Bejárat > Tévhitek > Szívósor-döntés

Szívósor-döntés

2012. április 19.

Toti barátom alakítja át az amúgy sem nagy példányszámban gyártott Sierra iS-ét ikerkarburátorosra. Átküldte az elkészült szívósor képét véleményezésre, mert nem volt biztos benne, hogy jó-e az, ha a karburátorok nem vízszintesen állnak. Megvizsgáltam…

Szép, de jó is...?

Szép, de jó is...?

Nos, ezt már több helyen is láttam, hogy egyes emberek/tuningcégek szeretik dönteni a karburátort, de vajon jó ez? Mi lehet vele a cél? Növelni a benzinszintet, hogy dúsabb legyen a keverék? Más magasságba helyezni a Venturi kilépőélét a benzinszinthez képest, hogy hamarabb belépjen a főfúvóka-rendszer? Esetleg, hogy az esetlgesen kifolyó benzin inkább a motor felé folyjon és ne kifelé? Mindjárt kiderül, mire volt jó ez a döntés és mire nem…?

5°

Mindenek előtt nézzünk bele a karburátor belsejébe, nézzük meg az úszó-elrendezést!

Dellorto DHLA

Dellorto DHLA

Mit látunk ebből? A karburátort egy hosszmotorra felszerelve az úszó (az autó menetirányához viszonyítva) keresztirányú tengelyen mozdul el. És ha a karburátort egy képzeletbeli hosszirányú tengely körül forgatjuk el, vagyis úgy fog megdőlni, ahogy a fentebbi szívósor is meghatározza, akkor bármelyik irányban térünk el a vízszintestől, a benzinszintet csak az egyik oldali úszó fogja meghatározni. Ez pedig mivel a folyadék felszíne mindig vízszintes, ezért a benzinszint a döntés irányától függetlenül a vízszintes helyzetben való beépítés szintjéhez képest alacsonyabb magasságban fog beállni.

Következmények: a megváltozott benzinszint végett teljesen felborul az átmeneti- és a főfúvókarendszer ki- és belépési pontja. Szerencsésebb esetben csak túl sokáig fog működni egyszerre a kettő és “csak”(?) értelmetlen túlfogyasztást okoz, míg kevésbé szerencsés esetben eltávolodik egymástól a kettő és “lyuk” keletkezik a kettő között: az átmeneti rendszer már kilépett, de a főfúvókarendszer még nem lépett be és ekkor következik a torpanás, kihagyás.

Tehát a saját konklúzióm: minden karburátort olyan szögben kell beépíteni, amilyen helyzetben való beépítésre gyárilag tervezték! Így egy vízszintes áramú karburátort vízszintesen! Nem 1°-ban, nem 2°-ban és a legkevésbé sem 5°-ban…

– Geree

u.i.: Egy újabb érdekességre lettem figyelmes: Miért nem mindegy, hogy egy hosszmotorra egy teljesen azonos paraméterekkel rendelkező Weber vagy Dellorto ikerkarburátort teszünk fel? De erről rövidesen egy másik cikkben…

Geree Tévhitek , , , , , ,

Hozzászólások lezárva