Bejárat > Eset-tanulmányok > Vízmelegítő - 2. fázis

Vízmelegítő - 2. fázis

2013. október 28.

Egy Diesel motor a hatásfokából fakadóan sajnos kevés hőt termel, lassan melegszik fel. Egy feltöltött Diesel esetében talán egy kissé jobb az eset, de egy szívódízelnél semmi sincs, ami javítana a helyzeten. Márpedig a kedvenc rohangálós Escortom szívódízel, és egy 12km-re való munkábajárásnál a 8km-es bemelegedési idő sem a motornak, sem az én közérzetemnek nem tesz jót. Ezért és épült be korábban az EGR-hűtővel történő vízmelegítős szerkezet, ami mellé még akartam tenni egy izzítógyertyás vízmelegítőt is…

Vízmelegítő

Vízmelegítő

Igaz, hamarabb terveztem beépíteni, de az idő közbeszólt; csak most jutottam el odáig, hogy összeszedtem a hozzá szükséges dolgokat, előkészítettem, összeraktam a kapcsolást és elkezdhettem beépíteni. De legalább még a hidegek beköszönte előtt.

Az első lépés egy olyan vízmelegítő beszerzése volt, ami a kiskör csövei közé építhető be. Vannak ugyanis olyan megoldások is, amiket a hengerfej egy erre kialakított flans-jára kell rácsavarozni. Ez értelemszerűen nem univerzális, csak arra a hengerfejre csavarozható fel. A választásom végül egy Mondeo, háromgyertyás vízmelegítőjére esett. Be is építettem, és első körben manuálisan kapcsolgatva tesztelgettem. Az eredmények pozitívak voltak, már 4km-re le tudtam vinni a melegedési időt. Közben kiderült, hogy a három gyertyából egy rossz volt, tehát még inkább megerősített a dolog, hogy meg kell csinálni rendesen!

Vettem bele három új gyertyát és beépítettem a motorból a fűtőradiátor felé menő csőágba. Alatta egyébként az EGR-hűtős vízmelegítő látszik…

Beépítve

Beépítve

Ez volt a dolog egyszerűbbik része, innen jött csak a neheze! Egy ilyen vízmelegítő áramfelvétele nagyságrendileg 60A körüli érték lehet. Ez viszont, ha véletlenül bekapcsolva marad az autó leállításakor, akkor nagyon rövid idő alatt csontra lemeríti és ezáltal tönkre is teszi az akkut. Ezen felül, a téli nagy hidegekben való indításnál, amikor a “méz-szerűre” sűrűsödött olajban kell a nagykompressziójú motort átforgatni, nem igazán hiányzik az akkunak, hogy még 60A terhelje. Ezen felül nyilván, miután a víz elérte az üzemi hőmérsékletet, már ne fűtsön tovább a rendszer, mert minek. Ezekből fakadt, hogy kézi kapcsolásra nem lehet bízni a működését, automatizálni kell, mese nincs. Pontokba is szedtem, hogy miket kell teljesítsen a vezérlés:

- Ha a gyújtás le van véve, nem kaphat áramot a nagyáramú relé
- Indítózás alatt nem működhet, csak normál üzemben
- Üzemi hőmérsékletet elérve ki kell kapcsoljon
- Kapcsolja az EGR-hűtős vízmelegítőmet is
- Legyen visszajelzés számomra a rendszer működéséről

Mindezeket összegyűjtve elkezdtem összeállítani a kapcsolási rajzot. Első körben ez lett belőle:

Kapcsolási rajz

Kapcsolási rajz

Hát, szó-mi-szó, nem keveset bogarásztam el ennek a kapcsolási rajznak az összehozásával és leellenőrzésével, de még többet a bekötésével. Ki- és megtalálni, hogy honnan vegyem le a tápot, a testet, hol helyezzem el az áramkört, merre menjen a kábelköteg, szépen bebandázsolni az egészet (utálom az autóba utólagosan bekötött, korbácson kívül futó egyszem lógó kábeleket!)

De végülis másfél nap autóban történő madzagolgatás összeállt és működik a rendszer. Úgy ahogy kitaláltam.

Rögtön frissiben le is teszteltem: az első tesztkanyar alkalmával már nem egész 3(!)km alatt elérte a víz az üzemi hőmérsékletet. Azért az eredeti 8km-hez és egy szívódízel motorhoz képest már egészen elégedett vagyok az eredménnyel! 8-)

– Geree

Geree Eset-tanulmányok

Hozzászólások lezárva