Bejárat > Ínyencségek > Dugattyú valamikor a ‘60-as évekből

Dugattyú valamikor a ‘60-as évekből

2015. január 12.

Ernő - aki a csodaszépen restaurált Feliciáját bocsátotta a rendelkezésünkre az idei nyáron tartott esküvőnk alkalmával - hozta át megmutatni az új zsákmányát: egy garnitúra, gyári, új dugattyút, természetesen a Feliciába. Több érdekesség is látható rajta. Az olajvisszafolyást az olajáteresztő gyűrű alatt nem bízták a véletlenre. Itt még nem spóroltak a megmunkálással. Aminek vissza kell folyni, annak kell a hely. A másik érdekesség pedig a négy gyűrű használata. Az elszigetelt keleti kommunizmus nyilván nem tudott táplálkozni a nyugati tapasztalatokból, és akkor még ez a megoldás tűnt jónak/szükségesnek.

Felicia dugattyú - előlről

Felicia dugattyú - előlről

De amin én is erősen meglepődtem, az az alábbi képen látható. Elsőre, amikor megláttam, azt hittem, hogy beleszaladt a vágótárcsa, és selejtként hajigálták ki a dugattyúkat. De nem, mert mind a négy dugattyú pontosan ugyanígy van felsliccelve…

Felicia dugattyú - hátulról

Felicia dugattyú - hátulról

Kérdeztem Ernőt, hogy ezmiez, mire mondta, hogy mindegyik dugó ilyen, különben besül a motor. Innen következtettem, hogy a hőtágulással nem tudtak anno mit kezdeni. Akkor még nyilván nem tudták szimulálni, hogy milyen a dugattyún belüli hőeloszlás, így nem tudták hozzáigazítani a méreteket sem. Viszont ha túl kicsire készítik a dugót, ami nem szorul meg, akkor az meg számos egyéb problémát generált. Elkezdtem megmérni a dugót a miértek megválaszolására. A hordósság, vagyis, hogy a dugótető felé csökken az átmérő, az megvolt, de az már nem, hogy a csapszeggel párhuzamos irányban kisebb átmérőjűnek kell lennie. Vagyis az átmérőt a dugattyú teljes magasságán mérve mindenhol hengeres felületet mértem. Úgy tűnik, hogy az 50 évvel ezelőtti Csehszlovák ipar még vagy nem ismerte fel, hogy a csapszeggel párhuzamos irányban a dugattyúnak kisebb átmérőjűnek kell lennie, különben megszorul; vagy pedig még nem tudott olyan esztergát készíteni, ami a csapszeggel párhuzamos irányban kisebb átmérőjűre esztergálta a dugókat. De mivel a megszorulás probléma volt, így a dugókat felsliccelték, így kezelve a megszorulás problémáját. A motort megterhelve, ettől még persze ugyanúgy feszült a dugattyú a hengerben, s a kopás is elég jelentős volt a dugattyú és a henger között, de a szoknya ilyenformán biztosított deformációja legalább besülni nem engedte a motort. Érdekes, nem? :-)

– Geree –

Geree Ínyencségek , ,

Hozzászólások lezárva