Szelepvezérlés

2012. április 23.

Végre kezdünk mind a ketten egyenesbe jönni, s bár eddig főképp az én hátráltattam eddig a haladást, de most végre eljutottunk oda, hogy összeraktam a vezérlést is.

Pofás lesz...

Pofás lesz...

A vezérlést azért nem raktam még össze akkor, amikor még nálam volt a motor a műtőasztalon, mert akkor még egy-két dolog nem volt tiszta és/vagy hiányzott, ellenben addig is tudtak az egyéb task-ok haladni, mint pl. a kipufogó témája is. De most elérkezett az idő erre is.

Először is feltettem egy fok-pontosságú tárcsát a főtengely végére, illetve beállítottam egy fém drótot, amely a tárcsára mutat és így a főtengelyt körbeforgatva, mindig látható a főtengely aktuális szöghelyzete a FHP-hoz képest.

Főtengely-beállítás

Főtengely-beállítás

Ezt követően már csak(?) a vezérműtengelyeket kellett beállítani, amihez egy indikátor-órára volt szükségem. Ezzel a szelepemelő elmozdulását tudtam mérni, 0,01mm pontossággal.

Szelepemelés-indikálás

Szelepemelés-indikálás

Kissé nehézkes volt a helyzet, mert egyrészt elég mélyen ül a szelepemelő még alapállapotában is, nemhogy max. benyitásnál. A második probléma az volt, hogy hivatalosan 10mm-es skálájú az indikátorórám, itt pedig 10,7mm-t kellett tudni mérni. A szerencse mellém állt, az óra teljes mozgási tartománya 11,2mm volt, tehát a két véghelyethez képest volt még szűk 0,3-0,3mm-em kifutásra. És hogy tetézzük a nehézségeket, még az óra is alig fért el a bütyök mellett. Nem volt könnyű, de végül sikerült úgy beállítani, hogy végig tudjam mérni az alapkör és a teljes benyitás közötti tartományt. Innentől már csak játék volt, hogy melyik tengely hol álljon. Igaz, hogy közben kétszer kellett lelazítani a vezérműszíjat, mert az első összerakáshoz képest mind a két tengely egy fognyival odébb volt, de végül összeállt…

Pofás lesz...

Pofás lesz...

A motort még nem zártuk le, Ádám izlésének megfelelően még egy kicsit akarok fokolni a tengelyeken, de már egészen mutatós kezd lenni az összekép. Most már tényleg alig van valami hátra az indíthatóság állapotáig! Még a gyújtáshoz kell egy 36-1-es főtengely-tárcsát faragni, amihez egy kicsit át kell alakítani a főtengely-ékszíjtárcsát, de ez már gyorsan meg kellene legyen…

Aztán a fokolás beállításához matekoztam egy kicsit a szögekkel. Első nekifutásra a szívóoldalon egy 110°-os FHP utáni max. benyitáshoz tartozó szöget állítottam be, illetve a kipufogóoldalon is 110°-ot, de ott a FHP előtt. Kíváncsi voltam, hogy mit mutat a program, s nem is tippeltem nagyon mellé…

Fokolás

Fokolás

Ha a fenti kép láblécében nem látszódna jól, akkor a jelöletlen görbe a 110-110-es konfig. A csúcsára állított négyzettel jelölt görbék az “retarded”, nyomatékosabb jelleget adó görbék, melyek 106-114°-os beállításban realizálódtak. A talpára állított négyzettel pedig az “advanced”, vagyis forgósabb jelleget adó konfigot ábrázolják a görbék. Látható, hogy a nyomatékosabb jellegnél nagyságrendileg egy ezressel van lejjebb a teljesítménymaximumhoz tartozó fordulat, mint a forgósabb beállításnál és ez persze a lóerők számában is érezhező különbséget jelent. Ugyanakkor a nyomatékosabb beállítás az alsóbb tartományokban ad egy pár %-nyi nyomatékpluszt.

Még egy apróság érdekes: mégpedig az, hogy a szelepösszenyitás mind a három beállításnál egyforma. Ha ellentétesen változtattam a két tengelyt, amivel az összenyitás nőtt vagy csökkent, akkor csak rosszabb értékeket kaptam ezeknél a görbéknél…

Szóval Ádám mielőtt elvisszük az autót a gyújtást Bogyó-hoz, a Fatfish Garage-t működtető, autóelektronikában kellően jártas másik Capri-őrülthöz, még finomítok egy kicsit a vezérlésen, aztán a gyújtást követően már tényleg csak olyan apróságok lesznek hátra az indításhoz, mint a benzincsövezés és ehhez hasonló apróságok… :D

– Geree

Hisztis állatfajta ez a szelepvezérlés, mert ha forgós motort akarunk csinálni, akkor ahhoz késleltetni kellene a szívóoldalt, siettetni a kipufogót, aminek hatására csökken az összenyitás, pedig pont azt is növelni kellene. Tehát a háromból két dolgot tudunk a számunkra kedvező módon egyidejűleg változtatni, s ekkor a harmadik paraméter ellenünk fog dolgozni. És amíg az elektronikusan vezérelt szelepeket ki nem találják, addig ez nem is fog változni. Akkor viszont nagyot fog ugrani az adott lökettérfogatból kinyerhető lóerők száma egyidejűleg a kedvezőbb fogyasztással és a nagyon kellemes alsótartományi nyomatékkal. Képzeljük csak el egy régi 75 lovas 1.6-os Astra alsótartományi nyomatékát, egy Civic VTi teljesítményét és egy egyliteres kis autó fogyasztását, egyben. De ez már egy másik cikk és egy másik történet… :D

Geree 2011.02 - Capri YB Cosworth - Krad ,

Hozzászólások lezárva