Bejárat > 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree > Előkészületben az új motor

Előkészületben az új motor

2013. április 1.

Az előző cikkemben írt, előre nem látható, karburátoros E85-ös konfig problémái miatt kénytelen voltam valahol engedni a koncepcióból. A 14-es sűrítés jól működött együtt az E85-tel, de a karburátorral nem. Injektorosítani (egyelőre) már-már szinte elvből nem akarok, tehát el kell felejtenem az E85-öt. De a benzinnek viszont már sok a 14-es sűrítési viszony. Tehát átalakítás kell…

Elég sokat agyaltam az optimális megoldáson és a műszaki részleteken felül még egy, jövőbéli problémákra is fókuszáló részletet vettem bele a koncepcióba: most a gyári motort alakítgattam át, de ha valamilyen oknál fogva komolyabb gond lenne a motorral (pl. kikönyököl a hajtókar) akkor az autó saját motorját tettem taccsra, ami több oldalról is problémás. Az autó azért ér valamit, mert tiszták a papírjai, és a saját gyári motorja van benne. Ha másik motort kell(ene) beletenni, akkor kellene keresni egy ugyanilyen motorkódú másik motort és lepapíroztatni. Az utóbbi sem sima ügy, de egy, csak az XR2-esbe szerelt motort szerezni nem sima gyaloggalop…

Szóval arra jutottam, hogy az autó saját motorját, ha valamikor találok belevaló gyári dugókat, akkor gyári állapotra visszaállítom és lezsírozva elteszem. Ebből már szinte következik is, hogy egy másik blokkot fogok összerakni…

A motorom most

A motorom most

Az alap marad ugyanúgy CVH, de ez már 1.9-es lökettérfogatú lesz. Az 1.6-os lökete 79,5mm, míg az 1.9-esnek már 88mm. Ezen felül az 1.6-os 80-as furata helyett most 82,5mm-es lyuk lesz a blokkon. Mert hát azt a nagyok már rég megmondták, hogy a “Lökettérfogatot semmi sem pótolhatja, csak a lökettérfogat!

Szóval sokat nézelődtem és hasonló mennyiségűt számolgattam, hogy hogy lehet ezt összehozni. A 88-as löketű főtengely gyakorlatilag gond nélkül belemegy a blokkba, egyedül a hajtókarcsapja kisebb, mivel a nagyobb forgattyúsugár végett a hajtókar nagyszeme a blokk szoknyájához hozzáérne, így tehát a 88-as főtengelyt csak a saját hajtókarjával lehet használni. Eddig meg is lettem volna, de a dolog legnehezebbik része, a dugó kérdése még hátra van.

Az 1.9-es CVH is kétfajta égéstérrel létezett, a félgömb alakú (GT verzió, baloldali) és az egy-oldalt részben feltöltött félgömb alakú (basic verziók, jobboldali).

Égésterek

Égésterek

És ebből fakadóan alapvetően kétfajta dugóval létezett, síktetős és tarajos. A síktetős összerakható mindkét égéstérrel, de a félgömb alakúval nagyon kicsi lesz a sűrítése. A tarajos dugó viszont csak a félgömb alakúval rakható össze, mert az egyik taréj pont oda “kúszna be”, ahol a feltöltött égéstérben a feltöltés van. Aztán persze voltak különbségek attól függően, hogy karburátoros vagy injektoros volt a motor. És persze itt is játszadoztak a sűrítéssel. Na ebből rakjam össze, hogy melyik dugó lesz nekem jó. Én ragaszkodom a görgős-szelepemelősre átalakított RS1600i hengerfejemhez, már csak azért is, mert én a félgömb alakú égéstérben (baloldali) hiszek, s nem a kád, meg szív alakú, részben feltöltött (jobboldali) égésterekben.

cvh_piston_3

1.6 CVH dugó

Tovább bonyolítja a helyzetet a dugó kérdése, mert abban pedig a síktetőset szeretem. Legalábbis a gyári tarajos CVH dugó-val a következőek a fenntartásaim: a palástrész felett a taréjoknak a hengerfal felőli oldala olyan meredek, hogy a nagy sebességgel érkező, nagy nyomású gázok gyönyörűen bevezetődnek, beékelődnek a dugó és a hengerfal közé, és még jobban megterhelik a gyűrűgátat, ezzel is növelve a gyűrűgát-törés valószínűségét. Amennyiben a dugó teteje sík, legalábbis a palástja közelében, akkor a dugótető alakja nem egy ék módjára vezeti be a gázt a dugó és a hengerfal közé, rá a felső gyűrűre, hanem egyfajta gátként állja a lángfront útját. A gyűrű így is kap bőven “hideget-meleget”, de talán egy kicsit kevésbé intenzíven. Sajnos tapasztalat is keletkezett a feltételezésről. Vagyis a tapasztalat szülte a teóriát.

Gyűrűgát-törés

Gyűrűgát-törés

Nos, ezeknek a kiindulási peremfeltételeknek (síktetős, mély szelepzseb, magas kompressziómagasság) megfelelő dugót kellett kiválasszam. A hosszas folyamat eredménye a következő dugattyút szülte:

CVH dugók

CVH dugók

A kiválasztott dugó síktetős, ráadásul sokkal mélyebbek a szelepzsebek, mint az 1.6-os dugóban (lásd a fentebbi képen), ami egyáltalán nem baj. Jártam már úgy, hogy fokoláskor pont elérte a szelep a dugót és persze el is görbítette. Nem nagyon, de amennyire igen, az már elég volt ahhoz, hogy szelepet kellett cseréljek, mert már nem zárt rendesen. Sőt, egy véletlen túlforgatás miatt is vert már bele a szelep a dugattyúba, hasonló szelepcserét szülve, mint a fenti fokolás esetében.

Az alábbi képen a jobboldali dugó a gyári 1.9-es motor saját dugattyúja. Egy különbség azonnal nyilvánvaló: a jobboldali dugó egy alacsony sűrítésű motor dugattyúja volt. Számszerűen 11ccm a zseb térfogata, ami annyit jelent, hogy ha az 1.6-os gyári dugó helyére tennék be ezt, akkor a 9.5-ös sűrítési viszony azonnal 8-ra esett volna le.

Dugó vs. dugó

Dugó vs. dugó

További finomság a dugattyúban, hogy 4mm-rel magasabb az ún. kompressziómagassága, vagyis a dugó tetejének és a csapszeg tengelyének a távolsága. Tehát nem csak hogy nincs zseb a csökkentett kompresszió érdekében, hanem még magasabb is a dugótető. Ez viszont azt szüli, hogy a dugó jelen esetben 4mm-t kijár a blokkból, amiből ha levonjuk az 1.75mm-es hengerfej-tömítés vastagságát, még az is 2.25mm, amennyit beleverne a hengerfejbe. Ezt már előre tudtam, amikor ezt a dugót választottam, de a dugó pereméből bőven lehet leesztergálni anyagot, van még benne elég.

A különbség

A különbség

Úgyhogy az a koncepció, hogy kézbe veszem a hengerfejet, pontosan lemérem az égéstér térfogatát, és ehhez kiszámolom, hogy mennyinek kell lennie a dugó blokkból kijáró térfogatának és úgy lesz elkészítve a dugótető a megfelelő sűrítéshez.

Közben várakozik már itt egy új vezérműtengely és egy pár 40-es Weber DCNF is, de ezek mind megérnek egy-egy külön cikket, róluk majd a következőkben írok részletesebben. :-)

Egyelőre itt tartok, folyt. köv… ;-)

– Geree –

Geree 2010.01 - Fiesta XR2 - Geree , , ,

Hozzászólások lezárva