Bejárat > Ínyencségek > Lóerő-hajhászás kontra használhatóság

Lóerő-hajhászás kontra használhatóság

2012. április 10.

Ezt a cikket azért tettem az ínyencség rovatba, mert amivel találkoztam, az az Európában szokásos megoldásoktól teljesen eltér, mondhatni különlegesség…

Adott két, benzines szívómotor, 1.9 88 lóerő vs. 1.6 115 lóerő. Ki melyiket választaná hétköznapi használatra?

Az utóbbira számtalan példát tudunk mutatni az utcáról, inkább nézzük meg közelebbről azt az 1.9 literes, 88 lóerős motort. Hááát, erre a ma autós embere gyorsan felvonja a szemöldökét, hogy ennél még az ugandai motorgyártás is tud erősebbet csinálni. De akkor miért csináltak ilyet, mi volt a dolog háttere…?!?

Ez meg mi a szösz...?!?

Ez meg mi a szösz...?!?

Még a télen felmerült bennem a gondolat, hogy össze kellene dobni egy görgős szelepemelőjű, emelt sűrítésű motort a rohangálós autómba. Két irány kínálkozott. Vagy átalakítani a gyári 1.4-es HF-et olyanra, hogy fogadni tudja a görgős tőkét, tengelyt, stb. Vagy pedig feltenni egy gyárilag görgőset. Ez viszont ebben a motorcsaládban csak az amerikai keresztmotoros és a Sierra hosszmotoros verziókban létezett. Az amerikai 1.9-es görgős HF feltételét választottam, talán kisebb átalakítást igényel…

Így a minap szétborítottam az itthon porosodó 1.9-es motoromat, és egy nagyon érdekes dologra lettem figyelmes a HF-ben: a szívócsatornára. A fentebbi képen látható alakú csatorna kacsingatott vissza rám. Ez pedig azért volt nagyon meglepő, mert ez a fajta csatorna-kialakítás a Diesel motorokban szokásos, ez egy nagy perdületet létrehozó csatorna. Ez a megoldás a Diesel-eknél szokásos a nagyobb örvénylés, ergo a jobb keverék-homogenizáció végett, de viszont ennek a megoldásnak magas fordulaton nagy a fojtása. De mivel a Diesel motorok alacsony fordulaton dolgoznak, ezért itt ez nem is jelent gondot. De mit keres egy ilyen megoldás egy benzines motorban?!?!?

Itt már részben kezd megválaszolást nyerni, hogy miért csak 88 lóerős volt az 1.9-es, hisz ez a csatorna nem igazán engedi el a motort magas fordulatok felé. Ez a motor konkrétan 4400-nál adja le a maximális 88 lóval egyenértékű erejét. Hát ez már önmagában sem szokásos. Jó, az alacsony fordulat hosszú élettartamot jelent, de ez manapság már nem cél, tehát így még mindig csonka a válasz.

Akkor nézzük meg a működés oldalról. Ez a kialakítás egy meglehetősen nagy perdületet ad a keveréknek, ami által a hengertérben is nagy lesz a keverék perdülete, vagyis jó lesz a homogenizáció is. És ez miért jó? Mert a homogénebb keverék jobban begyújtható és nem utolsó sorban a jobb égés miatt használhatóbb nyomatékjelleget kölcsönöz egészen alapjárattól, ami akár a fogyasztásban is realizálódhat. Hmmm, kíváncsi lettem, gyorsan utánanéztem, mennyit is esznek ezek az autók?

Többfajta üzemanyag-ellátó rendszerrel szerelték ezt a motort, de volt egy autóverzió, aminek kiemelkedő értékei voltak. Városban 7,8 liter/100km, ami már eleve szép egy 1.9-es motortól, de az állam ezek után esett le, az autópályai fogyasztásnál: (idézem) “nem ritka az 5.2-5.8 liter/100km-es érték“!
És ez nem katalógusadat, ezt egy fórumon olvastam!

No, így már megválaszolást nyert a koncepció. Alacsonyfordulatú motor, egészen alacsony fordulattól használható nyomatékkal, vagyis alsótartományra “hegyezett” motor. Hisz az autók az életük 90-95%-ában 2-3 ezres fordulat körül járnak, kis vagy közepes terhelésen. Akkor miért csinálnánk olyan motort, ami ott domborít nagyot, ahol az élete pár százalékában fog csak járni?!?!? Szóval itt még mertek katalógusadatok tekintetében gyenge autót csinálni annak érdekében, hogy a mindennapi használhatóságban viszont kiemelkedőt nyújtson. Ez a megoldás egyébként nagyon felkeltette a figyelmemet, el is kezdek összerakni egy motor eme HF köré…

- Geree -

u.i.: Itt üzenem minden olyan autótulajnak, aki évről évre nagyobb teljesítményt vár el az azonos lökettérfogatú autóktól, hogy csodák pedig nincsenek! Valahonnan el kell venni, hogy máshová tudjunk tenni egy kicsit. Ha több lóerőt akarunk, akkor az (feltöltés és drága kétoldalt változtatható szelepvezérlés nélkül) csak az alsótartományi nyomaték egy részének az elvesztésével  valósítható meg.
És ha tehetném, akkor itt temetnék el szimbolikusan egy általam legkevésbé értett autót: egy Opel Zafira 1.6, 115 ló. Egy hétszemélyes, tipikus városi, óvódába- és iskolába járós autó, ami örülhet, ha életében egyszer-kétszer kikerül városon kívülre, és amit egy olyan motorral szereltek, amely 3000-es fordulat alatt totál döglött. Pont ott, ahol a legtöbbet használják. Autópályán biztosan nagyon jól lehet vele 160-nal utazni, de ennek mi értelme? És pont emiatt sülyedt az ezzel a motorral szerelt autónak a hétköznapi használhatósága kritikán aluli szintre. Az ellenségemnek nem kívánnám, hogy ezzel az autóval, hét személlyel, és csomagokkal kelljen emelkedőnek felfelé elindulnia…
De a marketingesek letolják a torkunkon, hogy ez jó. Mitöbb, jobb, mint az elődei voltak és nekünk erre van szükségünk! A nagy lökettérfogatú autók tulajain kívül emlékszik még valaki, hogy milyen egy olyan benzines autó, amivel 40-50-től, ötödikben, visszaváltás nélkül lehet gyorsítani…?
Netán amivel negyedikben (ne adj isten, ötödikben) 50-nel fel lehet menni a Budakeszi úton…?

Geree Ínyencségek , , , ,

Hozzászólások lezárva