Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > Ez meg mi a fene…?

Ez meg mi a fene…?

2013. október 25.

Ez meg mi a szösz?!?

Ez meg mi a szösz?!?

A legutóbbi, az XR2-essel kapcsolatos bejegyzésem még áprilisban történt, azóta nagyon sok minden történt, ami teljesen elvonta a kapacitásaimat. Mostanság kezdek tudni újra foglalkozni vele, így egy újabb lépést tettem az elképzeléseimnek megfelelően az 1.9-es motorom épülése útján.

Egy korábbi, hengerfal-deformáció című cikkemben jól látható volt, hogy a hengerfal, ha elfeszítetlenül kerül kifúrásra, akkor a hengerfal a motor összeépített állapotában bizony torzulni fog. Találtam egy meglehetősen szemléletes képet, ami ugyan csak annak az egy motornak az esetében igaz, amiben mérték, ellenben nagyon látványos!

Hengerfal-deformáció

Hengerfal-deformáció

És mivel egy torzult hengerfalra a gyűrű sem tud tökéletesen felfeküdni; és ha a gyűrű nem fekszik fel, akkor ott a munkát végző gáz le fog fújni a forgattyústérbe; és ha lefúj, akkor a dugóra ható nyomás egy része nem végez munkát; ezért így most már belátható, hogy ez teljesítményvesztést okoz.

Szóval miután (be)láttuk, hogy ránézésre szabályosnak tűnő hengerfal milyen módon és mértékben képes torzulni, és miután levezettem, hogy ez milyen káros hatásokkal jár, adott volt a probléma, amit meg kell oldani. Erre szokásos módszer az, hogy a blokkot ugyanolyan módon és erővel előfeszítik, mintha összeszerelt állapotában lenne, és úgy fúrják ki. No de ha felteszünk egy hengerfejet a blokkra, akkor hogy férünk hozzá a blokkhoz? Hát úgy, hogy át kell fúrni a hengerfejet a furatok felett, hogy beférjen a szerszám! Így már remélem megválaszolást nyert az első kép, amelyet az egyszerűség kedvéért beteszek még egyszer, hogy egyben legyen kép a hozzá tartozó magyarázó szöveggel…

Ez meg mi a szösz?!?

Ez meg mi a szösz?!?

Tehát fogtam egy feláldozható hengerfejet, és kifúrattam pont akkorára, hogy a hengerfuratnál egy kicsivel legyen csak nagyobb, vagyis hogy a fúró- és hónolószerszám kényelmesen beférjen. S ezek után már csak le kell húzni ezt a hengerfejet a blokkra és már lehet is fúrni.

Előfeszítő szerszám

Előfeszítő szerszám

A hengerfej magassága, ahol a hengerfejcsavar felfekszik, maradt érintetlen, így a gyári csavarokkal és a gyári nyomatékokkal lehúzva, majd a blokkot úgy megmunkálva elérhető lesz az, hogy a hengerfal a hengerfej lehúzása után fogja felvenni a sokkal inkább tökéletes hengerformát, s ezáltal is jobb gáz-zárást biztosítva a gyűrűknél, mint ha egy nem ilyen módon megmunkált, eléggé amorf formájú hengerfalban kellene, hogy tegye a dolgát.

Persze nem én találtam fel a spanyolviaszt, ez már létező módszer, csak nem túl termelékeny és emiatt költséges. És olyan rengeteget sem hoz a konyhára, ezért szinte kizárólag csak a versenysportban, vagy a nagyon prémium-motoroknál foglalkoznak ezzel…

Így szokták...

Így szokták...

A saját motorom épülésének folyamatában most már csak a kívánt kompressziónak és a felszerelésre kerülő hengerfej égésterének a térfogata alapján kell meghatározzam, hogy mekkora legyen a dugónak a blokkból kijáró térfogata és ha ez is megvan, akkor mehet minden a gépműhelybe megmunkálásra…

– Geree

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree

Hozzászólások lezárva