Bejárat > Blog - tematizálatlanul > Menetjavítás

Menetjavítás

2015. január 11.

Van úgy, hogy az ember túlzottan meghúz egy csavart. A jobbik eset, amikor a csavar szakad szét, mert akkor a beleszakadt csavar egy nem is túl speciális módszerrel kihajtható és új csavarral újból összeállítható a csavarkötés. A rosszabbik eset az, amikor a csavar az erősebb és egy túl erős meghúzásra a zsákfuratban lévő menetet a csavar egyszerűen “kihúzza” az anyagból. Hát ilyenkor biza tud cifrákat mondani az ember. Ilyenkor jöhet szóba a menetjavítás.

Helicoil

Helicoil

Egy kihúzott menet nagyon bosszantó, de a legtöbb esetben felfúrható az anyag egy lépcsővel nagyobbra és meg van oldva. Viszont vannak esetek, amikor ez nem megoldható. Amikor pl. az alkatrész menetmérete a kötött, mint az izzítógyertya, a befecskendezőszelep, a gyújtógyertya, a hengerfejcsavar, az olaj-leeresztő csavar stb. Ilyen esetekben nincs mód arra, hogy felfúrva egy mérettel nagyobb menetet készítsünk el, lévén az izzító- és gyújtógyertyák is pl. az első égésnél igen messzire lennének ellőve. :-)

Tehát marad a javítás, amire szerencsére már az eredeti menet szilárdságát meghaladó szilárdságú megoldás létezik. Lássuk, hogy is készül? Először is szükség van az adott méretű készletre. Egy menetmérethez egy készlet tartozik, tehát az M6×1-hez és az M6×0.75-öshöz két, különböző készlet kell.

Menetjavító készlet

Menetjavító készlet

Miután felismertük, hogy kihúztuk a menetet, és az igen cifra káromkodáson is túlestünk, megnézzük, milyen rombolást végeztünk. Itt az úszóház jobb alsó sarkánál lévő furat szorul némi lelki támogatásra.

Kihúzott menet

Kihúzott menet

Ezek után neki lehet állni a javítási műveletnek. Az első lépés a kiszakadt menet felfúrása. Ez egy kicsivel mindig nagyobb, mint az eredeti menet külső átmérője. Így pl. egy M5-ös furat javításához 5.2-es fúrót adnak a készletben. Ezzel szépen fel kell fúrni a kiszakadt menet furatát. Ez maradéktalanul kiszedi a régi menet maradványait, és egy szép hengeres furatot készít elő a következő lépéshez.

Felfúrás

Felfúrás

Ezek után a készletben található menetfúrón a sor. Kár reménykedni, hogy egy olcsó, standard méretű menetfúróval meg lehet oldani a műveletet, ugyanis egyedi méretű menetfúró szükségeltetik hozzá. Ehhez a normál menetemelkedésű M5-ös menethez pl. a képen is látható, 6.15-6.2mm-es átmérőjű menetfúró szükséges.

Menetfúró

Menetfúró

A betét számára szükséges menet elkészítése semmiben nem tér el a normál menetvágástól. Ugyanúgy érdemes fúró-vágó spray-t vagy faggyút használni.

Menetfúrás

Menetfúrás

Miután kész a betét számára szükséges menet, a betéteken a sor. Az egész technológia a betétekre alapul. Ezek egy rombusz keresztmetszetű szálból vannak feltekerve, amelynél a rombusz hegyes-szöge megegyezik az eredeti menet profilszögével. Metrikus menet esetében 60°. Ezeket tekerik fel egy spirál(húzó)rugóhoz hasonló módon úgy, hogy a menetek összeérnek.

Menetprofil

Menetprofil

És így néznek ki a beépítésre váró betétek, a behajtó társaságában:

Menet-betétek és a behajtó

Menet-betétek és a behajtó

A betétek végén az utolsó menet be van hajtva a betét közepe felé, ennek a segítségével lehet behajtani, mivel ebbe kapaszkodik bele a behajtó felsliccelt hornya. Az alábbi képen látható módon, a betétet mindig a behajtott menetvéggel előrefelé kell behajtani az anyagba.

Behajtásra előkészítve

Behajtásra előkészítve

Szépen, érzéssel kell elkezdeni a betét behajtását, mivel puha anyag esetében előfordulhat, hogy megsérti a menetkezdetet és ferdén kezd neki. Ilyenkor, ha az ember nem veszi észre, könnyen okozhat újabb bajt, mivel a betét megszorul és se ki, se be. De ha a betét szépen beletalált az anyagban lévő menetbe, akkor a behajtóval szépen, kézi erővel is egész könnyedén be lehet hajtani.

Félig behajtva

Félig behajtva

A behajtásnál pedig arra kell ügyelni, hogy a betét felső vége legalább egy fél menetnyivel az anyag felszíne alatt érjen véget, különben könnyen előfordulhat, hogy egy figyelmetlenül elkapkodott csavarbehajtásnál a csavar a betét első menetébe belekapva elkezdi kihúzni azt. Na ilyenkor már tényleg nehéz az orvoslás, ugyanis ami betét bent van, az már nem jön ki. Szóval inkább hajtsuk mélyebbre, akár 1 teljes menettel is az anyag felülete alá. Abból baj nem lehet. Az úszóház jobb-alsó meneténél látható, mennyire van aláhajtva a betét.

Behajtva

Behajtva

Ha a betét a helyén, akkor már csak egy dolog maradt hátra: azt a kis pucukát eltávolítani a betétből, amivel behajtottuk. Az úszóház jobboldalán, a kép felső furatában látható a kis pucuka.

Eltávolítandó pucuka

Eltávolítandó pucuka

Ennél már semmi sem egyszerűbb, ugyanis a betét a pucuka előtt nem sokkal el lett gyengítve, így csak egy kis pálcával meg kell ütni a pucukát, amely azonnal le is törik.

Pucuka letörése

Pucuka letörése

Nem elég rutinnal előfordulhat, hogy a kis pálcával való megütés hatására a pucuka csak legörbül, de nem törik le. Ezt érdemes ellenőrizni, mert ha csak legörbült, akkor a csavar megszorul és erőltetve tönkretehetjük az újonnan megjavított szép menetünket. A pucuka, ha letört, így néz ki, ezt kell keresni.

A pucuka maga

A pucuka maga

Ezek után már kész is a javított, az eredeti méretű csavarral használható, új menet.

A kész menet

A kész menet

És miután a pucukát letörtük, a betét már nem mozdítható, se le, se föl, lévén a betét terheletlen állapotában kissé nagyobb átmérőjű, mint a számára elkészített menet, így behajtáskor kissé összenyomódik, zömül. Ez biztosítja azt, hogy a csavar behajtásakor a betét ne mozduljon el. És mivel fent is élesen vágják le a betétet, lent pedig a kikönnyítésnél való eltörésnél is ugyanígy törik el, ezért a pucuka letörését követően ez az órarugóhoz hasonlóan befeszül az anyagba, és az éles végek miatt a rugós alátéthez hasonlóan beleharap az anyagba, tehát minél inkább el akarna mozduni, annál inkább beleharap. És nem mozdul el. Innentől pedig már tényleg szándékosság szükséges ahhoz, hogy egy ilyen menetet valaki tönkretegyen.

Feszültség-eloszlásÉs akkor most itt utalnék vissza a cikk-bevezetőben említett, a menet szilárdságnövelő részére. Nézzük meg a jobboldalon látható képet. Ha az eredeti menet anyaga valami relatív puha fém, mondjuk spiáter volt, az könnyen “kihúzható”. Ha a betét kerül bele, akkor a menet teherviselő felülete is jelentősen megnő, hisz innentől nem egy átmérő 5-ös menet átmérőjén terheljük az eredeti anyagot, hanem 6.2-es átmérőn. Vagyis nagyjából a kerülettel arányosan nagyobb felületen. Ez jelen esetben ca. 24%. Ennyivel nagyobb felületen viszi át az eredeti anyag a csavarkötésből származó erőt. Vagyis ennyivel kisebb feszültség ébred az anyagban, ennyivel távolabb kerültünk a folyáshatártól. Összevetve egy anyagában elkészíett menetes kialakítást egy betétes menettel, nagyon jól látható, hogy hogyan oszlik el az egyes menetek között az össz húzóerő. A sima menetnél az első menet veheti fel a teljes terhelés akár 50%-át is. Ez a betétnél máris csak 30%. A sima menetnél az 4. menet után már nincs érdemi terhelésfelvétel. A betétnél még a 6. menetnél is nagyobb az igénybevétel, mint a sima menet negyedik meneténél.

A másik óriási előnye, hogy a betét kemény anyagból van. A csavar behajtásakor pedig nem csak húzóirányban terheljük az anyagot, hanem a menetet nyírásra is. Ez jelentősen rontja a kialakuló helyzetet, pláne egy relatív puha anyag esetében. Itt viszont az eredeti anyagot egy sokkal inkább megoszló terheléssel terheljük, a csavarbehajtás súrlódó és nyíró igénybevételének igen jelentős részét a kemény betét veszi fel. Tehát ez egy nehezen számszerűsíthető, de mindenképpen a kötés szilárdságát tovább javító momentum.

A menetjavító betét anyaga is többféle lehet. A legtipikusabb a rozsdamentes, így attól sem kell tartani, hogy összerohad a csavarral. De mellékelek egy elég beszédes táblázatot.

Menetjavító betétek anyagai

Menetjavító betétek anyagai

Felületkezelés terén is számos változat létezik, a felhasználás feltételeihez alkalmazkodva.

Betétek felületkezelése

Betétek felületkezelése

A betétek egyébként számtalan változatban és kialakításban léteznek, melyet az alábbi képen is láthattok.

Betétek sokasága

Betétek sokasága

Attól függően, hogy mekkora terhelésű az eredeti menet, valamint milyen minőségű az eredeti anyag, kapható 1D, 1.5D és 2D hosszúságú betét is. A méretskála természetesen nem áll meg a metrikus meneteknél, ugyanúgy kapható Whitworth menet, UNC, UNF, NPT, BSF, BSW még sok más méret is. És a fenti kép bal alsó sarkában látható betétnél a középső menetet hatszög-alakban deformálták, ezzel megoldva a kötés önzárását. Nagyon praktikus, amikor nincs elég hely, vagy a kötés szilárdsága miatt rugós alátét nem használható, és az esetleges hőmérsékleti vagy vegyi igénybevételek miatt a vegyi menetrögzítők (pl. Loctite) sem jöhetnek szóba.

Szóval senki ne essen kétségbe, ha egy menetet kihúzott, teljesen profi megoldás létezik a probléma orvoslására!

– Geree

Geree Blog - tematizálatlanul , , ,

Hozzászólások lezárva