Gyújtás

2012. július 11.

Miután a motormechanika összeállt, már “csak”(?) a gyújtást kellett kitalálni. De mivel nem volt gyári Cosworth főtengely-jeladónk, valamint a hozzá tartozó elektronika sem (amit amúgy sem tudtunk volna használni, lévén az a program feltöltött motorhoz van, nekünk pedig szívómotorunk lesz), így nekünk kellett összerakni egy gyújtást…

Trigger kerék

Trigger kerék

Több koncepció mentén agyaltunk, hogy hogyan is rakjuk össze a gyújtási rendszert.

- A Cosworth gyári triggerkereke fordulatonként vagy 1 vagy egy későbbi verzió szerint fordulatonként négy jelet ad; ezt összehozni egy univerzális gyújtásvezérlővel, hogy kulturált és pontos jelet kapjunk…, nem tűnt a legjobb megoldásnak. Ráadásul egy ilyen gyári Cosworth triggerkerék beszerzése is csúnya összeg lett volna. Inkább ötletelgettünk még tovább…

- A motor 12 feletti sűrítése végett a Pinto szívómotor mechanikus (röpsúly+vákuum) gyújtását elvetettük, nem tudnánk úgy lekövetni a motor által igényelt gyújtásgörbét. Nézzük, mi jöhet még szóba…?

- Volt még egy olyan, egyszerűbbnek tűnő megoldás, hogy a Sierra gyári, ESC2-es rendszerű gyújtását tenni a motorba, ami már jobban le tudná követni a szükséges görbét, és még a programozható gyújtás is olcsóbban megoldható, mint a gyári Cosworth triggerkerekes megoldásnál. Viszont mivel fogaskerékkel hajtott az elosztó, ezért ennek a kopása-kotyogása eleve hibát tenne a jel-bevitelbe, így bár egyszerűnek és olcsóbbnak tűnt ez a megoldás, ez sem tűnt nagyon profinak.

- Hosszas keferágást követően végülis az utolsó, eleve költségesebb, de profibb megoldás mellett döntöttünk: egy 36-1-es triggerkerék kialakítása a főtengely végére, és ezt egy ESC4-es gyújtásmodul és egy külső gyújtásvezérlő által bírjuk szikrára.
Ehhez egy Pinto dupla ékszíjtárcsából indultunk ki és azt kellett kitalálni, hogy hogy fogjuk tudni oda rögzíteni a triggerkereket. Eleve egy duplaszíjas kerékből indultunk ki; ez kisebb átmérőjű, mint a szimplaszíjas kerék, így a motor magasabb fordulata nem fogja annyira megviselni sem a vízpumpát, sem a generátort. Némi anyageltávolítás és a megfelelő fogadófelület kialakítását követően kivágattunk egy triggerkereket, amit szépen felrögzítettünk az ékszíjtárcsára. Igaz, hogy ennek a verziónak az lett a következménye, hogy a belső ékszíjkört már nem tudjuk használni, de mivel nincs sem klíma, sem szervo az autóban, így elég lesz az egy-szíjas meghajtás is.

36-1-es trigger

36-1-es trigger

Az engem érintő mechanikus dolgokkal megvoltunk, jöhetett a gyújtás elektronikai része! Ezt a fatfish.hu-t vezető, lelkes Coulomb-vadász, megszállott Capri-s Bogyó rakta össze profi módon egy Megajolt rendszerrel, duplatrafós megoldással, valamint egy MAP-szenzoros terhelésfüggőséggel.

Elosztó nélküli, duplatrafós programozható gyújtás

Elosztó nélküli, duplatrafós, programozható gyújtás

S bár a rendszer nem volt sem olcsó, sem egyszerű, de úgy vélem, hogy a rendszer pontossága (amit a 36-1-es triggerkerék és a programozható elektronika garantál) egy olyan alapot valósít meg, amivel igazán finoman fogjuk tuni kiszedni a motorból azt, amit a mechanika kínál… :D

Na ez is megvolt, szóval most már tényleg nem sok minden állja útját az indításnak! :-D

– Geree

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , ,

Hozzászólások lezárva