Bejárat > Eset-tanulmányok > Hydrolocking

Hydrolocking

2012. október 28.

Iván barátom és felesége egy békés nyári napon békésen gurult hazafelé, amikor is leszakadt az ég. Nem kicsit, nagyon. Annyira, hogy többtíz centiméternyi magasságban állt a víz az úton. Ők azért megpróbáltak lassan, óvatosan átgurulni rajta, ami annak ellenére sikerülhetett volna, hogy a víz már nyaldosta a motorháztetőt. Egy feltétellel: ha a motor légbeszívó nyílása a vízszint felett maradt volna…

A motor és főképp az elektromos perifériái annyira azért nem szeretik, ha búvár üzemmódban használják őket, de ezek még kibírhatják. Egy dolgot viszont biztosan nem bír ki a motor: mégpedig ha a vizet szív be. Ez pedig a modern autóknál rendkívül könnyen előfordulhat, mivel a motor a friss levegőt nagyon sok esetben az első lámpa alatti magasságból szívja be. Tehát elég lehet egy kicsit nagyobb sebességgel belemenni egy nagyobb eső után az út szélén megállt “pocsolyába” és máris meg van a baj…

Nagyon kritikus helyzet...

Nagyon kritikus helyzet...

A fenti képen lévő víz már semmiképpen sem nevezhető pocsolyának, de pl. ha jól tudom, akkor a Ford Fusion-öknek volt egy szériája, aminél több autó érkezett úgy a vissz a márkaszervízekbe, hogy egy nagyobb pocsolyán való áthajtás után jobb esetben csak rángatva működött a motor; rosszabb esetben meg is állt, mint a szög, és azt követően már el sem indult többé.

Biztosan jó az ott?

Biztosan jó az ott?

Természetesen az autógyáraknak azért arra nem kell felkészíteniük a hétköznapi autóikat, hogy 20-30cm, vagy még ennél is nagyobb vízen való áthajtást is kifogástalanul teljesítsen, mindazonáltal ha nem is sűrűn, de előfordulhat olyan helyzet, amikor bizony nagyobb vízen kell az ember fiának áthajtania. Ilyenkor erősen átgondolandó, hogy megpróbáljon az ember áthajtani rajta vagy sem. De ha mégis az áthajtás mellett döntene, akkor egyet mindenképpen fogadjon meg: csakis lépésben, alapjáraton szabad átgurulni rajta; így a legnagyobb az esély, hogy elkerülje a motor teljes tönkremenetelét.

És hogy mit tud csinálni egy vízbeszívás a motorral? Íme a hajtókar, ami Ivánék autójában szolgált addig az ominózus napig…

Hydrolock

Hydrolock

És ha azt remélnénk naívan, hogy egy hajtókarcserével megoldódik a helyzet, sajnos rossz híreket kell közöljek. Ha a hajtókar “rövidült”, akkor van esély rá, hogy a főtengely sonkája bizony hozzáér a dugó aljához. Ami itt meg is történt és szépen el is csapta a dugó szoknyáját.

A dugó összeért a főtengellyel

A dugó összeért a főtengellyel

Ezen felül még a gyűrűgát is le szokott tudni szakadni ilyenkor, sőt, szerencsétlen esetben még a gyertyát is kilőheti, menetestül. Valamint ha már a víz bejutott az égéstérbe, akkor a forgattyústérbe is át fog jutni, ergo az egész motort szét kell borítani, mindent alaposan áttisztogatni az utolsó alkatrészig, és csak utána lehet összerakni. De lehet, hogy nem is javítható, hanem komplett új motort kell szerezni. Szóval inkább ésszel, mint erővel azon a vízen-áthajtással…

– Geree

Geree Eset-tanulmányok , ,

Hozzászólások lezárva