Bejárat > Eset-tanulmányok > Egy bogár esete

Egy bogár esete

2014. június 23.

Egy Bogaras ismerősöm ajánlására egy másik Bogaras barátja keresett meg, hogy valami nem jó a karburátorral, mert rángat, indokolatlanul sokat eszik, meg úgy az egész valahogy nem jó. Bogárral még úgy sem volt dolgom, s amúgy is azt a technikát képviseli, amikkel szívesen foglalkozom, így az előzetes telefonos “vajonmirekészüljek?” beszélgetés után Gábor elgurult hozzám a jószággal…

'74 VW 1303

'74 VW 1303

A motor egyébként egy 1641ccm-es, és két darab 36-os Weber IDF etette a paripákat, henger-áganként egy. Az autó szívet melengetően szép, így pedig az nem elfogadható, hogy a működés ne legyen kifogástalan. Mielőtt szétkaptam volna - mint kölökkutya a lábtörlőt - mentünk egy próbakört. Úgy számomra is jobban megfoghatóvá válik a probléma. Már beindítani is nehéz volt, csak padlógázzal lehetett, és ott is “elcsuklott” néha az indítómotor. Beindítva érződött az alapjárati egyenetlenség, nyugtalanság, talán gyújtáskimaradás is. Kis gázra dadogott, rángatott. Nagyobb gázra ugyan szép hörgő hangja volt, és meg is indult, de valahogy nem olyan szépen és simán, ahogy az ember várná, hanem olyan idegesen. Ez az ideges és kihagyogatós viselkedés kapcsán első körben egy túl nagy venturi beépítésére asszociáltam…

Hát nézzük meg a beteget közelebbről. Az első tünet, amit még ki nem nyitott motorháztetőnél is hallani lehetett, az egy periódikus, fordulataszámfüggő nyiszogás. A géptetőt kinyitva a második pedig az, hogy a motor alapjáraton majd ki akart ugrani a helyéről, úgy billegett jobbra-balra. Amolyan szép egyhengeres traktorosan járt. Hát akkor itt a karburátorok szinkront nyomokban sem tartalmaznak, ez biztosan vár még rám. De miért csuklik el az önindító indítózáskor? Csak úgy kíváncsiságból rámérek stroboszkóppal, 40° az alapelőgyújtás. Szemeim jöttek ki, mint a csigának. Nosza, állítsunk rajta egy kicsit így frissiben. Beállítva 12°-ra, s láss csodát, a motor gáz nélkül, pöccre indul! Igaz, hogy a kisebb előgyújtás végett az alapjárati fordulat is leesett 500 körülire, de még így is pöccre indult, és “szépen” járt is. Már amennyire a szinkron nélküli karburátorok engedték szépen járni…

Sajnos a motorban több alkatrészt sziloplaszttal raktak össze, aminek ebben a motorban semmi keresnivalója. Sziloplasztnak mondjuk motorban egyáltalán. Ha már mindenképpen pasztázni akar valaki, legalább egy olaj, benzin és hőálló pasztát használjon. Ez mindig egy tanulságos jel számomra arról, hogy aki ezt csinálta, az mennyire igényes a kezéből kiadott munkára.

Hát lássuk, mi van beljebb, ássunk mélyebbre. Légszűrő fedele le. Hát, itt sajnos bebizonyosodott, hogy aki ezt a karburátoros rendszert rakta össze, vagy borzasztóan slamposan dolgozik és/vagy borzasztóan nem ért a karburátorokhoz. Esetleg palimadárnak nézte a tulajt és még a légtölcsért is rá tudta sózni. Ez a kép fogadott a légszűrőházba belenézvén:

A légtölcsér vajon ide vajon minek...?

A légtölcsér ide vajon minek...?

Költői kérdés: ha légtölcsér arra való, hogy a torokba belépő levegőt szép lágyan vezesse be a torokba, akkor a 36-os torokra feltett, 45-ös belső átmérőjű légtölcsér a kettő között kialakuló lépcső vajon mekkora fojtást jelent magasabb fordulatokon…? Ilyen feltételekkel ez a légtölcsér pont annyit ér, mintha rajta sem lenne a belépő-élen…

Még mielőtt nagyon megbontottam volna a motort, rátettem a szinkronműszert, hogy lássuk, mit mutat. Hát, ez szépen alá is támasztotta a korábbi feltételezéseimet. Szinkron összevissza, mint az ökörhugyozás. A kép is azért lett annyira homályos, mert úgy billegett a motor, hogy nem lehetett éles képet készíteni.

Szinkronteszt

Szinkronteszt

Csak a kíváncsiság kedvéért elkezdtem egy kicsit állítgatni rajta, hogy infót nyerjek, mi a baj. Érdekes módon a bal oldal gyakorlatilag nulla értékű szívósor-vákuumát nem sikerült 0.1 bar “fölé” vinni, akármit is csináltam. Ez pedig egy elég határozott falslevegőre utal. És ez a nyiszogást is alátámasztaná. Meglátjuk…

Másik dolog, amit észrevettem, az a nagyon nagy venturi. Konkrétan 32-es a 36-os torokban. Ha kicsi a átmérőkülönbség a torok és a venturi között, akkor Bernoulli törvényének értelmében nem fog tudni légnyomás-különbség kialakulni, így pedig a benzin sem fog tudni áramlásba indulni. Tehát a jó nagy karburátor ellenére dadogni, rángatni fog az autó, de a nagy fogyasztás mellett legalább még menni sem fog. Itt is ez az eset állt fenn.

Elkezdtem keresni bele kisebb venturit, de az árakat és a postaköltségeket figyelembe véve egyszerűbb volt legyártatni. A karburátorban lévő 32-es venturi alakját lemásolva csináltattam egy garnitúra 28-ast. Meg egy garnitúra fő- és féklevegő-fúvókát is, amit majd feldörzsárazva, a keveréket közben szélessávú szondával mérve állítok be.

Alkatrészek

Alkatrészek

Áramlástani szemmel nézve, az új venturit beépítve azért számomra megnyugtatóbb az új torok kinézete:

32mm vs. 28mm

32mm vs. 28mm

Utcai körülmények között, ahol az üzemi tartomány alsó és középső harmada fontosabb, mint a felső harmad, ott azért egyáltalán nem baj, ha kisebb a venturi, és hamarabb megindul a főfúvóka-rendszeren keresztül a porlasztás.

No, az összeépítéshez most már megvannak az alkatrészek, nézzük át a többi dolgot is. A karburátor átnézéséhez célszerű levenni azt a motorról, asztalon könnyebb. Persze a helyszűke miatt nem könnyű, nem férni el a turbinaházttól. Hát akkor vegyük le a karburátort a szívósorral együtt! De már itt is látszik valami, ami nem tetszett: a karburátor szivatója - ami egyébként be sem volt kötve - hozzáért a turbinaházhoz. Persze mind a két oldalon. (Itt már le van véve a szivató az úszóházról)

Összeért...

Összeért...

A szívósor szerelése eleve egy istenátka. Nem ikerkarburátorra tervezték, így pedig nagyon nehéz hozzáférni. Ráadásul aki előzőleg feltette a szívósort, mindenféle biztosítás nélkül, 13-as laptávú anyával tette fel azt. Ennek az a következménye, hogy csak villáskulccsal, oldalról lehet hozzáférni. Mással máshonnan nem. Elől még ugye ez nem gond, na de hogy mennyit agyaltam azon, hogy a hátsó csavart hogy fogom lelazítani, lévén a hátsó ülés mögött lévő tűzfal és a motor közötti részen esélytelen bármilyen villáskulcsot rátenni az anyára…

Szívósor-rögzítés (?)

Szívósor-rögzítés (?)

Gyorsan megoldódott. Miután az első csavart kicsavartam, úgy lötyögött a szívósort, hogy még én is meglepődtem. A hátsó csavart, miután villáskulccsal nem lehet hozzáférni, dugókulcs pedig nem fér rá, ezért nagy valószínűséggel csak kézzel kapatták rá. Ezt alátámasztja, hogy bár még nem lazult le, de a túloldali hátsó anyát is ugyanúgy kézzel le tudtam tekerni, miután az elsőt lelazítottam. Ez egyébként egy csapásra magyarázza a korábban említett nyiszogást is. Asztalra tettem a szívósort, megnézni, hogy mit mutat. Hát ide tényleg nem fért volna fel a 13-as dugókulcs:

Szívósor-rögzítés - part two

Szívósor-rögzítés - part two

Hát, két alternatíva kínálkozik: vagy marad a tőcsavar a hengerfejben és kis laptávú anyát használunk, ami elég korlátos lehetőség, csak 12mm-es szerezhető be itthon. A többi nem szabványos, és bár az ARP-nél beszerezhető 10mm-es laptávval is, de a 4db anya amerikából rendelve, még posta nélkül is 20USD. Vagy pedig kivesszük a hengerfejből a tőcsavart és belsőkulcsnyílású csavarral rögzítjük a szívósort. Első és könnyebb megoldásként a 12mm-es laptávú, önzáró anya irányába indultam el. Ilyet csak kipufogóanyából tudtam szerezni, de mivel a laptáv megfelel és még önzáró is, így a többi most nem érdekes. Összeállítottam, s megnéztem, hogy hol szűk a hely. Pont ott van a szívósoron az öntési osztósík, ahol az anya is, ezért nem fért el. Hát akkor egy kicsit megdolgozzuk azt a szívósort. Ez lett belőle, így a 12-es laptávú anyán már elfér a dugókulcs is:

12-es laptávú anyával

12-es laptávú anyával

Összerakáskor szembesültem vele, hogy a légszűrőház talpát rögzíteni hivatott furatok menetei szépen le vannak nullázva a karburátor-fedélben. Mind a kettőben, összesen mind a négy furat.

Tönkretett menetek

Tönkretett menetek

Szerencsére ma már kiváló menetjavító megoldások léteznek, így a Helicoil készlettel ezt is jobbra meg lehet csinálni, mint a gyári, lévén a behajtott, edzett menet-perselyt onnan kihúzni azért már szándékosságra van szükség. Így most már ez is rendben van.

Menetjavítás

Helicoil itt még csak félig behajtva

Miután mindent összeraktam és már minden adott volt az indításhoz, az alapbeállítások után állítottam egy szinkront. No, ez már mindjárt jobban néz ki!

Új szinkron

Új szinkron

A karburátoronkénti 0,03 bar eltérés már a gyári torok-szinkron hibája, illetve az évek kopásainak az összessége. Ezt is ki lehet szedni, de ezek a finomállító csavarok beépített karburátornál nagyon hozzáférhetetlenek, illetve le is vannak plombálva, meg be is szoktak lenni ragasztva - hogy ne állítgassák el. Pedig most szükség volna rá. Ha igazán szépen be van állítva egy karburátor, vagyis minden állítási lehetőséghez hozzáférni, akkor 0,01 bar eltéréssel tudok szinkront állítani. Így pedig már úgy jár a motor, mintha sima gyári karburátor lenne rajta. :-)

Összerakás után a próbakörön még kiderült, hogy ez a motor egy lépcsővel nagyobb alapjárati fúvókát kér a gyári értéknél, ezzel pedig a még benne maradt rángatás is kijött belőle. Ezek után meg kellett állapítsam, hogy kezes, jól vezethető, szerethető kis jószág lett ez így! :-)

Még egy légtölcsér gyártatása van hátra. Ezt is gyorsan megrajzoltam, ez úgy fogja szépen kiküszöbölni a légszűrőház talpa és a torok közötti lépcsőt, hogy egy kalap alatt a légszűrőház talpát is rögzíti, leszorítja.

Légtölcsér

Légtölcsér

Ha rövidesen ez is megvan, akkor még finomítunk egy végsőt a keveréken, és akkor tehetjük majd fel az “i”-re a pontot. :-)

______________________________________________________________________________________

UPDATE 1: Egy kis bejáratás után 3 hónap múlva Gábor Bogara visszatért hozzám, hogy a véglegeshez közeledve az utolsó simítások egyikét megejtsük. Így most felkerült a közben elkészült légtölcsér is, ami egy gyári alkatrészekből nem megoldható problémát oldott meg, a légtölcsér kérdését. A 36-os IDF-ekre gyárilag egy egyedi alkatrészt terveztek, amely összeköti a légszűrőt a karburátorral, és közben pedig szép lágyan be is vezeti a levegőt torokba. Ez így nézne ki a motoron:

36-os IDF + légbevezető idom

36-os IDF + légbevezető idom

Áramlás szempontjából jó lenne, de így nincs légszűrő, szóval ha a motort nem akarjuk elég gyorsan tönkretenni, akkor nem szerencsés. Az ehhez a karburátorhoz kapható utólagos sportlégszűrő háza viszont méret-illesztési problémákkal küzd. Ezt az alábbi kép mutatja kiválóan, ahol jól látható, hogy milyen többlépcsős él alakul ki a belépőélnél. Ezt pedig mindenki tudja, hogy az áramlási útban lévő lépcső milyen fojtás és örvénylés melegágya.

Nem összetartozó alkatrészek

Nem összetartozó alkatrészek

Ha légszűrőt akar az ember, akkor lépcsős a belépőél, vagyis teljesítményt veszít az ember; ha viszont nem akar teljesítményt veszíteni, akkor nem fér el a légszűrő. Patt helyzet. Ezt oldottam meg egy egyedi légtölcsérrel, amely több funkciót lát el egy kalap alatt. Egyrészt a nyilvánvaló funkcióját, a lágy levegő-bevezetést, másrészt viszont mivel a légtölcsért csak ugyanazokra a tőcsavarokra lehet rögzíteni, mint a légszűrőház talpát, így úgy terveztem, hogy egy kalap alatt a a légszűrőház talpát is leszorítja. Így néz ki, beépítésre várva:

Légtölcsér

Légtölcsér

Így az egyedi gyártás lehetőségeit kihasználva, a légtölcsér alsó pereme és a karburátor felső pereme között 0,05mm-en belül van az átmérőkülönbség, így lépcsőt gyakorlatilag teljesen megszüntettem. A légtölcsér terveibe még  a karburátor öntött csatornájának az oldalferdeségét is bele tudtuk venni, így a légtölcsér felső pereme alatti bevezető csatorna és a karburátor között még irányváltás sincs, a légtölcsér által meghatározott szögben áramló levegő észrevétlenül folytatja az útját a karburátor légtorka felé. Ezen felül még a csavarokat sülyeszttettem be, szóval az sem tudja megtörni az áramlást. Ezek után már csak a helyére kellett ejteni. Így néz ki beépítve:

Légtölcsér - beépítve

Légtölcsér - beépítve

Ezek után már csak a lambdaszondás, pontos keverék-illesztés maradt hátra, amit szintén rövid időn belül megejtünk.

– Geree

______________________________________________________________________________________

u.i.: A cikk lábjegyzetébe, megjegyzésképpen, mivel ezt is a Bogár-on lőttem. Így nézett ki a légtölcsér a SPORTLÉGSZŰRŐ mögött. Mindenki levonthatja a konzekvenciát, hogy az utcai közlekedés során pont egyáltalán nem érezhető különbséget, amit a sportlégszűrő esetlegesen hoz, megéri-e, hogy közben ennyi kosz jut be a motorba, aminek nyilvánvalóan csak egy tört része tapadt meg a légtölcsér falán…

Sportlégszűrő. Vagy inkább nemszűrő?

Sportlégszűrő. Vagy inkább nemszűrő?

Geree Eset-tanulmányok , , ,

Hozzászólások lezárva