Hiba-kibogozgatás

2013. június 26.

Sok minden történt a legutóbbi bejegyzés óta, többek között már túlvan az autó a bejáratás időszakán, szóval most már terhelhetőnek nyilvánítottam. Lássuk, az első időszak alatt milyen problémákba botlottunk bele…

Ugyanakkor itt hívom fel a figyelmet, hogy nagyon tömény, nagyon száraz és a nem megszállott motorbuzik számára nagyon érthetetlen és unalmas cikk következik. Olvasása csak saját felelősségre…

De aki nem akar elmerülni az érthetetlen műszaki részletekben, annak itt egy video, amely a programozáskor, az egyik tesztkanyarban készült:

A bejáratás alatt egy visszatérő probléma idegesített minket folyamatosan: relatív alacsony, 2000-2500-as fordulaton, egyenletes haladás melletti ki-kihagyogatás. A lambda-szonda is egy növekvő értéket, alias egyre szegényedő keveréket jelzett, s idővel túl is szegényedett a begyújthatóság határán. Próba jelleggel rutinból tettem be egy mérettel nagyobb alapjárati benzinfúvókát, de azon túl, hogy 2000 alatt már 0,9 körüli, vagyis túl dús keveréket produkált a karbi, a problémás tartományban ugyanúgy kihagyott.

A benzinszint a helyén, és gyári méretű, 32-es venturi van benne, tehát az első körben nem logikus, hogy a túl nagy venturi miatt annyira kicsi a légsebesség, hogy a főfúvóka ilyen alacsony fordulaton nem bír belépni. De hát egy ikerkarbinál amúgy sem 2000-nél lép be, hanem kis terhelés mellett simán 3-4000 magasságában. 2000-nél még sehol sincs a főfúvóka-rendszer…

Hát akkor növeljük a főfúvóka méretét! Azzal dúsul ugyan a terhelt tartomány keveréke, de emiatt a hamarabb “lép be” főfúvóka-rendszer. Hátha sikerül valami változást kicsikarni a problémából. Két lépcsővel is növeltük a főfúvókát, de a próba továbbra is változatlan tüneteket hozott…

Akkor mese nincs, ki kell próbálni egy kisebb venturival! Ádám kerített egy 30-as garnitúrát, amit rögtön be is tettünk a 32-esek helyére. Egy 30-as venturi egy 40-es karbiban már problémamentesen kell működjön. Kötelező neki, pont. Kicseréltük. Kipróbáltuk. Hát nem tette. Továbbra is ugyanott és ugyanúgy rosszalkodott a motor, ráadásul semmilyen tünetében nem sikerült semminemű változást elérni. Tehát egyre inkább úgy tűnik, hogy nem keverékképzési probléma, hiába ezt jelzi a lambda-szonda.

Hmmm. Fejvakarás. Tanácstalan arccal a motorra bambulva, a zárhídra támaszkodás közben gondolkodás.
- Fúvókadugulás? Ha az alapjárati lenne eldugulva, akkor nem lenne alapjárat. Ez kilőve.
- Ha a főfúvóka lenne eldugulva, akkor padlógázon rángatna. Márpedig nem teszi. Tehát is is kilőve.
- Az átmeneti rendszer furatai lennének eldugulva? Nem logikus, mert ezen furatok egy nagyságrenddel nagyobbak, mint az alapjárati fúvóka, tehát ha a fúvóka nincs eldugulva, akkor ezen átmeneti furatok sem lehetnek. De azért megnéztük. Persze, hogy nem voltak…
- A venturit már kipróbáltuk…
- Tápnyomás? Kiiktattuk a tápnyomásszabályzót. Persze ez is hatástalan próbálkozás volt…
- Benzinszint? Már így is 1mm-rel magasabb, mint a névleges. Növelhetnénk még, de az már csak tüneti kezelés volna, és nem a probléma megoldása. Nem ott van a gond…
- A MAP-ra érkező vákuum pulzálása csapná be a vezérlőt? Lehúztuk a vezérlőről a vákuumcsövet, de nem meglepő módon ez sem hozott semminemű változást.

Nem mondom, hogy átalvatlan éjszakáim voltak emiatt, de folyamatosan járt az agyam. Egy kósza ötlettől vezérelve mondtam, hogy próbáljuk ki, hogy hogy változik a lambda állás közben, vagyis terhelés nélkül végigpörgetve a teljes fordulatszámtartományt. 1000-7000-ig többször is végigjárattuk a motort így és a legnagyobb meglepetésre a lambda tökéletes volt, sehol semmi elszegényedést nem mutatott és reprodukálható volt az eredmény! Hát ez felettébb érdekes. Tehát a keverék mégis jó??? De hát akkor mi miatt szegényedik a keverék terhelve? Amikor amúgy is nagyobb vákuumok hatnak a fúvókákra, mint üresjáratban, tehát ha terheletlenül nincs “lyuk a karbiban”, akkor terhelve még annyira sem lehet! Agyalás tovább…

Ádámmal, majd később Bogyóval brainstormingolva egy érdekes gondolatra jutottam. Mi van akkor, ha a keverék jó, és más okozza az elszegényedést. Ami igazából nem is elszegényedés, csak a műszer mutatja azt. Mi van akkor, ha a keverék nem gyullad be, és az okozza a rángatást? Nézzük csak! Ha a keverék nem ég el, akkor ugyanaz a benzin-levegő keverék távozik a motorból, ami be is megy. És mivel a légköri levegő oxigéntartalma jóval nagyobb, mint az elégett keveréké, ezért a műszer jogosan mutat gyújtáskimaradás esetén is szegényedő(nek tűnő) keveréket, hisz nő a kipufogó felé távozó gáz oxigéntartalma. Itt vetettem fel a gondolatot, hogy gyújtásból fakadó próbléma…

Mindenki szkeptikusan fogadta, hisz a lambda mutatja, szegényedik a keverék… De én tartottam magam. Ellenőrizzük le; ha más miatt nem is, legalább azért, hogy kizárhassuk, hogy innen (a gyújtásból) vagy nem innen (a karbiból) ered a probléma. A kérdés, hogy hogyan? Két lehetőség kínálkozik:
- Felteszünk egy hagyományos elosztós gyújtást kontroll jelleggel. Itt a gyertya kivételével egyetlen alkatrész sem lesz közös a mostani MegaJolt-os, főtengely-jeladós rendszerrel, tehát ha tünet változatlan, akkor egyértelmű, hogy nem a gyújtásból fakad a probléma
- Elkezdjük osszcillószkóppal kimérni a jeleket és ráncolt homlokkal, gondterhelten próbáljuk kibogozni, hogy amit látunk, az jó-e ott és úgy, ahogy és ahol van. Ez utóbbi viszont elég körülményes.

Agyaltam még, hogy hogyan lehetne ennél a két módszernél egyszerűbben, gyorsabban és nem ennyi szereléssel alátámasztani az elméletemet. Nem is túl sokára megfogalmazódott a konklúzió, hogy ha gyújtáskimaradás, vagy egyáltalán csak gyújtás-zavar van, akkor a szabályos időközönként a gyertyára érkező szikrák biztosan vagy kimaradnak, vagy időben elcsúsznak, vagy valami. Ha tehát a szikrajelet meg tudnánk nézni…. Hoppppá, és itt villant be a nagyszerű ötlet: dugjuk rá a (fordulatszámot is mérni képes) stroboszkópomat a kábelekre. Ha nincs zavar, akkor egyenletes haladásnál a fordulatszám egy helyben áll, mint a szög. Ha kimaradás vagy zavar van, akkor a strobi által mutatott fordulatszám is kinullázódik vagy elugrál. Na, a bokros egyéb teendőink mellett össze is szerveztünk Ádámmal egy tesztkanyart. Strobit rá is kötöttük mindegy egyes gyertyakábelre külön-külön, hogy behatároljuk, melyiken mi történik.

Stroboszkópos kontroll

Stroboszkópos kontroll

Megjegyzem, hogy ikertrafós a rendszer, tehát az 1-4 és a 2-3 egyszerre szikrázik minden egyes FHP-ban, attól függetlenül, hogy gyújtási vagy szelepváltási FHP-ban van éppen. Ergo, ha az 1-es hülyéskedik, akkor ugyanazt kell produkálja a 4-es is. És ugyanígy a 2-es és 3-assal is.

Nagy várakozással és még nagyobb kíváncsisággal tekintettem a tesztkanyar elé. Ki is kanyarodtunk az M5-re, ahol nyugodtan tudtunk a kritikus 80-100 örüli sebesség mellett is tesztelni. Elsőre a 4-es hengerrel kezdtük a mérést és IGEN, a strobi hozta a feltételezésemet: a kritikus, rángatós, kihagyogatós tartományban valóban elkezdett ugrálni a fordulaszám. Alatta még tizet sem változik egyenletes tempóval való haladásnál, de ahol elkezdett rángatni, ott 2000-ről pillanatokra simán fel-felugrált akár 3000-3500-as értékig. Néha a valódi fordulatszám alá is beugrott, de túlnyomó többségében felfelé ugrott.

Az egyelőre nem derült ki, hogy a strobi által mutatott fordulatszám egy szabályos, a strobi által mutatott fordulatszámhoz tartozó gyújtási intervallumot jelent, vagy pedig egy össze-vissza való szikrázást, amit a strobi nem tud hogyan értelmezni, de jelenleg egyelőre mindegy is: egyértelművé vált, hogy az elszegényedés (ami valójában nem is az) nem a keverékképzésből fakad, hanem cseles módon a gyújtásból származó zavar az okozója.

Most Bogyó, a MegaJolt guruja elkezdi kihámozni, hogy hol lehet a gond.

MegaJolt

MegaJolt

Ami érdekes, hogy a kezelőfelület nem jelez hibát, tehát első körben úgy tűnik, hogy ami jelet a vezérlő kiküld (és amit a képernyőn látunk), az jó, de a gyertyához már nem az a jel jut el. És ezt kell majd kihámozni, hogy vajon
- Más jelet küld ki a vezérlő, mint amit a képernyőn látunk?
- Az EDIS4 gyújtásmodul nem hülyéskedhet-e?
- A trafó nem hülyéskedhet-e?

Ehhez már magas fokú villamosmérnöki tudás és tapasztalat kell, ezt már Bogyóra bízom.

Folyt. köv…

– Geree –

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , , , , ,

Hozzászólások lezárva