Bejárat > Ínyencségek > Egy érdekes karburátor

Egy érdekes karburátor

2014. augusztus 25.

A minap egy igen érdekes jószág került hozzám, egy még érdekesebb karburátorral. A jószág egy GO-PED, ami roller és a moped keresztezéséből kialakult állatfajta. A karburátor viszont talán még érdekesebb…

Walbro WT-603

Walbro WT-603

Még mielőtt elmerülnék a karburátor ínyenc megoldásaiban, egy pár szó a járműről. A járművet valószínűleg ugyanúgy, mint sok minden mást is, a lusta műszaki emberek keltették életre. Egyben ötvözi a roller kis súlyát és mobilitását a moped motorizáltságával.

Goped sport

Goped sport

Belvárosban mindenképpen van létjogosultsága, hisz a hónalj alatt is elfér, fel lehet szállni vele járműre, viszont még a széria verziók 2-3 lóereje is képes közel 50km/h-s sebességet elérni.  És ha akar az ember, akkor megáll a gyalogosok között a járdán kirakatot nézni; de ha haladni akar, akkor a városi forgalom tempóját tartva haladhat az úton. Alapjában örökhajtós, tehát ha az ember megáll vele, akkor a motor is leáll. Ellenben ha az ember el akar indulni, elég meglökni és máris beröffen. Belvárosban valóban praktikus lehet. De a benzinmotoros verziónál azért némileg árnyalja a képet az, hogy az akár 12000-es fordulaton is járni képes kétütemű motor nem kicsit hangos. Mint egy kifejezetten hangos robogó. Ráadásul mivel kétütemű, ezért nem is kifejezetten környezetbarát. Képzeljük csak el ezt a hang- és légszennyezést, amit ezek okoznának Budapesten akár már tízezres nagyságrendű darabszámban is…

De mivel nem akarok eltérni a témától, vissza a karburátorra. Szóval, a Walbro cég fejlesztett a relatív kis lökettérfogatú belső égésű motorkhoz egy üzemeltetési pozícióra érzéketlen karburátort. Első sorban valószínűleg modelljárművekhez, mint pl. RC repülő, helikopter, vagy épp autó, de eme üzemi pozícióra érzéketlen tulajdonsága miatt előszeretettel használatos láncfűrészeknél, fűkaszáknál és hasonló kisgépeknél is. És mivel a motoros roller a 20-30ccm-es lökettérfogata pont beleesett abba a tartományba, ahová ezt a karburátort tervezték, így eme karburátor kis mértékben erre átalakított verziója került a Goped-re is.

Walbro karburátor

Walbro karburátor

Lássuk, mit is tud!
- Nagyon kicsi és nagyon kompakt
- Fojtószelepes terhelés-szabályzás (szemben a klasszikus kétütemű karburátorok tolattyús-súbertűs megoldásával)
- Saját, beépített, pillangószelepes szivató
- Integrált benzinpumpa
- Minden pozícióban működőképes
- Megbontás nélkül, egymástól függetlenül állítható a kis- és a magasfordulati keverék
- S végül, de nem utolsó sorban egy integrált mechanikus pumpa a benzin felszívására - üzemanyagkifogyás vagy rendszermegbontás esetére

Kezdjük a funkciókat az áramlási irány szerint sorba.

Benzinpumpa
A karburátor második leghasznosabb funkciója, hogy beleintegrálták a benzinpumpát. (Az első, hogy pozíció-érzéketlenül képes működni)

Működés

Működés - metszetben

Ezt az egységet a kép tetején láthatjátok. De hogyan is működik? A szívócső pulzáló vákuumával. A szívási ütemben a szívócsőbéli vákuum a (2)-es membránra is húzóerővel hat, így az (1)-es tápcsonkon készenlétben álló benzint a (7)-es visszacsapószelep keresztül beszívja - miközben a (3)-as visszacsapó-szelepet lezárva tartja. Amint lecsökken a szívócsőben a vákuum, a membrán két oldalán kialakuló nyomásviszonyok miatt a (7)-es visszacsapó-szelep lezár és a szivattyú a korábban beszívott benzint a (6)-os tűszelep előtti (5) térbe kényszeríti.

Szintszabályzás
A (16)-es membránnak a (15)-ös rugó tart ellen. A (9), (10) és (11)-es kisfordulatú üzemért felelős furatok, valamint a (19)-es nagyfordulatért felelős furatokon lép be a membrán feletti térbe a torokban kialakuló vákuum. Kis fojtószelep-állásoknál kicsi vákuum hat a membránra, így csak kis mértékben nyitja meg a tűszelepet; míg teljes gáznál mind a négy furaton hat a vákuum a membránra, így a tűszelep is jobban megnyílik. Ebből látszik, hogy mennyire kényes a szerkezet a tűszelepet nyitó-záró lemezke magasságára. Nem kell túl nagy eltérés ahhoz, hogy vagy üzemképtelenre szegényedjen el, vagy ugyanilyen módon üzemképtelenséget okozva dúsuljon el a keverék.

Kis fordulatú üzemállapot
A (8)-as fojtószelepet nyitja a gázkar. A  (9)-es alapjárati és a (10) és (11)-es átmeneti furatokon keresztül érkező emulzió határozza meg a kisfordulatú üzemet. Alapjáraton csak a (9)-es furat “dolgozik”, majd ahogy nyílik meg a fojtószelep, úgy lép be a (10)-es, majd a (11)-es átmeneti furat is. Így alapjárattól biztosít finom átmenetet egészen 1/3 - 1/2 gázig. A motorba jutó keveréket nem egy pontosan kalibrált fúvóka határozza meg, hanem egy kúpos állítócsavar (13). Ez egy igen finom beállítást tesz lehetővé, ugyanakkor pont ugyanez a hátránya is: avatatlan kezek nagyon könnyen el tudják rontani a jó beállítást. A tapasztalatom szerint már egy NEGYED fordulatnyi állítás is teljesen el tudja rontani a működést. Másképp fogalmazva, a jó beállításhoz képest ±0,5 fordulat a beállítási tartomány, ezen túl indíthatatlan a motor!

Nagy fordulatú üzemállapot
Amint a fojtószelep eléri a korábban említett 1/3 - 1/2-os nyitást, a kis fordulatért felelős furatokra ható vákuum nagyban lecsökken, viszont a motor üzemanyag-igénye megnő. A venturiban kialakuló vákuum hatására e gázkar-állás felett indul áramlásba a keverék a magasfordulati rendszeren keresztül, amely teljesen analóg módon működik az autók karburátorainál megszokott főfúvóka-rendszerrel. A magasfordulati keverék szabályzása itt is főfúvóka nélkül, egy kúpos állítócsavar (18) segítségével történik.

Hidegindítás
A motor hidegindítása a (20)-as pillangószelep elzárásával történik, amely így a motor beindításhoz szükséges mértékben dúsítja a keveréket. A motor beindulása után szinte azonnal ki lehet nyitni a szivatót, és a motor onnantól már közel üzemmelegként használható a motor. Viszont kissé árnyalja a képet a dolog, hogy a jármű konstrukciójából fakadóan csak akkor jár a motor, ha a jármű gurul, így üresben való melegítő-járatásra nem igazán van lehetőség.

_________________________________________________________________________________

Összegezve, egy nagyon szép megoldásokkal teletüzdelt karburátorról van szó, ugyanakkor sajnos az is látszik benne, hogy a tervezés során az egyszerűségre és az olcsó gyárthatóságra törekedtek. Nincs benne például gyorsítóberendezés, aminek a hiánya önmagában még nem lenne baj egy RC járműben, hisz ott nem tűnik fel és nem is zavaró, ha gázadásra nem azonnal reagál a motor. Itt viszont már zavaró a hezitálás, a torpanás és ezt csak egy keverékdúsítással lehet kompenzálni. A “benzinszint” beállítására hihetetlenül kényes és célszerszám nélkül nem is lehet pontosan beállítani. Ennek hiányában pedig nagyon könnyedén lehet üzemképtelen a motor. Ugyanilyen kényes a kúpos csavarokkal való beállításra is. Tény, hogy így finomabb beállítást tesz lehetővé, mint egy kalibrált fúvóka használatával; de az a fúvóka is pénzbe kerül, az alapjárati keverék-állító csavart akkor sem lehetett volna megúszni, és a fúvóka cseréléséhez pedig szintén nagyon pontos gyártósorra van szükség. Így logikusabb, hogy elhagyták. Viszont a tolattyús terhelésszabályzás helyett a fojtószelepes konstrukció alapvetően szebb megoldás. Ahogy a pillangószelepes szivató is. Habár itt is hiányzik az, hogy beindulás után valami kissé visszavegye a dúsítást. Tehát ha az ember beindulás után nem veszi vissza a szivatót, akkor pár mp-en belül megfulladhat a motor. De ha visszatolja, akkor leállhat. Tehát finom, analóg állításra van szükség.

Összegezve, tényleg szép, átgondolt megoldások vannak benne, és amire tervezték arra jó is, de tény, hogy az egyszerűsége miatt azért ne várjon az ember tőle olyat, mint amit egy háromszor összetettebb szerkezet tud csak. Aki tehát egy pár kompromisszumot el tud fogadni eme karburátortól, az cserébe egy meglehetősen ügyes és praktikus kis szerkezetet tudhat a magáénak. Legyen az akár egy RC helikopterre, akár egy láncfűrészre, akár egy Goped-re feltéve…

– Geree

Geree Ínyencségek

Hozzászólások lezárva