eltérés:

  • az RS2000-es nagyobb sűrítési viszonya (10.5 a 10:1 helyett)
  • más vezérműtengely-profil

Egy gyors, és nem túl sok mindent eláruló bütyökmagasság-mérést eszközölve azonnal kézzel fogható is lett a feltételezés. Bár a pontos értékeket nem írtam fel, mivel a bütyökprofilt végig akarom mérni és egy görbét rajzolni belőle, de az emlékeim szerint a 2.3-as szelepei valahol 8,7mm körüli mélységben nyitnak be, míg az RS2000-es szelepei határozottan megütik a 10mm-es benyitást. Ezen felül a benyitás ideje is nyilván különbözik, de erről csak a végig-indikált bütyökprofilból rajzolt görbék összehasonlításában lehet bármit is mondani. Erről majd a következőkben írok még - lévén eddig nem volt kapacitásom rá, hogy végigmérjem a 2×2 bütyköt és felvigyem egy táblázatba, amiből görbéket készíttetek a programmal. :-/

Nos, hát akkor kialakult a koncepció. A blokk megy fúrásra, kap egy garnitúra, túlméretes új dugót; a hengerfejből a 2.3-aséból kezdek el építkezni. Összeszedegettük a cuccokat és irány a gépműhely…

– Geree

Geree 2014.11 - Sierra RS2300 , ,

Hozzászólások lezárva