Bejárat > 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad > Első beállítások

Első beállítások

2012. július 31.

A beindítást és a melegre-járatás közben még felmerült gyerekbetegségek után eljutottunk oda, hogy most már lehet a beállításokkal foglalkozni. Így mostvégre megnéztük az:

  • Előgyújtást
  • Karburátort-szinkront
  • Lambdát

Apróbb(?) elektromos problémák orvoslásával telt Bogyó több délutánja, az autót nem lehetett leállítani, hiába volt a gyújtáskulcs kihúzva és több méterre az autótól. Lehet, hogy valamit elnéztünk és Diesel motort raktunk össze?!? :D
De közben Ádámék rájöttek a tutira: ha le akarják állítani a motort, akkor gyújtás le, és ha rálépnek a fékre, akkor leáll a motor is. Az ok-okozati összefüggés még nincs meg, de dolgozunk rajta! :D

Ezt és még egy-két apróbb problémát leszámítva már nekikezdhettünk az állítgatásnak. Úgy felműszereztük az motort, mintha műtétre menne: laptop a gyújtásvezérlővel való kapcsolatra; szélessávú szonda a keverékre; szinkronteszter a karburátorok mögötti tér vákuumának az egyformára állításához; és végül egy állítható stroboszkóp a triggerkerék pozíciójának az ellenőrzésére, szükség esetén a jellegmező programbéli offset-elésére.

Karburátor-szinkron.
Ezzel kezdtem a beállítást. Ha a szinkron széjjel-szanét van, akkor úgy jár a motor, mint egy egyhengeres traktor gyújtáskimaradással. Hát enynire azért nem volt vészes a helyzet, de a műszerek mindent elárultak. Hiába állítottam be a fojtószelepeket szemre jóra, igen jelentős különbség volt a két kaburátor mögött keltett vákuum értékében.

Előtte

Előtte

Finomítottam rajta egy pöttyet, s láss csodát, azonnal kisimultabb lett a járása.

Utána

Utána

Mivel az állítgatás után mind a négy henger közel egyformán “húzta” az igát, azonnal meg is emelkedett a fordulat. És mivel nyugodtabb lett a motor járása, ezért szépen vissza is lehetett vinni a fordulatot 900 körülire, ami a bejáratás alatt egyelőre bőven jó így. S ami eltérés még van, az majd egy ca. 100km-es gurulás után kerül beállításra, addig még mindenki ismerkedik a motorban mindenkivel, úgy is el fog menni a szinkron is. Ami egyébként (balról) az első és a második, valamint a harmadik és a negyedik óra közötti eltérést adja, az az egyes karburátorokon belüli két fojtószelep gyártásának a tűréséből fakad. Persze erre készítettek egy finombeállító csavart, szóval a bejáratás után ezt a kb. 0,03bar különbséget is kiszedem belőle; senki meg nem mondja a motor járásából, hogy ikerkarburátor van rajta, olyan nyugodt lesz. :D

Keverék-ellenőrzés.
Ezt követően a szélessávú lambda-szondára támaszkodva nyugtáztam, hogy az alapjárati keverék kissé dús, 0,92-es lambdát jelezve, szóval szegényítendő a keverék, hogy a műszakin ebbe ne kössenek bele. Persze lesz itt más, amibe fognak tudni, de a mérésbe ne tudjanak. Szóval kissé betekertem a keverékszabályzó csavarokon, így most már 0,98-0,99 körüli lett a lambda. Ha 1 fölé szegényítettem, akkor már nyugtalankodott, kihagyott a motor, szóval marad egy hajszállal 1 alatt. Még így is bőven határértéken belül kell legyen a CO…

Triggerkerék-pozíció ellenőrzés.
Végül már csak a triggerkerék felrögzítésének a pontosságát akartuk/kellett ellenőrizni. Rádugtuk a strobit a motorra, hogy megnézzük, valóban 10°-e az a 10°, amit a laptop mutat. Hát, egy kis hiba került a triggerkerék felrögzítésekor a rendszerbe, a laptop szerint 10° volt az alap-előgyújtás, de a strobi csak 6°-ot mutatott. Így a teljes jellegmező kapott szoftverből egy 4°-os alapeltolást, s most már annyi a valós érték is, mint amit a laptop mutat. Most már lehet kezdeni a gyújtás-jellegmező finomítását is.

Lassan átgurul az autó megint Bogyóékhoz, a Fatfish Garage rendbeteszi az elektromos anomáliákat és akkor végre mehet az autó vizsgára, majd kezdődhet a közúti tesztelés… :D

– Geree –

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad , , , ,

Hozzászólások lezárva