Bejárat > Eset-tanulmányok > Egy nagyon trükkös hiba…

Egy nagyon trükkös hiba…

2014. július 16.

Bár nem teljesen motoros vonatkozású a cikk, de egy újabb tanulságos eset megoldását teszem most közkincsé. Avagy minden problémának oka van, még ha rendszertelenül produkálja is az autó. Itt most egy ilyen tréfált meg minket. De rendesen…

Vajon hol a hiba...?

Vajon hol a hiba...?

Előzmények:
Schmidi autóján többször előjött egy olyan probléma, hogy ha melegen akarta az ember beindítani, akkor “elcsuklott” az önindító. Bár egy kis mértékben növelve lett a sűrítés, 9.5-ről bő 10-re, de ez még nem indokolná, hogy az önindítót túlterhelje és ne bírja átforgatni. Pláne úgy, hogy hidegen pedig bármikor kifogástalanul tekerte a motort.

Kiderült, hogy a gyújtáselosztó röpsúlyai valószínűleg beálltak, mert 20° alá még az elosztó végállásában sem lehetett levinni az alap-előgyújtást. Ez már indokolhatja az elcsukló indítózást! Kicseréltük az elosztót, alapelőgyújtás már szépen beállítható lett, de a probléma változatlan módon jelentkezett.

Ekkor arra gondoltam, hogy hátha nem kap elég áramot az önindító. A “plusz” közvetlenül a motor előtt elhelyezkedő önindítóra megy, a test pedig a motorblokk hátuljára, a motortartó bak mellé, ami a fenti képen a szelepfedélen lévő 1.6-os felirat mögé esik valahol. Az autó 32 éves korából fakadóan volt egy feltételezésem, hogy már eloxidálódtak a saruk. A plusz saruit, csatlakozóit megsavaztam, megcsiszoltam mind a két végén, és visszatettem. A testkábelt pedig mivel úgy éreztem, hogy nagyon távol van az önindítótól, és a teljes indítóáramnak át kell mennie több, nem kis átmeneti ellenállást jelentő koszos-olajos csavaron és alkatrészen mire elér az önindítóhoz, ezért kivettem a gyári testkábelt és helyettesítettem egy új, vastagabb vezetékkel, amit közvetlenül a váltóharangra csavaroztam. Így a legkisebb ellenállású az áram útja az önindítóig.
Az otthoni melegrejáratás és többszöri indítózgatás során egyszer sem sikerült produkálni az elcsukló indítás tünetét. Ezzel úgy tűnt, hogy meg is oldódott a meleg-indításkori elcsuklás, örültem. Próbakör! Már majd’ 10-15 perce mentem vele, és minden hibátlanul is tette a dolgát, amikor egyik pillanatról a másikra elment a teljes villany az autóból, minden kialudt. Félregurultam az út szélére, amikor is látom, hogy a motortér jobb hátsó részéről, ahol az akku van, füst száll fel. Persze kinyitni nem tudtam a géptetőt, mert miért ne akkor ugrott volna ki bowden a helyéről. Ł×ߤ#@˛%§

Azt hittem, hogy hülyét kapok! Fel fogom gyújtani az autót?!? Szerencsém volt, alábbhagyott a füstölés. Havert felhív, autó hazahúz, otthon géptető az autó aláfekve valahogy kinyit, és akkor látom, hogy az akku és a kaszni közötti kábelről teljesen lefolyt(!) a szigetelés.

Leolvadt szigetelés

Leolvadt szigetelés

Hát itt nem kicsi áramnak kellett folynia, mivel a biztitáblán átfolyó maximális áram ezen a vezetéken kapja a testet. Tehát az összes fényszóró, hátsóablakfűtés, szivargyújtó, ablaktörlő, minden. Vagyis 100A-t zokszó nélkül, enyhe vállrándítással ki kell bírjon. Ez pedig nem kicsit melegedett túl, ha így lefolyt róla a szigetelést. Ez már zárlati áram, ami egy ilyen akku esetében simán 500A felett van. Viszont egyetlen bizti sem ment ki, tehát nem arra folyt az áram. Vagyis akkor valami olyan alkatrészen keresztül, ami nincs biztikörre téve. Ez pedig csak az önindító és a generátor lehet. Első körben egy bennragadt önindítóra gondoltunk, hisz ha a bendix bennmarad, és még a szabadonfutó is megszorult volna, akkor a motor forgatja az önindítót, s az pedig akkor generátorként működik. Ráadásul az üzemi fordulatszámhoz képest akár bő 10x-es fordulatszámmal. Ez már okozhat anomáliát! Rákerestünk a neten, és valóban dokumentáltak már ilyen esetet. Önindító kiszed, egy szakműhelybe elvisz, ott szétszed, átnéz, de semmi ilyen jellegű baja nem volt. Nem ragadt be, nem melegedett túl, minden hibátlan. Itt kezdtünk tanácstalanok lenni…

Akkor nem marad más, mint használni és várni, hogy mikor jön elő legközelebb. De azért bekötöttem egy digitális feszültségmérőt a műszerfalra, hogy ha valami anomália történik, akkor a feszültségen annak látszania kell. Akár elszalad, akár leesik. Meg persze azért még egy poroltót is betettünk az autóba…

Autó gond nélkül hazajutott a gazdájával, minden tökéletes. Majd ca. két hét után hív Schmidi, hogy az autó produkálta a tünetet. Minden villany elment, autó megállt. Szerencsére még nem ment messzire, így haza tudták húzni.

Megszerveztünk egy autó-felülvizsgálatot. Amíg mentünk oda, elemezgettünk. Az esetet követően mind a két akkusaru megfoghatatlanul forró volt. De sem a tápkábel, sem pedig az utólag behúzott, váltóharangra menő testkábel nem. Csak az akku negatív és a kaszni közötti testkábel a saruval együtt, valamint az akku pozitív saruja. A testkábel pedig ugyanúgy, mint az előző esetben is, már kezdte elveszteni a szilárdságát, tehát nagyon nagy áram folyt rajta. Sokszorosa annak, amire tervezték. Próbáltunk okfejtegetni…

- Az áramkörnek valamerre záródnia kell
- A karosszérián keresztül záródik, de nem a biztitábla felé folyik
- Önindító kizárva
- Generátor még lehetne, de annak jóval vékonyabb a plusz vezetéke, mint a kaszni-test vezeték és semmilyen nyom nincs rajta, hogy melegedett volna.
- Merre tud még a plusz elindulni az akkutól, ha az önindítóhoz menő nagyáramú vezetéken nem, a biztitábla felé nem, és más releváns keresztmetszetű vezeték nincs a pluszra kötve…?!?
- És még ráadásul rapszódikusan is jön elő…

A teljes tanácstalanságban egy generátor-cserével próbálkoztam volna meg, bár én is éreztem, hogy ez nem fog eredményt hozni. De legalább zárjuk ki ezt is…

Megérkeztünk, autó beindít, nézelődünk, méricskélünk, alkatrész-fogdosás, de semmi rendelleneset nem sikerült találni sehol.

Látszólag minden rendben

Látszólag minden rendben

Már épp hozzákezdtünk volna a generátor-cserélhez, amikor Schmidi édesapja leguggolt az autó mellé. Szerencsénkre pont az akkuoldalon és észrevett valamit: az akku-pluszra tett sarut összehúzó csavar alátétjén “hegesztésnyomok” vannak. De hát a közelében nincsen semmi, amihez hozzérhetne! Aham, nyitott motorháztetőnél…

Gyorsan megnéztük a géptető belsejét és biza ki van lyukadva. Amolyan hegesztéssel elfolyatós, átlyukasztós módon. De hát nem is ott van az akkun a saru, hanem egy jópár centivel odébb! Az alábbi képen látszik is, hogy hol ért hozzá a géptető-szigeteléshez az akkusaru. És hogy mennyivel van odébb a kilyukadás. De akkor ez meg hogyan?!?

Hegesztési átlyukadás???

Hegesztési átlyukadás???

Persze itt már láttuk az alagút végén a fényt, ami még csak nem is dudált, és már csak az okot kellett megkeresni, hogy mi, hogyan és leginkább miért érhetett össze? A probléma fő oka több-összetevős volt:

  1. Az akkut leszorító lemez nem volt rendesen meghúzva, emiatt egy  tempósabb jobbkanyarnál az akku el tudott csúszni jobbra
  2. Nem a belevaló méretű akku volt benne, hanem egy lépcsővel nagyobb, ami elférni elfér, csak kicsivel nagyobb, így közelebb került a géptető kilyukadt pontjához
  3. A sarut összehúzó csavar alá nem egy normál méretű, hanem nagyobb átmérjű alátét volt betéve, ami kissé jobban kiállt

És mindezek együtt, a szélesebb és nem lehúzott akku a nagyobb átmérőjű alátéttel a sarujában egy tempósabb kanyarban jobbra rendeződve tökéletesen beékelődött a géptető és az akkutálca közé. Tehát rövidre zárta az akku pozitív kapcsát a géptetővel, ami meg értelemszerűen testpotenciálon volt. És így adódott ki, hogy a kaszni testkábele terhelődött túl, máshol pedig nem látszott semmilyen elváltozás.

Az okot felismerve nem tudtuk, hogy kínunkban sírjunk vagy a probléma megoldását megtalálván nevessünk, de a lényeg, hogy egy újabb tanulságos tapasztalattal a tarsolyomban, az autót biztonságban tudva most már én is nyugodtan alszom… :-)

Összességében az analitikus probléma-keresés módszere - amivel végigjártuk, hogy mi mikor mit hogyan csinál - nagyon sokat segített közelebb jutni a megoldáshoz, és már egész közel is álltunk hozzá, csak nem tudtunk elvonatkoztatni attól, hogy a plusz sarutól mindenképpen valamelyik vezetéken indul el ez a (zárlati) áram. Ha ezt a feltételezést el tudtuk volna engedni, akkor pont szembetaláltuk volna magunkat a problémával. :-D

– Geree

Geree Eset-tanulmányok ,

Hozzászólások lezárva